هشدار جدی به مردم/ طوفان شدید و سیل از ساعتی دیگر در راه است

سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار نارنجی و ۲ هشدار زرد از مخاطرات جوی همچون سیل و صاعقه و وزش باد شدید و گرد و خاک در استان‌های مختلف کشور خبر داد.

هشدار جدی به مردم/  طوفان شدید و سیل از ساعتی دیگر در راه است

هشدار هواشناسی درباره طوفان و بارش باران‌های سیل‌آسا یک هشدار نارنجی و ۲ هشدار زرد ابرای  استان‌های مختلف کشور خبر داد. سازمان هواشناسی کشور از مخاطرات جوی همچون سیل و صاعقه و وزش باد شدید و گرد و خاک در استان‌های مختلف کشور خبر داد.. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، طوفان و خیزش گرد و خاک و ریزگردها هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور برای چند استان کشور، طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید و سیلاب پیش‌بینی کرده است.  بر اساس اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران کشور، چند استان درگیر طوفان و بارش باران‌های سیل‌آسا می‌شوند. 

سازمان هواشناسی کشور به مردم درباره مخاطرات جوی ناشی از فعالیت سامانه بارشی، طوفان شدید و تندباد، سیلاب و آبگرفتگی معابر و رودخانه‌ها، خیزش گرد و خاک و کاهش دما هشدار داده است. مدیریت بحران نیز از مردم درخواست کرده است که به هشدارهای هواشناسی توجه کرده و از تردد غیرضروری خودداری کنند.

هشدار جدی سازمان هواشناسی به مردم/ طوفان و سیل در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از رگبار و رعد و برق شدید، وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ طی روز جاری (چهارشنبه) در شمال آذربایجان غربی، شمال خراسان شمالی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب کرمان و فردا (پنج‌شنبه) در جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان خبر داد.

طوفان

آماده باش مدیریت بحران تهران پس از صدور هشدار زرد هواشناسی

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آماده باش ستاد مدیریت بحران به دنبال صدور هشدار زرد هواشناسی در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه با اعلام سازمان هواشناسی برای استان تهران هشدار زرد وزش باد شدید و کاهش کیفیت هوا صادر شده است افزود: طبق این پیش بینی به مردم در نیمه جنوبی استان تهران توصیه می شود از عصر فردا شنبه هفتم مرداد ماه تا روز سه شنبه دهم مردادماه به ویژه در ساعات عصر و شب نکات ایمنی وزش باد را رعایت کنند و از حضور در ارتفاعات و درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی بپرهیزند. 

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه در خصوص مخاطرات احتمال نفوذ گرد و غبار از استان‌های همجوار نیز هشدار داد و عنوان داشت: توصیه اکید مدیریت بحران به بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان و کودکان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای این است که در مواقع آلودگی هوا از حضور در فضای باز خودداری کنند. 

وی همچنین در خصوص لغزندگی جاده‌های کوهستانی و کاهش دید افقی از بعدازظهر امروز جمعه ششم مردادماه تا اواخر وقت فردا شنبه هفتم مردادماه در ارتفاعات استانْ به ویژه مناطق بالادست رگبار و رعد و برق هشدار داد و عنوان داشت: از همه رانندگان و افرادی که قصد تردد در مناطق کوهستانی را دارند میخواهیم موارد ایمنی رانندگی را رعایت کنند تا خدایی ناکرده دچار حادثه نشوند.

یزدی مهر در پایان خاطرنشان کرد: در مواقع اعلام هشدار، مدیریت بحران در آماده باش کامل خواهد بود. 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی برای جنوب و جنوب شرق کشور از احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن مسیل‌ها خبر داد.

پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از امروز تا دوشنبه آینده در ساعات بعدازظهر برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان،‌جنوب کرمان،‌شرق و جنوب فارس رشد ابرهای همرفتی، رگبار،‌رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق خیزش گردوخاک روی می‌دهد. امروز همچنین در شرق خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز مرکزی، شمال اردبیل و آذربایجان شرقی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

شنبه و یکشنبه آینده برای اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان،‌ قزوین، ارتفاعات البرز و بخش‌هایی از آذربایجان شرقی بارش باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق آذربایجان غربی، شمال کردستان و گلستان نیز بارش پراکنده پیش بینی شده است.

دوشنبه آینده در سواحل دریای خزر و شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به همراه اردبیل بارش پراکنده روی می‌دهد. روز سه‌شنبه نیز احتمال رشد ابر و بارش پراکنده در سواحل دریای خزر وجود دارد.

امروز در سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش محسوس دما و از شنبه در این مناطق روند کاهش دما روی می‌دهد. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان، فردا تنگه هرمز و از شنبه تا دوشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: رشد شدید ابرهای همرفتی

زمان پایان: جمعه 1402/05/06

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق شدید، وزش باد شدید

منطقه اثر:

جمعه 1402/05/06: جنوب کرمان و نیمه شمالی هرمزگان و جنوب شرق فارس

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و اختلال در سفرهای بین شهری، طغیان رودخانه‌های فصلی ، سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، احتمال اختلال در برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، پرچم‌ها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی.

توصیه: اجتناب از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیلها، احتیاط در عبور و مرور از نواحی مرتفع، اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، تمهیدات مناسب جهت عدم خسارت احتمالی در مراسم سوگواری، احتیاط در سفرهای بین شهری، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و ارتفاعات، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

سازمان هواشناسی هشدار داد؛ سیل در کمین بسیاری از استان‌های کشور

شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۷: غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، اصفهان، قم و مرکزی

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

این سازمان موارد زیر را توصیه کرد:

احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 99013

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        ممنوع از برنامه‌ای خوب شما

      ارسال نظر