هشدار قرمز طوفان، سیل و تندباد شدید | تهرانی‌ها و کرجی‌ها از خانه خارج نشوند

بر اساس هشدارهای هواشناسی، تهران و البرز طوفانی می‌شوند؛ با توجه به وقوع سیل باران‌های سیل‌آسا، احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

هشدار قرمز طوفان، سیل و تندباد شدید | تهرانی‌ها و کرجی‌ها از خانه خارج نشوند

هواشناسی چند اطلاعیه در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی، سیل، تندباد و طوفان در تهران و البرز صادر کرد و به شهروندان هشدار داد که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند. هواشناسی با صدور هشدار وقوع طوفان خیلی شدید، از تداوم ناپایداری‌های جوی در چند استان از جمله تهران و البرز خبر داد. هواشناسی نسبت به وقوع سیل و طوفان در تهران و البرز هشدار داد. هواشناسی نسبت به وقوع طوفان و وزش باد شدید و سایر مخاطرات جوی به شهروندان تهران و البرز هشدار داد.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به مردم | سامانه بارشی جدید، سیل و طوفان در راه است

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تهران و البرز طوفانی می‌شوند و با توجه به وقوع سیل باران‌های سیل‌آسا، احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره طوفان و وزش باد شدید در استان تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از احتمال وزش باد شدید و رگبار و رعدوبرق و خیزش گردوخاک به‌ویژه در ارتفاعات استان خبر داد.

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در استان اظهار کرد: از ظهر روز یکشنبه «21 خرداد ماه 1402» تا بعدازظهر روز دوشنبه «22 خرداد ماه 1402» به‌ویژه در ارتفاعات استان تهران، احتمال رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک وجود دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: در این مدت ساکنان استان تهران از صعود به ارتفاعات، توقف در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌تمام و درختان فرسوده و تابلو‌های تبلیغاتی خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: همچنین با توجه به احتمال خیزش گردوخاک، بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و بانوان باردار در دو روز پیشِ‌رو در مواقع خیزش گردوغبار و کاهش کیفیت هوا از تردد‌های غیرضروری شهری خودداری کنند.

یزدی‌مهر به شهروندان توصیه کرد که در حاشیه رود‌ها و مسیل‌ها توقف و اتراق نکنند و با توجه به احتمال سقوط سنگ در محور‌های کوهستانی از سفر‌های برون‌شهری خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین با اشاره به احتمال وقوع رعدوبرق و صاعقه در ارتفاعات استان تهران به دامداران توصیه کرد در این مدت از چرای دام‌ها در مناطق مرتفع خودداری کنند.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی: از تردد در تهران و کرج خودداری کنید

سازمان هواشناسی و نیروی انتظامی در تهران و کرج، به شهروندان توضیه کردند که از تردد غیرضروری خودداری کنند.

با توجه به وزش شدید باد در تهران و کرج و احتمال سقوط اجسام، از رانندگان می‌خواهیم از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره تشدید ناپایداری‌های جوی در تهران و البرز

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی در ۸ استان از رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در ۱۶ استان خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ گیلان،‌ مازندران، گلستان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد و ارتفاعات کرمان رگبار،‌ رعدوبرق،‌ وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است.

دوشنبه و سه‌شنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، ارتفاعات اصفهان و کرمان و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و  در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است. طی سه روز آینده نیز در منطقه زابل وزش باد شدید پدیده حاکم است.

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۱

نوع مخاطره: رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک و تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۱: اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، قزوین، البرز، تهران، شمال مرکزی، ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای پایتخت

رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران از شهروندان خواست از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

پدرام قودجانی، رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به هشدار نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران با توجه به هشدار نارنجی صادر شده طی امروز و فردا (۲۱ و ۲۲ خرداد ماه) خصوصاً در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی مخاطره رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید گاهی خیلی شدید و در نقاط مستعد گرد و خاک و تگرگ پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: با توجه به احتمال بارش تگرگ در ارتفاعات، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و آب‌گرفتگی معابر شهروندان محترم ضمن احتیاط در سفرهای درون و برون شهری، از توقف و تردد در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و انجام کوهنوردی، حضور و پارک خودرو در اطراف سازه‌های نیمه کاره، اجزای غیر سازه‌ای سست از قبیل داربست‌ها و درختان کهن سال و… اجتناب کنند.

همچنین لازم است دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان نیز ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز، آمادگی لازم جهت هر گونه اقدام مقابله‌ای و مواجهه با حوادث احتمالی را احراز کنند.

هشدار هواشناسی درباره طوفان، بارش باران‌های سیل‌آسا و رعد و برق

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و آبگرفتگی معابر در۱۴ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک در ۱۸/ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ از دوشنبه تا پنجشنبه (‌۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات در استان‌های مازندران، گلستان، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و کرمان و سه‌شنبه در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، سمنان، البرز و تهران و ارتفاعات کرمان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روز چهارشنبه در اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران و پنجشنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از  افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی خشک همراه با خیزش گرد و خاک از یکشنبه تا پنجشنبه (۲۱ تا ۲۵ خرداد) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، جنوب استان‌های البرز، تهران، شرق هرمزگان، شرق خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، دوشنبه در بوشهر، سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان و جنوب خوزستان و سه‌شنبه در شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، بوشهر و نوار غربی خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین روز چهارشنبه نیز در نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال اصفهان، ایلام، شرق هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تهران و قم و پنجشنبه در نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه‌شرقی اصفهان، جنوب سمنان، البرز، قم، تهران، ایلام، نیمه غربی خوزستان و بوشهر مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91590

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر