هشدار داغ! طوفان خیلی شدید گرمسیری به ایران رسید

سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین وضعیت هشدار، نسبت به وقوع طوفان خیلی شدید گرمسیری، ناپایداری‌های جوی، بارش باران‌های سیل‌آسا، طوفان و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد.

هشدار داغ! طوفان خیلی شدید گرمسیری به ایران رسید

سازمان هواشناسی کشور از ورود طوفان شدید گرمسیری و طوفان خیلی شدید گرمسیری خبر داد. سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع طوفان گرمسیری، بارش باران‌های سیل‌آسا هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین وضعیت هشدار، نسبت به وقوع طوفان خیلی شدید گرمسیری، ناپایداری‌های جوی، بارش باران‌های سیل‌آسا، طوفان و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی برای ۲۲ استان طی امروز و فردا از وقوع طوفان خیلی شدید گرمسیری در سواحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد.

بیشتر بخوانید: هشدار! طوفان شدید، سیل و رانش زمین در راه است

کارشناسان هواشناسی درباره افزایش گرمای زمین هشدار دادند.

هشدار طوفان گرمسیری هواشناسی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی برای ۲۲ استان طی امروز و فردا از وقوع طوفان خیلی شدید گرمسیری در سواحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد.

 اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است:

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک و تگرگ.

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، شمال کردستان، اصفهان، یزد، مناطق مرکزی و شمال کرمان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: ارتفاعات شمال شرق تهران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی سمنان، ارتفاعات کرمان، نیمه شمالی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه: پتانسیل تقویت طوفان شدید گرمسیری (Sever Cyclone Storm ‌BIPARJOY) به طوفان خیلی شدید گرمسیری (Very Sever Cyclone Storm BIPARJOY) طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (17 و 18 خرداد 1402) و حرکت به سمت دریای عمان در طی روزهای جمعه 19 خرداد تا 26 خرداد

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

نوع مخاطره:

عصر جمعه تا ظهر یکشنبه (۱۹ تا ۲۱ خرداد) وزش بادشدید، رگبارورعدوبرق شدید، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۲.۵ متر در نواحی دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و تا ۲ متر در نواحی ساحلی.

عصر یکشنبه تا جمعه (۲۱ تا ۲۶ خرداد) وزش بادشدید تا خیلی شدید، رگبارورعدوبرق شدید، طوفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۳ متر در نواحی دور از ساحل و تا ۳ متر در نواحی ساحلی از در منطقه فعالیت طوفان در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

منطقه اثر: شمال اقیانوس هند، دریای عرب و دریای عمان

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ و شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۰: نواحی دور از ساحل دریای عمان، در استان سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۱: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و نواحی دور از ساحل استان هرمزگان، در دریای عمان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۲، سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳، چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴، پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ و جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، آسیب شدید به قایق ها و شناورهای کوچک و متوسط و سنگین اختلال در فعالیت‌های دریایی در سواحل، غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری در منطقه فعالیت طوفان.

توصیه: خودداری از فعالیت های تفریحی و صیادی در سواحل، خودداری از تردد کشتی های تجاری و لنج های ماهیگیری در منطقه فعالیت توفان(دریای عمان و دریای عرب) پیگیری اخبارهواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و ادارات کل هواشناسی استان های ساحلی سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: عصر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۴نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۲ متر.

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، خسارت به قایق ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتیهای تجاری فعالیت های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

هشدار مهم کارشناسان هواشناسی

بر اساس شواهد و دلایل علمی جدید، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه‌های Chalmers و Lund اعلام کردند که زمین در حال حرکت به سمت گرمایش جهانی ۲.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد است.

به نقل از Earth، پژوهشگران دانشگاه فناوری Chalmers و دانشگاه  Lund سوئد معتقدند که به دلیل فرآیند کندی که در کنار گذاشتن انرژی زغال سنگ در جهان وجود دارد، زمین به سمت گرم شدن و افزایش دمای ۲.۵ تا ۳ درجه سانتیگراد پیش می‌رود و این میزان افزایش دما فراتر از هدف ۲ درجه‌ای توافق پاریس خواهد بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که اگر کشورها، به‌ویژه مصرف‌کنندگان بزرگ زغال‌سنگ مانند کشورهای چین و هند، روند حذف زغال‌سنگ را تسریع بخشند، گرمایش جهانی همچنان می‌تواند به ۲ درجه محدود شود، اما روال موجود و نیز سناریوهای واقع‌بینانه محققان نشان می‌دهد که این امر به دلیل تعهدات ناکافی کشورها و درگیری‌ها و مباحث ژئوپلیتیکی آن‌ها بعید است.  

بر اساس مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه صنعتی Chalmer و دانشگاه Lund در سوئد، به نظر می‌رسد که هدف توافقنامه پاریس مبنی بر محدود کردن گرمایش جهانی به حداکثر ۲ درجه سانتیگراد صورت نمی‌گیرد، چرا که روندهای فعلی، حاکی از افزایش احتمالی دمای ۲.۵ تا ۳ درجه است. با این وجود، آنها معتقدند که هنوز هم می‌توان از افزایش دمای زمین  جلوگیری کرد.  

Aleh Cherp، استاد مؤسسه بین‌المللی اقتصاد محیطی صنعتی در دانشگاه لوند، می‌گوید: «کشورهای زیادی قول می‌دهند که زغال سنگ را از سیستم‌های انرژی خود حذف کنند، که این اتفاق مثبتی است، اما متاسفانه تعهدات آن‌ها به اندازه کافی قوی نیست. اگر می‌خواهیم شانس واقعی برای رسیدن به هدف ۲ درجه داشته باشیم، حذف تدریجی زغال‌سنگ باید سریع‌تر اتفاق بیفتد.

حذف زغال سنگ به منظور کاهش دمای زمین و نگه داشتن گرمایش جهانی به کمتر از ۲ درجه، امری ضروری است. در یک مطالعه توسط برنامه تحقیقاتی Mistra Electrification، گروهی از پژوهشگران تعهدات ذکر شده از ۷۲ کشور را برای حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ تا سال ۲۰۲۲-۲۰۵۰ تحلیل و بررسی کردند.

با یک دید خوشبینانه، دانشمندان بر این باور هستند که ثابت ماندن گرمایش جهانی در ۲ درجه، امکان پذیر است. اما این فرض زمانی محقق می‌شود که کشورهای چین و هند، در عرض پنج سال مصرف زغال سنگ را محدود و به حذف آن اقدام کنند. در واقع، حذف تدریجی زغال سنگ در این کشورها باید به همان سرعتی پیش رود که در بریتانیا رخ داد.

میان افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای موجود در اتمسفر با گرم شدن زمین ارتباط مستقیمی وجود دارد. به عبارتی، انتشار گازهای گلخانه‌ای یکی از عوامل اصلی گرمایش جهانی است. بر اساس جدیدترین آمار، در میان کشورهای جهان در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایران در رده ۱۳ جهان و پس از چین و هند در رده ۳ آسیا قرار دارد. این آمار که حاکی از الگوها و فعالیت‌های ناصحیح در زمینه مصرف انرژی است، هشداری جدی در زمینه اصلاح مصرف انرژی و حرکت به سوی حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی خواهد بود.

هشدار سیل و طوفان هواشناسی

هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل و آب‌گرفتگی صادر شد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار قرمز ناپایداری‌های جوی در ۲۲ استان، از وزش باد شدید، احتمال طغیان رودخانه‌ها و سقوط سنگ در مناطق کوهستانی خبر داد.

هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور درباره خطر وقوع سیل و آب‌گرفتگی صادر شد.

به گزارش کارشناس هواشناسی؛ برای امروز در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق فارس، استان‌های غربی، خراسان شمالی و جنوبی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91044

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر