پیش شرط گذاری آمریکا برای بازگشت به مذاکرات برجامی!

واشنگتن همچنان برای لغو تحریم‌ها و تعهدات بدیهی خود که لازمه رسیدن به توافق است، شرط گذاری می کند.بلینکن نیز گفت: در حال کار روی هیچ توافقی نیستیم. البته هر توافقی باید اهداف امنیتی و منافع ما را برآورده کند

پیش شرط گذاری آمریکا برای بازگشت به مذاکرات برجامی!

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا  به تازگی در گفت‌وگویی از احتمال بازگشت واشنگتن به مذاکرات با ایران درباره توافق هسته‌‌‌ای سخن گفت. اما آمریکا برای بازگشت به این مذاکرات، پیش‌‌‌شرط‌‌‌هایی مطرح کرده است.

بلینکن  در مصاحبه با فرید زکریا در برنامه جی‌‌‌پی‌‌‌اس شبکه سی‌‌‌ان‌‌‌ان گفت: «به وضوح به آن ها اطلاع داده‌‌‌ایم که باید اقداماتی را برای محدودسازی تنش انجام دهند، نه این که به تشدید تنش‌‌‌هایی که در روابط ما در طیف‌‌‌‌‌‌های مختلف وجود دارد، بپردازند. ما بررسی خواهیم کرد تا ببینیم آیا آن ها این کار را انجام می‌دهند یا خیر.» وزیر خارجه آمریکا سپس گفته که شاید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌‌‌ای بازگردیم.

همچنین آنتونی بلینکن در این مصاحبه توضیح داد: «اساسا از زمانی که از توافق خارج شدیم و زمانی که تلاش می‌‌‌کردیم به آن بازگردیم، تحولات و تغییراتی رخ داده است. اما آن چه ما سعی کردیم انجام دهیم این است که با برخی تغییرات کوچک به توافق موجود برگردیم. توافق روی میز بود. ایران یا نتوانست یا نخواست به آن بله بگوید. ما در حال کار روی هیچ توافقی نیستیم. البته هر توافقی باید اهداف امنیتی ما و منافع ما را برآورده کند.»ب

ه نظر می رسد که  اگر قرار باشد بعد از محدودسازی تنش، مذاکرات هسته‌‌‌ای دنبال شود، این مذاکرات احتمالا باهدف رسیدن به یک برجام به روز شده خواهد بود. زیرا ایران بارها گفته که می‌‌‌خواهد مذاکرات هسته‌‌‌ای در قالب برجام دنبال شود. اما با توجه به تاریخ انقضای برجام و پایان یافتن بسیاری از بندهای غرب، اگر قرار باشد برجام دوباره احیا شود، یک برجام به روز شده با تعهدات هسته‌‌‌ای بیشتر و به‌روز کردن زمان‌بندی‌‌‌ها خواهد بود.

در حال نزدیک شدن به یک سالگی آخرین باری که علی باقری به وین رفت و متن مورا را با دیگر دیپلمات ها بررسی کرد هستیم . از آن زمان دیگر مذاکراتی به صورت متمرکز وجود نداشته و هر چه بوده پاسخ های آمریکا و ایران به صورت غیر مستقیم بوده و رد و بدل شدن پیام هایی که برخی تکذیب و برخی تایید شدند و حالا چند ماهی است که بیش از اضلاع مذاکرات هسته ای یعنی ایران و شش کشور دیگر ، خبرها از پایتخت کشورهای عربی خلیج فارس شنیده می شود که در حال کار و تلاش هستند تا بخشی از این گره کور شده را به نفع خود و منطقه باز کنند .

تلاش ها در بغداد ،دوحه ، مسقط و حتی ابوظبی هر چند هنوز هیچ نتیجه ای نداده و مشکلات بزرگی همچون تبادل زندانیان ، آزادسازی قابل توجه پول ایران و حتی احیای برجام و رفع تحریم ها هنوز باقی هستند .

ازسوی دیگر؛ «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، انتقال بخشی از وجوه مسدودشده ایران در عراق به بانک‌های عمانی را که در این چند روز شنیده می شد، تایید کرد هرچند خواست با بزرگ نمایی بیش از حد برای آینده فضا سازی هم داشته باشد .وی طی نشست خبری روزانه در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «من تأیید می‌کنم که عمان تمایل خود را برای دریافت بخشی از آن وجوه نشان داده و ما انتظار داریم که این اتفاق بیفتد. ما معتقدیم که این یک گام مهم است». میلر توضیح داد: « این پول در یک صندوق یا حسابی در عمان نگهداری خواهد شد اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که زمانی در حساب‌های عراق نگهداری می‌شد به این معنی که این پول فقط می‌تواند برای فعالیت‌های غیرقابل تحریم مانند کمک‌های بشردوستانه استفاده شود و همه معاملات باید از قبل توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تایید شود».در تلاشی دیگر در یک پایتخت دیگر منطقه  «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران و پاره‌ای از مسائل بین‌المللی گفت‌وگو کرد. تماس تلفنی وزیران خارجه قطر و آمریکا در حالی است که روز یک شنبه«محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور در امور خارجه دولت قطر در سفری به تهران با مقامات ارشد ایران دیدار کرد.در بغداد نیز عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» گفت که عراق کشوری مستقل است و نیاز به روابط خوب با ایران و آمریکا دارد با این حال رئیس‌جمهور عراق تاکید کرد که کشورش آماده میانجی گری میان تهران و واشنگتن است.

 

منبع: خراسان - هادی محمدی

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98934

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر