آخرین اخبار از مذاکرات وین | علی باقری عازم تهران شد

مقام‌های کشورهای ایران، ایالات متحده و 1+4 در ابراز خوش‌بینی و امیدواری درباره حصول توافق احتیاط به خرج داده و همچنان از باقی ماندن برخی اختلاف‌ها سخن می‌گویند.

آخرین اخبار از مذاکرات وین | علی باقری عازم تهران شد

۱۲ روز مذاکره بی‌وقفه و فشرده برای احیای برجام در پایتخت اتریش همچنان ادامه دارد.جو حاکم بر مذاکرات ساعتی ابری و ساعتی دیگر آفتابی گزارش می‌شود. «پیشرفت اندک» ترکیبی است که در چند روز اخیر مقام‌های کشورهای درگیر در این مذاکرات همگی بر حصول آن صحه گذاشته‌ و همزمان بر لزوم رسیدن به توافق در آینده‌ای نزدیک تاکید کرده‌اند.

تشکیل نخستین جلسه گروه ترتیبات اجرایی در دور هشتم می‌تواند نشانه‌ای از کاهش اختلاف‌های ایران با طرف مقابل در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم باشد اما مقام‌های کشورهای ایران، ایالات متحده و ۱+۴ در ابراز خوش‌بینی و امیدواری درباره حصول توافق احتیاط به خرج داده و همچنان از باقی ماندن برخی اختلاف‌ها سخن می‌گویند.

با توجه به مذاکرات فشرده میان دو طرف در قریب به دو هفته اخیر، به نظر می‌رسد که هیات‌ها پس از چکش‌کاری مطالبه‌های حداکثری و مبنا قرار دادن خطوط قرمز تعیین‌شده از سوی پایتخت‌ها اکنون در موقعیت سبک و سنگین کردن داده‌ها و ستانده‌هایی هستند که می‌تواند توافق بازگشت به برجام را نهایی کند.

هرچند که اختلاف‌های ایران و امریکا به عنوان دو عضو اصلی توافق اولیه برجام، به ظاهر در دو حوزه رفع تحریم و تعهدات هسته‌ای بوده و گفته می‌شود که به تفاهم فنی نیاز دارد اما ماهیت پرونده اختلاف هسته‌ای ایران با غرب از ابتدا سیاسی بوده و در تمام مقاطع در نتیجه یک تصمیم سیاسی حل‌وفصل یا ادامه پیدا کرده است. در روزهایی که همه از ضرب‌الاجل اواسط فوریه برای رسیدن به توافق سخن می‌گویند و حتی یک مقام ایرانی نیز در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز برای رسیدن به توافق تا بازه زمانی گفته شده ابراز امیدواری کرده شاید رفت‌وبرگشت رییس هیات مذاکره‌کننده ایران به تهران بتواند به تحولی قابل توجه در مذاکرات پشت درهای بسته در چند روز آتی منتهی شود./ اعتماد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 6446

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر