آخرین اخبار از مذاکرات وین | برنامه‌های ایران در روز آخر مذاکرات | خبر مهم باقری از نتیجه مذاکرات پیش از ترک وین

رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران توضیحاتی درباره نتیجه مذاکرات برجامی در این دور از گفتگوها ارائه کرد.

آخرین اخبار از مذاکرات وین | برنامه‌های ایران در روز آخر مذاکرات | خبر مهم باقری از نتیجه مذاکرات پیش از ترک وین

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در فرودگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: در این دور از گفت‌وگوها، ایران با ترکیب یک هیات جدید و با حضور افراد متخصص و مسئول در موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفت‌وگوها شد و این نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و برخی از آنها اذعان کردند این ترکیب هیات نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی ادامه داد: در پرتو دولت و تیم جدید مذاکراتی دیدگاه هایش را در دو زمینه، یکی موضوع لغو تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی و همچنین موضوع هسته ای، دیدگاه های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می‌شود و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارائه کند. بر این اساس، آنها پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود و آنها به پایتخت ها بروند و پس از دریافت دستورالعمل ها برای ارائه پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجدد به وین بازگردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار کرد: ما تصریح کردیم که ایران آمادگی دارد گفتگوها را در همین زمان ادامه دهد اما چون آنها درخواست کردند موافقت کردیم تا برای هفته ای که در پیش داریم برگردیم و آنها نیز پاسخ هایشان را آماده کنند.

وی گفت که دور بعدی هفته آینده است و روزش مشخص شده اما توافق شد فعلا گفته نشود.

رئیس هیات مذاکره کننده ایران در پاسخ به این که برخی دیپلمات های اروپایی گفته اند که پیشنهادهای ایران غیرقابل قبول و تندروانه است گفت: اینکه طرف های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهاد های ما رضایت نداشتند درست است، اما اینها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه اینها نامربوط هستند نداشتند و گفتند که با دیدگاه های ما مطابقت ندارد.

وی افزود: من هم گفتم این طبیعی است ما قرار نیست در مذاکرات چیزهایی بگوییم که مطابق دیدگاه های شما باشد، ما مطالبی می گوییم مطابق دیدگاه های خودمان اما نکته این است که اینها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف های مقابل هم هست و هیچ یک از طرف های اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.

وی در پاسخ به اینکه اگر طرف های اروپایی و دیگران پیش نویس جدید ارائه کنند چه می شود؟ گفت: اشکالی ندارد. آنها پیش نویس دهند اما شرطش این است که باید مبتنی بر مبانی مشترک باشد وگرنه پیشنهادی برای رسیدن به توافق نیست.

باقری در پاسخ به این که برای اولین بار در مذاکرات وین حاضر شدید با یک تیم جدید، فضای مذاکرات را چطور دیدید؟ اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تیم های مختلف مذاکراتی داشتیم که از افراد مختلفی تشکیل شده بود. اما از ویژگی های این تیم فعلی  این بود که از همه ظرفیت های ملی که در تیم های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و یک تیم اجماعی است. با این که نگاه مشخصی دولت در عرصه سیاست خارجی دارد اما این اراده را نشان داد که نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت های ملی دارد.

وی درباره فضای حاکم بر مذاکرات نیز گفت: دیدگاه های طرف های مقابل و ما در بسیاری موارد با هم منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود. مهم این بود که طرف‌ها دیدگاه هایشان را با صراحت بیان می کردند اما در فضایی دوستانه گفت‌وگوها برگزار شد.

صحبت های علی باقری در گفتگو با الجزیره

«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفتگو‌های وین، در گفتگو با شبکه قطری «الجزیره» توضیحاتی درباره دو پیش‌نویس طرف ایرانی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار داشت: «پیشنهاد‌های ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهاد‌ها بر اساس بند‌های توافق سال ۲۰۱۵ هستند».

علی باقری ادامه داد: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آن‌ها را ارائه خواهیم کرد. برخی از بازیگران خارجی تلاش می‌کنند گفتگو‌ها را متوقف کنند».

باقری تأکید کرد: «اسرائیل خواب حمله به ایران را نیز نخواهد دید چراکه این به معنای پایان [این رژیم]خواهد بود».

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین با خبرنگار شبکه المیادین مصاحبه کرد و اظهار داشت: «از زمانی که دو پیش‌نویس را ارائه کرده‌ایم، با دیگر طرف‌ها در اروپا چند نشست برگزار کردیم. ما انتظار داریم که دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهاد‌های ما ارائه کنند».

علی باقری اضافه کرد: «ما در حال مذاکره برای دست‌یابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم».

باقری همچنین گفت: «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم».

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک دیپلمات اروپایی حاضر در وین، روز گذشته، خبر داد که طرف ایرانی در مذاکرات لغو تحریم‌ها، دو پیش نویس درباره تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف اروپایی ارائه کرده است.

دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد. این دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران از روز دوشنبه هشتم آذر ماه در شهر وین در حال برگزاری است.

طرف‌ها صبح چهارشنبه دهم آذرماه در کارگروه هسته‌ای مواضع و دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه ادامه گفتگو‌ها ارائه کردند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفتگو‌ها تشکیل می‌دهد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات اروپایی و ایرانی خبر داد که دور فعلی مذاکرات وین امروز جمعه با نشست رسمی طرف‌های باقی‌مانده در برجام پایان می‌یابد.

نتایج اولیه مذاکرات امروز اعلام می شود

پس از چهار روز مذاکره در سطح کارشناسی و سیاسی در وین، معاونان سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ امروز جمعه به جمع بندی این دور از مذاکرات و چگونگی ادامه آن می‌پردازند.

هفتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به برحام روز دوشنبه هفته جاری در وین از سر گرفته شد.

در جریان این گفتگوها ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته ای و تحریم هایی که باید لغو شوند تا اجرای برجام موثر باشد، را به طرف های مقابل ارائه کرد.

ویژگی‌های متون ارائه شده ایران به ۱+۴

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران از ویژگی های متون ارائه شده ایران به ۱+۴ خبر داد.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت: متون ارائه شده ایران، متوازن بوده و با ظرافت در تطابق کامل با مفاد توافق سال 2015 و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نگاشته شده اند.

وی افزود: پیش نویس 6 دور قبل نیز بخش عمده ای از این متون را شکل داده اند.

این منبع ادامه داد: اروپا و آمریکا اگر جدی به دنبال توافق باشند، فرصت مناسبی با این‌متون ایجاد شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3233

ارسال نظر