این غذاها شما را شاد می‌کند

تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که آنچه می‌خوریم می‌تواند نقش مهمی در احساساتمان داشته باشد.

این غذاها شما را شاد می‌کند

تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که آنچه می‌خوریم می‌تواند نقش مهمی در احساساتمان داشته باشد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ غذا خوردن و به طور کلی آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم تأثیر زیادی بر سلامت جسم و روان ما دارد. اما معمولاً توجه زیادی به این موضوع نداریم. همان گونه که قلبمان با مغزمان در ارتباط است تغذیه هم می‌تواند تأثیرات زیادی بر خلق و خوی ما و احساساتی که تجربه می‌کنیم داشته باشد.

اهمیت و لزوم شادمانی

دکتر غلامرضا کرد افشاری پزشک و متخصص طب سنتی ایرانی درباره لزوم شادمانی بر سلامت روان افراد می‌گوید: طبق نظریه حکمای طب سنتی، شادی در حد تعادل باعث شادابی و فربهی متعادل، تقویت حرارت و رطوبت مفید برای بدن، گلگون شدن گونه‌ها و همچنین باعث بهتر هضم شدن غذا در بدن و دفع مناسب مواد زائد از بدن می‌شود. شادی متعادل روند پیری را به تأخیر می‌اندازد و هوش طبیعی بدن را تقویت می‌کند و بدین ترتیب زمینه چیره شدن بدن بر بیماری را فراهم می‌آورد.

مضرات افسردگی و غم

به گفته این پزشک، افسردگی، غم و اندوه، حسرت، یاس و ناامیدی نیز به هر دلیل که ایجاد شوند، تاثیری بر عکس شادی در بدن می‌گذارند و با تضعیف سدهای دفاعی بدن، مسیر انواع بیماری‌ها بر بدن را هموار و بدن را از تأثیر پذیری از غذاهای مفید و داروهای لازم، ناتوان می‌کنند.

غذاهای نشاط آور

به گفته دکتر کرد افشاری، تغذیه می‌تواند بر ذهن و احساس ما تأثیر زیادی داشته باشد. مثلاً انواع سوپ‌های ساده مانند سوپ جو با سبزیجات معطر به ویژه گشنیز و ریحان و ادویه‌هایی مانند زیره، آویشن، دارچین، زعفران و زنجبیل می‌توانند در ایجاد احساس شادمانی مؤثر واقع شوند.

آبگوشت تهیه شده از گوشت گوسفند، پیاز، نخود، و ادویه‌جات و سبزیجاتی مانند شوید، آویشن، زیره، دارچین، زعفران، هل و زنجبیل هم تأثیر مثبتی بر ایجاداحساس شادمانی خواهند داشت.

همان گونه که خوردن شیرین پلو به دلیل داشتن خلال نارنج، بادام، پسته و زعفران می‌تواند نشاط بیشتری به دنبال داشته باشد.

نوشیدنی‌های نشاط آور

به گفته دکتر کرد افشاری، نوشیدن بعضی نوشیدنی‌ها هم می‌تواند احساس شادمانی بیشتری در شما ایجاد کنند و با لذت بردن از نوشیدن آنها احساس بهتری در شما ایجاد کند. نوشیدنی‌هایی مانند سکنجبین ساده، سکنجبین همراه با به و لیمو، شیربادام، شیرفندق، شیرگردو، شیرپسته همراه با گلاب و زعفران یا شیر و عسل و گلاب و دارچین و شربت لیمو نیز چنین خاصیتی دارند.

دمنوش‌های نشاط آور

دکتر کرد افشاری می‌گوید: شما با استفاده از بعضی دمنوش‌ها هم می‌توانید نشاط بیشتری را تجربه کنید؛ دمنوش‌هایی حاوی بادرنجبویه، گل بابونه و بهارنارنج، اسطو خدوس، زعفران و ترکیب سیب و به چنین خاصیتی دارند.

فست فود ها و افزودنی‌های خوراکی

متخصص طب سنتی ایرانی می‌گوید: توجه داشته باشیم استفاده از بعضی مواد غذایینه تنها برای بدن مغذی و مفید نیستند؛ بلکه اثر سوئی هم بر جسم و روان ما باقی خواهند گذارد. انواع فست فودها، سوسیس و کالباس، گوشت گاو، گوساله و شتر، چای پر رنگ، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های گازدار و بدون گاز صنعتی، انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت، چیپس، پفک و دیگر تنقلات صنعتی، رنگ‌های غذایی، غذاهای پخته فریز شده، مصرف زیاد قهوه، نسکافه و کاکائو، مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و پرچرب، مصرف زیاد برخی مواد غذایی از جمله بادنجان، عدس، قارچ، ماکارونی، الویه، آش رشته، ادویه جات تند، مواد غذایی بسیارترش یا بسیار شور (مانند ترشی و خیار شور) و انواع پنیر از جمله مواد غذایی هستند که خوردن آن‌ها می‌تواند چنین تاثیراتی را به دنبال داشته باشد.

منبع: همشهری

دیگر رسانه ها

کدخبر: 116645

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر