نتایج یک تحقیق جالب؛ متولدین کدام فصل سال شادترند؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده در فصول تابستان، بهار، پاییز و زمستان در بزرگسالی شخصیت‌های متفاوتی دارند.

نتایج یک تحقیق جالب؛ متولدین کدام فصل سال شادترند؟

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان متولد شده در فصول تابستان، بهار، پاییز و زمستان در بزرگسالی شخصیت‌های متفاوتی دارند.

به گزارش عرشه آنلاین، نتایج تحقیقات نشان داد که بین فصل تولد یک فرد و زندگی عاطفی وی در بزرگسالی ارتباط وجود دارد. به دنیا آمدن در یک فصل خاص ممکن است با وجود اختلال خلقی در بزرگسالی مرتبط باشد.

محققان مجارستانی شخصیت ۴۰۰ نفر را بررسی کردند و نتایج آن را با زمان تولد آنان مطابقت دادند.

آنان دریافتند افرادی که در تابستان به دنیا می‌آیند بیشتر از متولدین زمستان دارای شخصیت سیکلوتیمیک یا اختلال خلق ادواری هستند که با تغییرات خلقی مکرر، بین شادی و غمگینی مشخص می‌شود.

نتایج همچنین ارتباط بین متولد شدن در بهار یا تابستان و مثبت اندیشی بیش از حد را نشان داد همچنین افرادی که در زمستان متولد شده بودند، شانس بیشتری برای کمتر تحریک‌پذیر بودن داشتند و احتمال افسردگی در نوزادان پاییزی کمتر از نوزادان زمستانی بود.

محقق این تحقیق اظهار کرد که مطالعات بیوشیمیایی نشان داده‌اند، فصلی که در آن متولد می‌شوید بر برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مونوآمین مانند دوپامین و سروتونین تاثیر دارد و حتی در بزرگسالی نیز قابل تشخیص است.

وی افزود: این مورد ما را به این باور رساند که فصل تولد ممکن است تاثیر طولانی‌تری بر شخصیت داشته باشد.

در این تحقیق محققان بیش از ۴۰۰ سوژه را بررسی کردند و فصل تولد آنان را با تیپ‌های شخصیتی در زندگی آینده مطابقت داد. به نظر می‌رسد زمان تولد ممکن است احتمال ابتلا به برخی اختلالات خلقی را افزایش یا کاهش دهد.

این محقق ادامه داد: ما هنوز نمی‌توانیم در مورد مکانیسم‌های درگیر چیزی بگوییم. آنچه ما اکنون به دنبال آن هستیم این است که ببینیم آیا نشانگر‌های ژنتیکی مرتبط با فصل تولد و اختلال خلقی وجود دارند یا خیر.

پروفسور ادوارد ویتا، مدیر برنامه اختلالات دوقطبی در دانشگاه بارسلونا اسپانیا، در مورد این مطالعه اظهار کرد: فصول بر خلق و خوی و رفتار ما تاثیر می‌گذارند. حتی فصل تولد ما ممکن است بر خطر بعدی ابتلا به برخی شرایط پزشکی از جمله برخی اختلالات روانی تاثیر بگذارد.

آنچه در این تحقیق جدید است، تاثیر فصل هنگام تولد بر خلق است؛ خلق و خوی‌ها اختلال نیستند، بلکه روند‌های رفتاری و عاطفی مبتنی بر بیولوژیک هستند.

اگرچه هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در خلق و خوی افراد دخیل هستند، اما اکنون می‌دانیم که فصل تولد نیز در این امر نقش دارد و یافتن گرایش به «خلق بالا» (خلق بیش‌تایمیک یا بهین خلقی) برای متولدین تابستان بسیار جالب است./ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100322

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر