رپورتاژ

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

تفاوت صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

با افزایش تصاعدی تعداد ارزهای دیجیتال طی چند سال گذشته، نیاز تریدرها به مبادلات رمز ارز به منظور کسب درآمد بیشتر افزایش یافته است. از آنجایی که خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون واسطه کمی سخت و پرریسک خواهد بود، شما به عنوان یک کاربر بازار ارزهای دیجیتال به صرافی‌های رمز ارزی نیاز خواهید داشت.

این صرافی‌های رمز ارزی به شما اجازه می‌دهند که به صورت آنی ارزهای دیجیتال خود را مبادله کنید، بخرید و بفروشید. با توجه به این توضیحات، سوال بزرگی که کاربران با آن روبرو هستند، این است که کدام صرافی را انتخاب کنند. آیا صرافی‌های کوچک داخلی را در نظر بگیرند یا اینکه به لیست بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال نگاهی بیندازند؟ قبل از پاسخ به این سوال مهم، شما باید تفاوت بین مبادلات صرافی‌های غیر متمرکز و متمرکز را درک کنید.

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال همان‌طور که از نامشان پیدا است، به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان حضور و فعالیت دارند. به طور تقریبی تمام تراکنش‌های رمز ارزی از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند تا کاربران اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند.

صرافی‌های متمرکز بسترهایی هستند که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در ازای پرداخت ارزهای فیات همانند دلار آمریکا یا سایر دارایی‌های دیجیتال همانند بیت کوین و اتریوم میسر می‌سازند.

 شاید این صرافی‌ها نیز همانند دلال‌ها عمل کنند اما صرافی‌های متمرکز دلال‌هایی قابل اعتماد در معاملات رمز ارز محسوب می‌شوند.

به عبارت دیگر این صرافی‌های حافظ و نگهدارنده دارایی دیجیتال شما هستند و همچنین از پول نقد شما نیز محافظت می‌کنند. یکی از بهترین صرافی‌های متمرکز و قابل اطمینانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت مشخص و به روزی دارد، صرافی کیوسک است.

به جز کیوسک صرافی‌های متمرکز دیگری نیز در بازار ارزهای دیجیتال به عنوان صرافی‌های داخلی فعالیت دارند. همچنین شما می‌توانید از صرافی‌های خارجی متمرکز نیز کمک بگیرید. برای مثال کوین بیس نیز یکی از همین صرافی‌های متمرکز خارجی است که مورد اطمینان کاربران بسیاری قرار دارد.

هر یک از صرافی‌های این بازار مزایا و معایبی دارند که صرافی‌های متمرکز به دلیل کاربرپسند بودن خود از اهمیت و توجه بالایی برخوردار خواهند بود. ناگفته نماند صرافی‌های متمرکز بسترهای ساده‌ای دارند که کار کردن با آنها بسیار آسان خواهد بود.

البته این صرافی‌ها نیز همانند هر وسیله معاملاتی دیگر با معایبی همانند آسیب‌پذیری در برابر هکرها یا تهدیدات امنیتی و سایبری روبرو است. متاسفانه برخی از صرافی‌های متمرکز هزینه‌های خدماتی زیادی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. به هر حال این شما هستید که صرافی مورد نظر خود را انتخاب خواهید کرد.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی‌های غیر متمرکز در واقع جایگزینی غیر متمرکز برای صرافی‌های متمرکز محسوب می‌شوند که در آنها هیچ نهاد و واحدی مسئول دارایی‌های نخواهد بود. برخلاف صرافی‌های متمرکز و سنتی، قراردادها هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز به اتوماتیک بودن تراکنش‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند.

استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز امن‌تر خواهد بود زیرا هیچ گونه نقص امنیتی در این صرافی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. البته باید تعداد قراردادهای هوشمند به درستی در نظر گرفته شده باشد. تفاوت اصلی صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز نحوه کنترل دارایی‌های دیجیتال کاربران است.

صرافی‌های غیر متمرکز به کاربران اجازه می‌دهند با اجرای فعالیت‌های مهم خود در بلاکچین، کنترل دارایی‌هایشان را حفظ کنند. اما در صرافی‌های متمرکز چنین فعالیتی شاید امکان‌پذیر نباشد. سوالی که اینجا برای شما رخ می‌دهد مربوط به نحوه عملکرد و فعالیت صرافی‌های غیر متمرکز خواهد بود.

به نظر شما صرافی‌های غیر متمرکز چگونه کار می‌کنند؟صرافی‌های غیر متمرکز براساس مدلی به نام سازنده بازار خودکار اجرا می‌شوند. در این صرافی‌ها مالک توکن سفارشی را برای مبادله دارایی‌های خود با دارایی‌های دیگر ارسال می‌کند.

در ادامه مالک توکن تعداد واحدهایی که باید بفروشد، قیمت توکن و محدودیت زمانی برای پذیرش پیشنهادها را تعیین می‌کند. سایر کاربران می‌توانند پس از انجام سفارش فروش، با قراردادن سفارش خرید رمزارز به عنوان مثال برای خرید رمزارز دوج کوین، پیشنهادات خود را ارائه دهند.

 هنگامی که فروشندگان زمان را انتخاب کردند، هر ۲ طرف تمام پیشنهادات را ارزیابی و اجرا خواهند کرد. البته به روش‌های دیگری نیز می‌توان در این صرافی‌ها معامله ارز دیجیتال انجام داد. نقدینگی یک دارایی و جفت سواپ آن در یک قرارداد هوشمند گرد هم می‌آیند و کاربران از طریق این استخرها می‌توانند معامله انجام دهند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

 

3 تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

اکنون که درک واضح‌تری از مبادلات متمرکز و غیر متمرکز دارید، بهتر است تفاوت‌های بین این 2 صرافی را نیز از جهات مختلفی همانند امنیت، تنوع دارایی‌ها، مقدار نقدینگی، کارمزد و سایر اختیارات و ویژگی‌ها مورد بررسی قرار دهید. تفاوت‌های این 2 مدل صرافی بسیار زیاد است که تنها تعداد از آنها را برای شما بازگو می‌کنیم.

امکانات

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز از نظر عملکرد نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز برتری دارند. در صورتی که از صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنید، دست شما برای انجام معاملات حاشیه‌ای، مدیریت سبد دارایی‌ها و ثبت همزمان چند نوع سفارش مختلف باز خواهد بود.

از سوی دیگر کاربران صرافی‌های غیر متمرکز به تعداد محدودی از انواع سفارش‌ها دسترسی دارند و از اجرای معاملات حاشیه بازار ارزهای دیجیتال محروم هستند. شاید زمانی که سیستم‌های غیر متمرکز پیشرفته‌تری وارد بازار شوند، امکانات و قابلیت‌های این نوع صرافی‌ها نیز افزایش یابد.

امنیت

کلاهبرداری‌های بسیار کمی در صرافی‌های مترکز رخ می‌دهد. کلاهبرداری به این معنا است که کاربران رمز ارزهای ناشناخته می‌خرند و بعد از اینکه فریب پروژه رمز ارزی را بخورند، تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند و کلاهبرداران با میلیون‌ها دلار ارز دیجیتال فرار می‌کنند.

این در صورتی که صرافی‌های متمرکز امنیت شخصی کاربران خود را حفظ می‌کند و شما می‌توانید این صرافی‌ها را به عنوان کیف پول خود در نظر بگیرید. در واقع اگر رمز عبور خود را فراموش کنید، می‌توانید از صرافی بخواهید آن را بازنشانی کند.

با این وجود، اگر در صرافی غیر متمرکز فریب پروژه‌های رمز ارز کلاهبرداری را بخورید، راهی برای بازگرداندن پول شما وجود ندارد. همچنین به دلیل اینکه تنها مالک کیف پول خود هستید، در صورت فراموش کردن عبارت بازیابی نمی‌توانید رمز عبور خود را تغییر دهید.

تنوع دارایی‌های رمز ارزی

از سال 2021 تا به امروز بیش از 4000 ارز دیجیتال منحصر به فرد در بازار به وجود آمده‌اند. برای اینکه یک دارایی بتواند در فهرست دارایی‌های صرافی متمرکز قرار بگیرد باید معیارهای زیر را داشته باشد:

  • معیارهای امنیتی لازم
  • سابقه فعالیت تجاری مقبول
  • ملزومات قانونی

اما در صرافی غیر متمرکز اوضاع چطور است؟ شما می‌توانید هر دارایی را در لیست این صرافی‌ها وارد کنید. بدین ترتیب ریسک بیشتری در این صرافی‌ها وجود دارد. البته با وجود تمام این دردسرها و ریسک‌ها، شما می‌توانید دارایی‌های جدیدی که تقاضای زیادی دارند را معامله کنید.

در نهایت اینکه اگر در مورد دارایی‌های ذکر شده در صرافی‌های غیر متمرکز تحقیقات کاملی انجام ندهید، ممکن است در آخر دارایی‌های ‌بی‌ارزشی نصیبتان شود.

صرافی متمرکز بهتر است یا غیر متمرکز؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد هر یک از این صرافی‌ها ارائه دادیم، این شما هستید که باید یکی از 2 صرافی موجود را برای انجام تراکنش‌های رمز ارزی خود انتخاب کنید. فراموش نکنید اولین و پراهمیت‌ترین مسئله در انتخاب هر یک از این صرافی‌ها میزان امنیت آنها است.

از آنجایی که صرافی‌های غیر متمرکز هیچ نظارت و مدیریت خاصی ندارند، ممکن است از امنیت بالایی نیز برخوردار نباشند. این در حالی است که صرافی‌های متمرکز دارای مدیران و ناظرانی هستند که امنیت آنها را پوشش می‌دهند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84539

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر