رپورتاژ

اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان که ایران را تحریم نکرده اند

رپورتاژ

اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان که ایران را تحریم نکرده اند

معمولاً این روزها در همه جای دنیا از ارزهای دیجیتال صحبت می‌شود. ارز دیجیتال یا رمز ارز یک نوع پول دیجیتال یا ارز است که جایگزین ارزهای رایج شده است. با پیشرفت صنعت دیجیتال و حضور اینترنت و انواع تکنولوژی، معاملات نیز به این فضا راه پیداکرده‌اند؛ معاملات دیجیتال، تنها با ارزهای دیجیتال انجام می‌پذیرد. به‌منظور خریدوفروش ارز دیجیتال و ارتباط با دیگر کاربران به یک بستر مناسب نیاز است؛ ازاین‌رو بعد از پیدایش ارز دیجیتال، اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان نیز به وجود آمد. حتماً تابه‌حال نام صرافی را شنیده‌اید و یا با آن کارکرده‌اید؛ صرافی مکانی برای تبدیل پول ملی با دیگر پول‌ها است. صرافی ارز دیجیتال نیز به همین ترتیب برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یک دیگر و یا انجام معاملات طراحی‌شده است. امروزه با توجه به نیاز کاربران به صرافی ارز دیجیتال، این صرافی‌ها در تمام دنیا گسترش پیداکرده‌اند. در این صرافی‌ها روش‌های گوناگونی برای پرداخت ازجمله روش پرداخت کارت اعتباری، پرداخت با ارز دیجیتال، انواع حواله و … وجود دارد. به‌ طور کلی معمولاً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال به‌صورت آنلاین کار می‌کنند.

پیدایش اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان

اغلب ما بیت کوین را به‌ عنوان اولین ارز دیجیتال می‌شناسیم؛ اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مفهوم ارز دیجیتال چندین سال قبل از بیت کوین وجود داشته ولی به تکامل نرسیده بود. بر اساس اینکه اولین ارز کاربردی در جهان بیت کوین است، اولین صرافی در جهان نیز صرافی است که اولین معامله بیت کوین در آن صورت گرفته است. اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان در روز 17 ژوئیه 2010 به وجود آمد و اولین معامله انجام شد. میزان این معامله و رشد بیت کوین به حدی بوده که اگر اولین خریدار بیت کوین تا امروز دارایی خود را نگه می‌داشت سودی به‌اندازه 18.4 میلیون به دست می‌آورد. کلارک در یادداشت وبلاگی داده‌های بازار بیت کوین طی ۱۰ سال داستان اولین معامله بیت کوین را نوشته است.

در سال 2010 صرافی MT.Gox اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان میزبان اولین دادوستد بیت کوین میان دو نفر از کاربران خود بود. پیش از معامله ارز دیجیتال در این صرافی مبادله کالاهای فیزیکی با بیت کوین انجام می‌شد. در زمان اجرای اولین تراکنش، در چرخه بازار تقریباً ۳.۴ میلیون واحد بیت کوین در حال گردش بود.

اگر قصد خرید ارز دیجیتال دارید و بدنبال صرافی ایرانی یا خارجی بدون تحریم هستید  وارد این لینک شوید https://nezarat.com/training/iran-digital-currency-exchange در این سایت می توانید بهترین صرافی ارز دیجیتال رو مشاهده و انتخاب کنید.  

انواع صرافی ارز دیجیتال

حال که دانستید صرافی ارز دیجیتال چیست و اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان چگونه به وجود آمده است، باید بدانید که چند نوع صرافی برای این ارزها وجود دارد. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که خدمات گوناگونی به کاربران ارائه می‌دهند.انواع این صرافی‌ها عبارت‌اند از:

ارز دیجیتال

صرافی متمرکز

صرافی متمرکز یکی از انواع صرافی‌های ارز دیجیتال است که در تمام دنیا وجود دارد. در این صرافی‌ها یک شخص خاص، نهادها یا ارگان‌هایی خاص تمام معاملات را کنترل و تائید می‌کنند و درواقع شخص سومی وجود دارد که کاربران را به یک دیگر متصل کرده و از این بابت کارمزد دریافت می‌کند. این صرافی‌ها دارای ویژگی‌ها خوبی همچون استفاده آسان، قابل‌اعتماد بودن، حجم نقدینگی بالا، نیاز به احراز هویت جهت حفظ امنیت و… هستند. این صرافی‌ها معایبی همچون کنترل تمام معاملات و تراکنش‌ها و همچنین خطر هک شدن و از بین رفتن دارایی شما را شامل می‌شود. اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان، یک صرافی متمرکز بوده است.

 

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز توسط هیچ شخص و ارگانی مدیریت نمی‌شود و کاربران به‌ صورت مستقیم باهم معامله می‌کنند. در این صرافی‌ها برای خریدوفروش ارز دیجیتال، پول به‌ حساب صراف و پس‌ از آن به‌ حساب طرف معامله واریز نمی‌شود؛ بلکه کاربر پول را به‌ صورت مستقیم به‌ حساب طرف دوم معامله واریز می‌کند‌. هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌شود. این نوع صرافی ارز دیجیتال دارای امنیت بیشتری است؛ در این صرافی‌ها نیاز به احراز هویت ندارید و اطلاعات اضافه‌ای به هیچ شخصی نمی‌دهید. در صرافی غیرمتمرکز معاملات و فعالیت‌های شما مورد کنترل هیچ شخصی قرار نمی‌‌گیرد. این نوع صرافی‌ها بیشتر برای تریدر‌ها طراحی‌شده است و افرادی که در این حوزه تازه‌کار هستند نمی‌توانند به‌ خوبی در آن فعالیت کنند.

صرافی همتا به همتا چیست؟

شاید شما هم نام صرافی همتا به همتا را شنیده باشید. صرافی همتا به همتا یا P2Pیک بستر غیرمتمرکز برای انجام فعالیت‌ در حوزه ارزهای دیجیتال است که دو شخص به‌ صورت مستقیم باهم معامله می‌کنند. نرم‌افزارهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای به‌ منظور انجام این فعالیت‌ها طراحی‌شده است که تمام این معاملات در از طریق همان نرم‌افزار انجام می‌شود. کاری که این نرم‌افزار انجام می‌دهد متصل کردن کاربران به یکدیگر است. درواقع کلمه همتا به همتا یا نظیر به نظیر مناسب نوع معامله‌ای است که صورت می‌گیرد؛ این معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود و به آن گره‌خورده‌اند.

صرافی مشتقه

بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال، برای کاربران امکان انجام معامله قراردادهای آتی یا آینده و اختیار یا گزینه‌ها را فراهم می‌آورد. انجام معاملات در این صرافی‌ها با دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال تفاوت دارد. این صرافی‌ها در فرآیند انجام معاملات با صرافی‌های معمولی تفاوت زیادی ندارند؛ اما ماهیت متمایز کننده، امکان دریافت اهرم توسط کاربران است. به زبان ساده‌تر صرافی‌های مشتقه به کاربران خود مقداری پول مجازی قرض می‌دهند که به آن اهرم می‌گویند و کاربران می‌توانند همراه با سرمایه خود معاملات انجام دهند و سود به دست آورند. هر چه از اهرم بیشتری استفاده کنید، به همان میزان خطر از دست دادن تمام سرمایه‌تان نیز افزایش پیدا می‌کند. به افراد تازه‌کاری که به‌ تازگی وارد دنیای ارز دیجیتال شده‌اند و اطلاعات کافی ندارند توصیه می‌شود که در این صرافی‌ها فعالیت نکنند.

ارز دیجیتال

سخن پایانی

امروزه علاوه بر پول‌های کاغذی رایج در میان مردم، پول‌های دیجیتالی نیز به وجود آمده‌اند که مورد توجه بسیاری از افراد هستند. ارزهای دیجیتال چند سالی است که در تمام دنیا سروصدایی به راه انداخته است و سودهای بسیاری به افراد مختلف رسانده است. برای این‌که کاربران بتوانند معاملات ارز دیجیتال انجام دهند به یک بستر نیاز دارند ازاین‌رو اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان در سال 2010 به وجود آمد. اولین صرافی ارز دیجیتال در جهان با انجام اولین معامله توانست پایه‌گذار انواع صرافی‌های موجود برای انجام خریدوفروش انواع ارز دیجیتال در جهان باشد.

جهان روبه‌پیشرفت است و هرروز موارد جدیدی در دنیای دیجیتال به وجود می‌آید و کم‌کم اینترنت تمام ابعاد زندگی مانند پول و معاملات پولی را پوشش خواهد داد؛ به همین جهت ارز دیجیتال محبوبیت خاصی میان مردم دارد و به همان میزان استفاده از صرافی‌ها نیز گسترش پیداکرده است. صرافی ارز دیجیتال انواعی همچون متمرکز، غیرمتمرکز و مشتقه دارد که هر یک خدمات گوناگونی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. اگر تازه‌کار هستید و تجربه چندانی از فعالیت در این حوزه ندارید، بهتر است از صرافی‌های متمرکز شروع کنید تا احتمال ضررهای مالی شما کاهش یابد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46863

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر