توطئه جدید آذربایجان و اسرائیل در مرز ایران

اظهارات و اقدامات ضدایرانی آذربایجان و اسرائیل در روزهای اخیر افزایش یافته و باکو و اسرائیل ائتلافی راهبردی و ضدایرانی در مرز ایران تشکیل داده‌اند.

توطئه جدید آذربایجان و اسرائیل در مرز ایران

آذربایجان و اسرائیل پروژه ایران‌هراسی در منطقه را آغاز کرده‌اند. اظهارات و اقدامات ضدایرانی آذربایجان و اسرائیل در روزهای اخیر افزایش یافته است. آذربایجان و اسرائیل در تلاش برای ایران‌هراسی و گسترش همکاری‌ها و اقدامات نظامی علیه ایران هستند. آذربایجان و اسرائیل به عنوان شرکای کلیدی در زمینه امنیت سایبری و نظامی شروع به همکاری کرده‌اند. آذربایجان و اسرائیل ائتلافی راهبردی و ضدایرانی تشکیل داده‌اند.

بیشتر بخوانید: نقشه جدید آذربایجان و اسرائیل برای ایران | همکاری نظامی تل‌آویو و باکو به جنگ می‌انجامد؟

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذریایجان، رژیم باکو را به یک غده سرطانی و به شعبه تازه اسرائیل در مرز ایران مبدل کرده است.

آذربایجان و اسرائیل

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که اسرائیل در ازای دریافت نفت و جای پایی برای نظارت بر رخدادهای داخل ایران، میلیاردها دلار تسلیحات به جمهوری آذربایجان داده است.

روزنامه هاآرتص در گزارشی نوشت: اسراییل طی دو دهه گذشته، ائتلافی راهبردی با جمهوری آذربایجان شکل داده است و به گفته منابع مطلع، در ازای دریافت نفت و ایجاد جای پایی در نزدیکی ایران، تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار  به این کشور می‌فروشد.

هاآرتص همچنین این ادعا را مطرح کرد که «طبق گزارش رسانه‌های خارجی، آذربایجان به موساد اجازه داده ایستگاهی را برای نظارت بر رخ‌دادهای داخل ایران ایجاد کند؛ ایران همسایه جنوبی آذربایجان است. جمهوری آذربایجان حتی فرودگاهی به منظور کمک به اسراییل در صورت تصمیم آن برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده است.»

آذربایجان و اسرائیل

این روزنامه در ادامه با اشاره به ادعای مطرح شده در برخی رسانه‌ها درباره اقدامات موساد علیه ایران، نوشت: «در گزارش‌های دو سال پیش آمده است که ماموران موساد، اسناد آرشیو هسته‌ای ایران را از طریق آذربایجان از ایران خارج کرده بودند.»

هاآرتص در ادامه نوشت: «طبق گزارش‌های رسمی از آذربایجان، اسراییل در طی سال گذشته، از پیشرفته‌ترین تسلیحاتش، از جمله موشک‌های بالستیک، سامانه‌های دفاع هوایی و  جنگ الکترونیکی، پهپادهای کامیکازه و دیگر موارد را به این کشور داده است.»

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «راب گاروِریک، مدیر بخش سیاسی و اقتصادی سفارت آمریکا در باکو در سال ۲۰۰۹ گفته بود که «روابط آذربایجان با اسراییل با احتیاط اما نزدیک است. هر دو طرف دشواری‌های راهبردی طرف دیگر را درک می‌کند و هر دو ایران را یک تهدید امنیتی علیه موجودیت‌شان به حساب می‌آورند.»

روزنامه هاآرتص در همین راستا فاش کرد که یک هواپیمای باری از جمهوری آذربایجان، ۹۲ بار طی ۷ سال گذشته، در فرودگاه نظامی عوودا در نزدیکی ایلات فرود آمده است.

العربی الجدید در این باره نوشت که «این مساله نشان دهنده این است که اسرائیل اسلحه به جمهوری آذربایجان منتقل می‌کند.»

هاآرتش همچنین نوشت: «براساس تحقیقات صورت گرفته، هواپیمای باری آذربایجانی از نوع ایلوشین از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۷۶ وابسته به شرکت سبکوی، ۹۲ پرواز به فرودگاه عوودا انجام داده است.»

طبق گزارش هاآرتص، فرودگاه عوودا تنها فرودگاهی است که بارگیری مواد منفجره از آن مجاز است.

هواپیمای Silkway IL-۷۶ متعلق به جمهوری آذربایجان که معمولا در فرودگاه عوودا فرود می‌آید

آذربایجان

اسرائیل به شعبه اسرائیل در مرز ایران تبدیل شده است

یک کارشناس مسائل قفقاز ابراز عقیده کرد که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذریایجان، رژیم باکو را به یک غده سرطانی و به شعبه تازه اسرائیل در مرز ایران مبدل کرده است.

احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز در مورد اظهارات و اقدامات ضدایرانی الهام علی‌اف در روزهای اخیر از جمله سخنانش در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ علیه تهران و ادعاهایی که او در مورد نقش داشتن یک سازمان  ایرانی در حمله صورت گرفته به سفارت این کشور در تهران مطرح کرده است، گفت: در ابتدا باید واکاوی کنیم که حضور رئیس جمهور باکو در اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ با چه اهداف و رویکردی انجام شده است، وقتی مجموعه ملاقات‌های وی، صحبت‌ها و موضع‌گیری‌های رئیس جمهور باکو را مرور می‌کنیم، می بینیم یک دستور کار ضد‌ایرانی و ضد‌ارمنی را با هدایت رژیم صهیونیستی دنبال می‌کرده است و یک پروژه بزرگی که اسرائیل بر عهده رئیس‌جمهور باکو گذاشته بود را در کنفرانس امنیتی مونیخ پیگیری کرده است.

او با بیان این که  اجزای این پروژه ضدایرانی، ضدارمنی بسیار گسترده است، گفت: یک دستور کاری که وی پیگیری می‌کند تلاش برای دور زدن ایران و حذف ایران از کریدورهای انتقال کالا و انرژی است، چنانچه علی‌اف در یک میزگردی در ارتباط با امنیت انرژی در کنفرانس مونیخ شرکت و در آنجا تلاش کرد جایگاه باکو را به عنوان تأمین کننده گاز اروپا که می تواند با این کار به حفظ امنیت اروپا کمک کند، تثبیت کند.

موحدیان با بیان اینکه این نقشی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی دوست دارند باکو ایفا کند تا از یک طرف امنیت انرژی صهیونیست‌ها تامین شود و هم کشورهای اروپایی بتوانند با کمک باکو به گاز دسترسی داشته باشند و وابستگی شان را به گاز روسیه کاهش دهند، ادامه داد: البته باکو  آنقدر گاز ندارد که بخواهد این کار را انجام دهد و با همکاری ترکیه که می‌خواهد هاب گاز منطقه شود، قصد دارد از ظرفیت گاز ترکمنستان هم استفاده کند. بنابراین تلاش برای کنار گذاشتن ایران از کریدورهای انتقال انرژی و کالا که در این راستا می خواهند جنوب ارمنستان را هم اشغال کنند، یکی از اهداف ضدایرانی علی‌اف در جریان برگزاری این کنفرانس بود.

او با اعتقاد بر اینکه باکو به صورت مکرر به ایران اتهام می‌زند و  در چند حوزه ضدایرانی کار می‌کند، ادامه داد: حذف ایران از کریدور انتقال کالا و انرژی، همکاری های اطلاعاتی و امنیتی با اسرائیل علیه تهران، حمایت از تجزیه‌طلبی، پان ترکیسم، قوم‌گرایی، تشیع زدایی، باز کردن پای نیروهای تکفیری، ضدایرانی و تجزیه طلب به مرز ایران، ایجاد نفرت در بین مردم آذربایجان علیه ایران با ایجاد و ارائه یک روایت تحریف شده از تشیع ملی گرایانه که هیچ پیوندی با آموزه های شیعه ندارد، از جمله اقدامات ضدایرانی باکو است ولی مقاماتی که در ایران در این حوزه تصمیم گیرنده هستند، اطلاع‌رسانی دقیق و درستی در طی دو دهه گذشته در این ارتباط نکرده‌اند و به جای اینکه بر اساس واقعیات، سیاست‌گذاری درستی در این زمینه صورت بگیرند، مشکل را به گردن ایران انداخته‌اند و توقع داشته‌اند ایران در مقابل تمام این گستاخی‌ها کوتاه بیاید و عذرخواهی و سکوت کند. علت این مسئله هم ترکیبی از علقه‌های عاطفی برخی از این افراد است که عمدتا آذری هستند و فکر می‌کنند با رویکرد کدخدامنشانه می‌توانند باکو را آرام کنند و برخی از این افراد هم دارای روابط و علائق اقتصادی هستند و این دلیلی است که نخواهند در مقابل دولت باکو قاطعیت نشان دهند.

موحدیان با تاکید بر اینکه در برابر این رویکردها، باید یک رویکرد رسانه ای مناسبی داشته باشیم، افزود: باید در مورد ماهیت عملکرد رژیم باکو و دلایل این عملکرد به طور گسترده از طریق رسانه‌های جمعی به مردم اطلاع رسانی شود، صداوسیما، شبکه سحر باید در این زمینه برای آذری‌های خودمان و جمهوری آذربایجان فعالانه‌تر عمل کنند و به آنها اطلاع‌رسانی کنند. تاکنون با یک خلاء اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مواجه بوده‌ایم و این مسئله باعث شده که روایت ما از واقعیت نه در داخل کشور و نه در جمهوری آذربایجان به خوبی شنیده نشود.

او با اعتقاد بر اینکه الهام علی‌اف، رژیم باکو را به یک غده سرطانی و به یک شعبه تازه اسرائیل در مرز ایران مبدل کرده و قصد دارد این سیاست را با همکاری اسرائیل در کردستان عراق پیاده کند و ضرورت دارد هوشیاری خود را در ایران در این ارتباط حفظ کنیم، تصریح کرد: در مورد کسانی که پرونده سیاست خارجی ایران در ارتباط با باکو را  هدایت می کنند، بخش عمده آنها ضرورت دارد، نگرش خود را عوض کنند و اگر بر رویه های فعلی اصرار دارند، به نظر می‌رسد آنها نمی‌توانند سیاست درستی را قبال باکو که متضمن حفظ امنیت ملی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، شکل دهند. امید است این افراد کنار گذاشته شوند و افراد تازه‌نفسی که بتوانند سیاست درستی را در قبال گستاخی‌های باکو در پیش بگیرند، به جای این افراد منصوب شوند تا سیاست و ریل‌گذاری کشور  را در قبال جمهوری باکو به طور کامل عوض کنند و بتوانیم یک سیاست کنشی فعال و موفق را در قبال  گستاخی‌ها باکو در پیش بگیریم.

آذربایجان و اسرائیل

باید پاسخ آذربایجان و اسرائیل را بدهیم

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که باید سیاست فعال‌تری در خصوص دخالت‌های دولت آذربایجان داشته باشیم و پاسخ این کشور را بدهیم.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه علنی مجلس در تذکری گفت: مطالبات مردم در خصوص وضعیت اقتصادی، بحث حجاب و عفاف و فضای مجازی باید پیگیری شده و نباید شانه خالی کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تذکر دیگری گفت: آموزش و پرورش در بحث رتبه‌بندی می‌خواهد کار ۳۰ ساله دانشگاه را در یک سال انجام دهد که بسیار سخت است؛ لازم است گروهی برای رسیدگی به پرونده‌ها و اعتراضات در نظر گرفته شود تا حقوق افراد رعایت شود.

فلاحی همچنین بیان کرد: در خصوص دخالت‌های دولت آذربایجان باید سیاست فعال‌تری داشته باشیم و پاسخ این کشور را بدهیم. ۹۰ درصد مردم این کشور مسلمان و شیعه هستند و این کشور جولانگاه جاسوسان رژیم صهیونیستی شده است. اخیرا تحرکاتی نیز در مرز داشته که باید پاسخ درخوری داده شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91956

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر