نقشه جدید تل‌آویو و باکو علیه ایران

رئیس اسرائیل، ایران را عامل شکست پروژه‌ عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای منطقه اعلام کرد و در عین حال در راستای سیاست کهنه تل آویو، در تلاش برای ایران هراسی در منطقه برآمد.

نقشه جدید تل‌آویو و باکو علیه ایران

آذربایجان و اسرائیل به پروژه ایران‌هراسی در منطقه دامن می‌زنند. رئیس اسرائیل به آذربایجان سفر کرده است. رئیس اسرائیل، ایران را عامل شکست پروژه‌ عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای منطقه دانسته و در عین حال در راستای سیاست کهنه اسرائیل، در تلاش برای ایران‌هراسی در منطقه برآمده است. این دومین سفر رئیس اسرائیل پس از سفر شیمون پرز در حدود ۱۵ سال پیش، به جمهوری آذربایجان است. سفر هرتزوگ به دنبال سفر ماه گذشته الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل به باکو انجام خواهد شد.

منابع خبری از سفر ۲روزه رئیس اسرائیل به باکو و دیدار و گفتگو با مقامات ارشد جمهوری آذربایجان خبر می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سناریوهای احتمالی جنگ تهران - تل آویو | زنگ خطر در اسرائیل

منابع خبری اسرائیل گزارش کردند که رئیس این رژیم سه‌شنبه «9 خرداد ماه 1402» به «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

به گزارش روزنامه «جروزالم پست» «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با هدف تقویت روابط با جمهوری آذربایجان به باکو سفر می‌کند. وی در این دیدا دو روزه با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.  

رئیس اسرائیل، ایران را عامل شکست پروژه‌ عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای منطقه اعلام کرد و در عین حال در راستای سیاست کهنه تل آویو، در تلاش برای ایران‌هراسی در منطقه برآمد.

بیشتر بخوانید: ببینید | عکس‌های جنجالی از همسر و دختران علی‌اف

بیشتر بخوانید: پاسخ ایران به زیاده‌خواهی‌های علی‌اف چگونه باشد؟

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هدف دیدار امروز «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان را مقابله با آنچه «تهدید ایران» خواند، ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: آذربایجان جنگ را در مرزهای ایران آغاز کرد

در دیدار خبرساز الهام علی‌اف و رئیس اسرائیل در باکو چه گذشت؟

جزئیات دیدار اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل با «الهام علی‌اف» رئیس‌‌جمهور آذربایجان در باکو اعلام شد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل با رئیس‌‌جمهور آذربایجان در باکو دیدار کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در باکو دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آذرتاج، اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه برای سفری ۲ روزه به باکو رفته است.

هرتزوگ پس از دیدار با علی‌اف، در پیامی توئیتری مدعی شد: «من از دوستم الهام علی اف رئیس‌ جمهور  آذربایجان که دوست واقعی اسرائیل است، به خاطر استقبال گرم در کاخش تشکر می‌کنم. اسرائیل (جمهوری) آذربایجان را به عنوان یک شریک راهبردی ارزشمند و لنگر ثبات منطقه می‌داند. روابط بین ملت‌های ما الگوی سایر کشور‌هایی است که راه صلح و همکاری را انتخاب می‌کنند و نمونه‌ای از روابط دوستانه مسلمانان و یهودیان است».

رئیس رژیم صهیونیستی پیش از سفر به باکو در فرودگاه بن گوریون ادعا کرد که جمهوری آذربایجان یک کشور دوست و یک کشور کلیدی با زمینه های همکاری بسیار برای صهیونیست‌هاست.

او در ادامه سیاست‌های خصمانه خود علیه کشورمان مدعی شد: (جمهوری) آذربایجان، همسایه ایران است که یک نیروی ثبات‌زدا در این منطقه است و به دنبال تضعیف ائتلاف‌ها و اتحادهای صلح اسرائیل و امنیت در منطقه است.

این دومین رئیس این رژیم پس از سفر شیمون پرز در حدود ۱۵ سال پیش به جمهوری آذربایجان است. سفر هرتزوگ به دنبال سفر ماه گذشته الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به باکو انجام شده است.

این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش، جمهوری آذربایجان سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح کرد و مختار ممدوف، سفیر دائمی خود را به آنجا فرستاد.

آذربایجان و اسرائیل

جمهوری آذربایجان طی سه دهه گذشته روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی داشته و از این رژیم تسلیحات و تجهیزات نظامی خریداری می‌کند. طبق یافته تحقیقاتی «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم»، ۶۹ درصد از خرید تسلیحاتی جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از رژیم صهیونیستی بوده و حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی رژیم صهیونیستی از جمهوری آذربایجان تامین می‌شود.

آذربایجان و اسرائیل

هرتزوگ پیش از عزیمت به باکو، در فرودگاه بن گورین به خبرنگاران گفت: زمینه‌های زیادی برای همکاری بین تل‌آویو و باکو وجود دارد.

او با اشاره به همسایگی جمهوری آذربایجان با ایران، جمهوری اسلامی ایران را به زعم خود عامل بی ثباتی معرفی کرد.

آذربایجان و اسرائیل

این مقام صهیونیست گفت: ایران دنبال تضعیف اتحاد (رژیم) اسرائیل (با کشورهای دیگر) برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه است.

هرتزوگ با اشاره به گشایش سفارت باکو در تل آویو در اوایل ۲۰۲۳، بر توسعه روابط با جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

او در بخشی دیگر از سخنان خود درباره مذاکرات ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی با مخالفان درباره لایحه تغییرات قضایی نیز گفت: مسائل حاشیه ای را باید کنار گذاشت و به هدف فکر کرد. کسی نمی تواند اصول و ارزش های اساسی ما را نقض کند. ما می توانیم به تفاهم برسیم.

همکاری جدید تل‌آویو و باکو علیه ایران

رئیس رژیم صهیونیستی که وارد باکو شد، قرار است با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شرکت کند.

وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی هرتزوگ را در این سفر همراهی می‌کند و وی با جامعه یهودیان جمهوری آذربایجان نیز دیدار خواهد داشت.

جمهوری آذربایجان در ماه مارس، سفارت این کشور در تل آویو را گشود، و این در حالی است که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۹۳ در باکو سفارت دارد.

رژیم صهیونیستی یکی از بزرگترین تامین کنندگان سلاح جمهوری آذربایجان است و در مقابل، ‌۴۰ درصد نفت مورد نیاز این رژیم، توسط باکو تامین می شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89573

ارسال نظر