اقدامات خصمانه جمهوری‌خواهان کنگره علیه برجام

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا تلاش دارند بار دیگر توافق هسته‌ای ایران را به شکست بکشانند.

اقدامات خصمانه جمهوری‌خواهان کنگره علیه برجام

پایگاه اطلاع رسانی «کامن دیریمز» در گزارشی اعلام کرد: حدود ۷ سال پیش تام کاتن، یکی از سناتور‌های مجلس نمایندگان با همراهی ۴۶ سناتور دیگر مجلس در نامه‌ای سرگشاده به رهبر ایران نسبت به حصول توافق هسته‌ای با دولت اوباما هشدار داده و تاکید کرده بودند رییس جمهور بعدی جمهوری خواه آمریکا می‌تواند به راحتی این توافق را لغو کند.

این نامه در آن زمان با واکنش‌های زیادی در داخل آمریکا رو به رو شد به طوری که بسیاری از مقامات داخلی آمریکا این سناتور‌ها را خائن به منافع ملی معرفی کردند و به آن‌ها نسبت به سرپیچی از قوانین داخلی هشدار دادند. حتی در آن زمان جان مک کین، سناتور پیشین آمریکایی این اقدام مقامات کشورش را سرزنش کرد و آن را اقدامی بی سابقه در روابط خارجی آمریکا خواند.

به گفته «کامن دیریمز» نامه کاتن در نوع خود در سطح روابط خارجی آمریکا بی سابقه بود، اما حالا به نظر می‌رسد در زمانی که ترامپ به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، عادی شده است. در روز‌های اخیر، اما بیش از ۱۶۰ مقام آمریکایی به دنبال احیای این نامه کاتن بودند. آن‌ها در نامه‌ای هشدار دادند یک توافق جدید می‌تواند به همان سرنوشتی دچار شود که توافق هسته‌ای اوباما به آن دچار شد.

آن‌ها در این نامه عنوان کردند: حتی اگر بسیاری در داخل آمریکا با این توافق مشکلی نداشته باشند باز هم مخالفان زیادی در داخل برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. این اقدام می‌تواند فصل شرم آوری در روابط خارجی آمریکا را رقم بزند.

این سناتور‌ها در این نامه تاکید کردند: این توافق می‌تواند ضربه‌ای مهلک به سیاست خارجی آمریکا باشد و دست ایران را بازتر بگذارد تا به اقدامات خود در منطقه ادامه دهد. این اقدام می‌تواند به ایران فرصت دهد تا حملات موثرتری علیه منافع ملی آمریکا و روابط دیپلماتیک آن انجام دهد.

در این نامه همچنین خاطرنشان شده است: مذاکرات برای رسیدن به توافق در مرحله حساسی است و همه طرف‌ها می‌گویند ممکن است توافق ظرف چند روز حاصل شود. ما نمی‌توانیم تضمین کنیم که بعد از توافق ایران دست از پیشرفت‌های هسته‌ای خود بردارد.

سناتور‌های آمریکایی در این نامه تاکید کردند: هیچ تضمین وجود ندارد که ایران در چارچوب این توافق عمل کند. ایران پس از این توافق با سانتریفیوژ‌های خود چه خواهد کرد. هیچ تضمینی وجود ندارد که رییس جمهور بعدی دوباره پا جای پای ترامپ نگذارد و بار دیگر از این توافق خارج نشود.

با این وجود بسیاری در داخل آمریکا می‌گویند حتی اگر جمهوری خواهان بتوانند در انتخابات میان دوره کنگره اکثریت کرسی‌های موجود را از آن خود کنند، باز هم بعید به نظر می‌رسد بدون موافقت رییس جمهور آمریکا بتوانند اقدامی علیه توافق هسته‌ای ایران انجام دهند./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9063

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر