سیگنال مثبت آمریکا به مذاکرات برجام | می‌توانیم به سرعت به تفاهمی برای بازگشت به برجام برسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده، اما در مقایسه با شتاب فعالیت‌های هسته‌ای ایران بسیار ناچیز است

سیگنال مثبت آمریکا به مذاکرات برجام | می‌توانیم به سرعت به تفاهمی برای بازگشت به برجام برسیم

یک روز پس از آغاز دور هشتم مذاکرات وین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید پیشرفت مذاکرات در مقایسه با پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای ناچیز بوده است و هنوز حس اضطرار برای تسریع مذاکرات در طرف ایرانی دیده نمی‌شود.

پرایس گفت که در پایان دور هفتم، پیشرفت اندکی به دست آمد، به این ترتیب که پس از سه هفته گفت‌وگو اساس مذاکرات تعیین شد و «اکنون می‌خواهیم ببینیم آیا ایران پیشنهادها را به طور جدی بررسی کرده است یا نه.»

او تاکید کرد، خیلی زود است که بگوییم آیا تهران در دور کنونی به میز مذاکره بازگشته تا بر روی این پیشرفت‌ها چیزی به دست بیاورد یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد اگر ایران جدی باشد، می‌توانیم به سرعت به تفاهمی برای بازگشت به برجام بر اساس هفت دور مذاکرات دقیقی که تا به امروز انجام شده، برسیم. اما ما هنوز ندیده‌ایم که ایران فوریت کافی از خود نشان داده باشد.

او تصریح کرد، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایران با رویکرد سازنده‌تری به این دور از مذاکرات برگشته است یا خیر.

ند پرایس افزود در پایان دور هفتم، ما با درک مشترک از متنی که به عنوان مبنایی برای مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای خواهد بود، این مذاکرات را ترک کردیم. ما هم اینک در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا ایرانی‌ها با دستور کار جدید برای مسائل٬ یا با همان راه‌حل‌های اولیه که قبلا ارائه شده بود، به این مذاکرات بازگشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: دو دور اخیر مذاکرات نیز با اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای جدید آغاز شد و سپس در برخی موارد با مواضع مبهم، غیرواقعی و غیرسازنده از سوی ایران مطرح شد.

ند پرایس تاکید کرد، تا به امروز وضعیت بنیادی تغییر نکرده است. ایران در بهترین حالت، گفت‌وگوها را کش می‌دهد، از طرف دیگر، به تشدید (پیشرفت‌های) برنامه هسته‌ای خود نیز شتاب می‌بخشد. ما خیلی واضح گفته‌ایم که این کارایی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ایران باید خویشتنداری در برنامه هسته‌ای از خود نشان دهد و در مذاکرات وین فوریت نشان دهد.

ند پرایس گفته است رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در روزهای آینده قادر خواهد بود که تشخیص دهد، که آیا ایران با «موضع اساسا متفاوت» به این دور مذاکرات آمده یا خیر.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 5271

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر