بیانیه خصمانه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک، مدعی سرعت گرفتن نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران شدند.

بیانیه خصمانه تروئیکای اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک و در فضاسازی آشکار علیه کشورمان مدعی شدند ایران نقض بخش‌هایی از توافق هسته‌ای که دارای بیشترین حساسیت بوده را سرعت بخشیده است.

این سه کشور همچنین مدعی شدند که ایران اطلاع جامعه بین المللی را از برنامه هسته‌ای خود کاهش داده است. به ادعای این کشورها، ایران پس از هفته‌ها مذاکره از موارد قبلی عقب نشینی کرده و خواسته‌های بیشتری را مطرح کرده است!

از سوی دیگر، نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت نیز در سخنانی گفت: زمان برای توافق هسته‌ای جدید با ایران رو به پایان است.

ساعتی پیش نیز نماینده فرانسه در سازمان ملل مدعی شد که ایران باید بین فروپاشی برجام یا انعقاد توافقی منطقی، یکی را انتخاب کند.

گفتنی است علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود در صورت جدیت طرف مقابل در مذاکرات، امکان رسیدن به توافق ظرف مدت کوتاهی وجود دارد.

علی باقری کنی در خصوص خواسته‌های به‌حق جمهوری اسلامی ایران در وین تصریح کرد: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگو‌ها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

مذاکرات هشتم آذرماه شروع و ۴ روز بعد در دوازدهم آذرماه به دلایل فنی متوقف شد و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی با مقامات کشور‌های خود به پایتخت‌هایشان بازگشتند. تنها چند روز بعد در ۱۸ ماه جاری کارگروه‎‌های تخصصی شروع به کار کردند.

بر اساس گزارش منابع مطلع روند مذاکرات مثبت بوده و پیشرفت در آن به دلایل زیاده‌خواهی‌های کشور‌های اروپایی کند پیش می‌رود، اما ایده‌ها و پیشنهادت ایران در دست بررسی است و در صورت تایید شدن با باقی مفاد برجام ادغام خواهند شد./ باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4282

ارسال نظر