پشت‌پرده تمرین نظامی جدید آمریکا و اسرائیل؛ هدف تهران است؟

مانورهای نظامی مشترک، ادامه گفتگوهای امنیتی و بازدید فرمانده سنتکام از اسرائیل، همگی نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده در ایالات متحده در مورد آمادگی ارتش اسرائیل است.

پشت‌پرده تمرین نظامی جدید آمریکا و اسرائیل؛ هدف تهران است؟

مانورهای نظامی مشترک، ادامه گفتگوهای امنیتی و بازدید فرمانده سنتکام از اسرائیل، همگی نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده در ایالات متحده در مورد آمادگی ارتش اسرائیل است.

 سیل هشدارهای مقامات امنیتی اسرائیل در مورد آسیب‌های ناشی از طرح بازنگری قضایی کابینه نتانیاهو به آمادگی و توانایی‌های نیروهای دفاعی این رژیم، احتمالا بیانگر علت تلاش‌های اخیر فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) و دستگاه امنیتی آمریکا برای تعمیق روابط و همکاری با ارتش اسرائیل باشد.

به نوشته بن کاسپیت در المانیتور، طی هفته گذشته، ناوگان پنجم ایالات متحده و کماندوهای ویژه نیروی دریایی اسرائیل رزمایش مشترکی را با اسم رمز «جونیپر اسپارتان» برگزار کردند که جدیدترین مانوری از سری مانورهایی است که قابلیت همکاری دو نیروی نظامی متحد را به آزمایش می‌گذارد. این رزمایش نشان‌دهنده پارادوکس بین دو کابینه بود: با وجود بدترشدن روابط بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، روابط امنیتی بین دو ارتش در حال شکوفایی و تعمیق است.

پیام رزمایش‌ها

این هفته، هم‌زمان با آخرین رزمایش، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام به عنوان مهمان ژنرال هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی دیدن کرد. کوریلا همچنین در روز چهارشنبه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل برای پنجمین بار از زمان روی کار آمدن گالانت در هفت ماه پیش ملاقات کرد.

آیا این جلسات مکرر حاکی از تعمیق و تقویت واقعی روابط امنیتی آن‌ها با وجود گذر اسرائیل از بزرگ‌ترین بحران قانون اساسی خود بوده یا نگرانی عمیق آمریکا در مورد تأثیر تحولات داخلی بر ارتش اسرائیل است؟

با توجه به حضور نیروی عملیات ویژه دریایی اسرائیل موسوم به «Shayetet 13» که همتای اسرائیلی بخش «SEAL» نیروی دریایی ایالات متحده محسوب می‌شود، این رزمایش قابل توجه بود. چند هفته پیش، تیپ ۷ زرهی اسرائیل مانوری را با یک واحد زرهی آمریکایی انجام داد. رزمایش هفته گذشته با هدف تقویت «امنیت مشترک دریایی» توصیف شد، اما به طور مشخص، فرماندهی عمق ارتش اسرائیل، یک واحد نظامی چندگانه که برای مقابله با تهدیدات «حلقه سوم» (یا همان ایران) تأسیس شده است، رهبری شد.

این رزمایش و سایر رزمایش‌های مشترک از قبل به عنوان بخشی از برنامه‌های سالانه آمریکا و اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود. همچنین ارتش اسرائیل به افزایش علاقه آمریکا به طرح‌های عملیاتی خود عادت کرده است. بیشترین تمایل آمریکا به این طرح‌ها در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بود؛ زمانی که بنا بر گزارش‌ها، اسرائیل در حال شدن برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران بود و برخی در واشنگتن نگران بودند که نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع وقت ممکن است ایالات متحده را با حمله‌ای به ایران غافلگیر کرده که منجر به آمریکا به جنگ با ایران شود.

این روزها، محرک نگرانی‌های فزاینده ایالات متحده متفاوت است. برای اولین‌بار، آمریکایی‌ها نه تنها به طرح‌های ارتش اسرائیل ابراز علاقه کرده و از غافلگیری و اقدام نظامی غیرضروری ابراز نگرانی می‌کنند، بلکه نگرانی واقعی خود را در مورد وضعیت ارتش اسرائیل و آمادگی آن برای مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستند، ابراز کرده‌اند.

ستون فقرات ارتش اسرائیل زیر بار اصلاحات قضایی

این نگرانی ناشی از موج اعتراض نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل علیه طرح اصلاحات قضایی است که ستون فقرات توانایی عملیاتی آن را تشکیل می‌دهد. روز دوشنبه، طرح اصلاحات قضایی با تصویب لایحه‌ای که اختیار دیوان عالی برای بررسی تصمیمات دولتی را مهار می‌کند، آغاز شد. صدها خلبان ذخیره که نیروی هوایی اسرائیل برای مأموریت‌های جنگی و شناسایی خود به شدت به آنها متکی است، اعلام کرده‌اند که داوطلب‌شدن برای خدمت ذخیره در اعتراض به آنچه که از سقوط اسرائیل به سمت دیکتاتوری عنوان می‌کنند را متوقف خواهند کرد.

اعتراضات در سایر واحدها نیز دیده می‌شود و برای اولین‌بار در بخش‌های حرفه‌ای ارتش نیز رخنه کرده است. در هفته‌های اخیر، اداره اطلاعات ارتش اسرائیل، چهار سند را برای نتانیاهو ارسال کرد که در آن‌ها به تهدید اصلاحات قضایی علیه توانایی عملیاتی ارتش اسرائیل و توان بازدارندگی اسرائیل هشدار داده است.

به نظر می‌رسد نتانیاهو، مانند اکثر اعضای کابینه امنیتی خود هشدارها را نادیده می‌گیرد. روز دوشنبه و ساعاتی قبل از رأی قاطع کنست، سرلشکر آهارون هالیوا، رئیس اطلاعات نظامی و سرلشکر اودد باسیوک، رئیس اداره عملیات ارتش اسرائیل وزیران کابینه را در مورد خطرات امنیتی در حال ظهور توجیه کردند. آنها امیدوار بودند که وزرا برای شنیدن ارزیابی‌های دست‌اول مقامات ارشد ارتش حاضر شوند. اما تنها دو نفر حاضر شدند: آوی دیشتر، مدیر سابق آژانس امنیتی شین بت و وزیر کشاورزی فعلی و گیلا گملیل، وزیر اطلاعات که هر دو از حزب لیکود نتانیاهو هستند.

بی‌توجهی کامل از سوی مقامات رده‌بالای سیاسی به نگرانی‌های مربوط به ارتش در اسرائیل جایی که ملاحظات امنیتی در اولویت بوده، بی‌سابقه است. خود نتانیاهو نیز از ملاقات با هالوی قبل از رأی‌گیری روز دوشنبه خودداری کرد که احتمالاً به این دلیل باشد که بعداً هرگونه اطلاع قبلی از خطرات تصویب قانون را بتواند انکار کند.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «آمریکایی‌ها از آنچه در اسرائیل می‌گذرد بسیار نگرانند. اگرچه روابط بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو متزلزل است و هنوز تاریخ یا مکانی برای ملاقات بین آنها مشخص نشده است، اما آمریکایی‌ها نسبت به وضعیت کلی اسرائیل، به ویژه آسیب‌های وارده که به بدنه ارتش رسمی و ارتش مردمی نگرانند. ما نباید فراموش کنیم که اسرائیل و ایالات متحده هنوز متحدان بسیار نزدیکی هستند. سال‌هاست که اسرائیل طولانی‌ترین ناو هواپیمابر ایالات متحده در خاورمیانه نامیده شده و به محض اینکه چیزی مشکلی در این ناو هواپیمابر به وجود بیاید، به سردرد ایالات متحده تبدیل می‌شود».

دشمن مشترک

به همین دلیل است که رزمایش‌های مشترک بین اسرائیل و آمریکا ادامه دارد و حتی در حال تشدید است و هر از چند گاهی، آمریکا به درخواست اسرائیل، گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را مطرح می‌کند.

اندیشکده اسرائیلی مؤسسه مطالعات امنیت ملی در ماه‌های اخیر یک شبیه‌ساز جنگی تقابل نظامی بین اسرائیل و ایران را در حضور از مقامات امنیتی و نظامی آمریکایی انجام داد. یکی از گزینه‌های مطرح شده، رویارویی آمریکا و اسرائیل با ایران بود که ناشی از رویدادهایی غیرمنتظره و محاسبات اشتباه بود که ایران را وادار به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم و گریز هسته‌ای می‌کرد که اسرائیل به آن واکنش نشان داده و رفته‌رفته این تنش‌ها به درگیری نظامی تبدیل می‌شد.

هدف کنونی آمریکا ساده است. یک منبع بلندپایه سیاسی اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «از یک سو می‌خواهند غول ایران را تا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در بطری نگه دارند، اما از سوی دیگر آن را محدود و بیهوش کنند».

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89615

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        به لطف شجاعت و غیرت فرزندان دلیر این کشور ثابت شده آمریکا و انگلیس و فرانسه و نوچه های منطقه ای آنها هیچ غلطی نمی توانند بکنند.
        ترس ما از درون کشور و مسئولین دروغگو، ناکارآمد و ترک فعل و اختلاسگران ، باندبازیها، فامیل بازیهای ، مافیا، تورم، از بین رفتن ارزش پول ملی ، ثروت اندوزی و زندگی لاکچری مسئولین و خانواده های آنها و فاصله مسئولین با مردم ، بیکاری و مشکل ازدواج و اشتغال جوانان و ... است

        • افشین

          دوست گرامی سخن شما عین واقعیبت هست. اما مثل اینکه فراموش کردید که آن دولت با مشخصات شما رفته و فعلا کسانی در راس کار هستند که شبانه روز تلاش میکنند اما واقعا حجم ویرانی در هشت سال دولت اشرافی بسیار بالا هست. یادآور میشوم که احساس فقر و یا فساد اگر از واقعیبت آن بیشتر شود به بیراهه رفته اید‌.‌برای ما شاخص نظام رهبری عزیز هست که ختی دشمنان قسم خورده ایشان هم نمی‌توانند به روش زندگی این بزرگ مرد تاریخ ایران و فرزندان واقعا آقازاده ایشان کوچکترین خورده‌ای بگیرند و با نعمتی بزنند. فراموش نکنید که مسئولین ترک فعل کن و مفسد نود نه درصد منتخب خود مردم هستند. اما این کشور متعلق به امام زمان هست. مشکلات حل میشوند و ما مشکل غیر قابل حلی نداریم.

        • ناشناس

          واقعا درست گفتی برادر



      • ناشناس

        الاهواکبر مرگ به امریکای تجاوزگر اسرایل کودک کوش

      • ع ا ز

        هیچ اشکالی ندارد بیشتر تمرین بکنند تا بیایند ایران و تهران ما مردم ایران منتظر آنها هستیم و معروف به میهمان نوازی حسابی از خجالتشان در میایم نگران نباشند ما هم منتظر پذیرای بسیار خواص برای آنها هستیم برایشان کم نمی گذاریم و از پذیرای ما برای خودشان یک تاریخ میسازند .و ما مردم ایران حتما به آنها بدهکار هستیم و لی حق کسی را نخوردیم بد حساب هم نیستیم به طلبکارانمان حتمآ حسابشان را با سودش میدهیم .منتظران هستیم زودت بیایند .

      • علیرضا

        از پخش کننده های اخبار درفضای مجازی می خواهیم که اخباری که باعث تشویش وآثار بد روانی دارد راپخش نکنند،اما درباره لشکر کشی آمریکابه منطقه وهمدستی با اسرائیل ،باچند هدف است ،۱-کم رنگ کردن نقش چین درایجاد رابطه بین ایران وبرخی کشورهای عرب منطقه۲-تحت تاثیرقراردادن ایران درروابط باروسیه وجنگ اکراین ۳- ازبین بردن فاصله ایجاد شده با اعراب بدنبال نزدیک شدن آنها به چین وروسیه وازدست دادن گاوهای شیرده وبازار فروش سلاح ۴-متشنج کردن روابط روبه بهبودایران با کشورهای منطقه وهمسایگان۵- ایجاد فشار به ایران باتضعیف نفوذمنطقه ای وامتیاز گیری درمذاکرات ۶-انحراف اذهان مردم آمریکاواسرائیل از مشکلات داخلی اما غرب استعمار گر وآمریکای جنایتکارکه عصائی برای اسرائیل شده بدانند ملت ایران وکشور ما نفوذمنطقه ای وفراتر از آن بین المللی خودرا که دفاع ازمظلومان عالم است ادامه خواهدداد ،ما از استقلال کشورمان که بانثار خون به دست آمده حفظ می کنیم واگر غارتگران بخواهند درمنطقه دریای عمان وخلیج فارس اقدام نظامی کنند ویا حمله کنند ،برای آنها راه فرا وجود ندارد،سربازان آنها رابه درک می فرستیم ،هواپیماها راساقط وناوگان پوشالیشان رابه درخلیج فارس قرق ودفن می کنیم دریای عمان وخلیج فارس رابه دریای خون تبدیل می کنیم با نا بود کردن پایگاهایشان درمنطقه ودرکشورها به حضور کثیف واستعماری آنها برای همیشه پایان می دهیم ،خدا باما است وکشورهای دوست ومسلمان از ما به موقع حمایت می کنند،

      • ایرانی

        ما هم اماده ایم اونا فقط زر میزنند ایران اگه از اسراییل ترسی داشت ما الان مستعمره بودیم همان طور که الان ناتو مستعمره امریکاست به امید ازادی کل مردمین دنیا که در اسارت چند کشور زرورگو و پوشالی در زیر فشار هستند. اسراییل که هیچ از اربابشان هم ترسی نداریم و بقول بزرگانمان زمان بزن دررو تمام شده

      • قاسم

        آمریکای اسراییل غلط میکند‌که به ایران حمله کند جرعت این چیزها ندار

      • محمد از سروآباد کردستان

        اسرائیل میخواد به ایران حمله کنه؟خخخخخخخ یک روز آقا خره توی جنگل فریاد می‌زد شیر میخورم خرس پلنگ ببر میخورم ناگهان از پشت درختی شیر پرید جلوی خره گفت چی میخوری خره با صدای لرزان گفت بعضییی وقتااااااا گوه هم میخورم حکایت اسرائیل همینه چرا هر از گاهی به نوچه های داخلی دلگرمی میده که سلطل زباله رو آتیش بزنند تا اینتر شغالیها خوشحال بشن ایرادی نداره تمام دنیا اونا رو می‌شناسند بقول شاعر عاقلان دانند

      • ناشناس

        مردم پشتشون هستن، اکثریت مردم با کسانی که بخان رژیم جعلی را نابود کنن همراهی میکنن

      ارسال نظر