همکاری ضد ایرانی آمریکا با اسراییل با این شرط

در گزارش اورشلیم پست آمده است: از زمان حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف خواستار کمک‌های نظامی در قالب تسلیحات و تانک‌ها از متحدانش شد. در حالی که آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی به اوکراین این کمک‌های نظامی را ارائه داده‌اند، رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده و در عوض کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است. درخواست کمک نظامی اوکراین توسط نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست‌وزیر‌های پیشین رژیم اسراییل و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی این رژیم رد شده است.

همکاری ضد ایرانی آمریکا با اسراییل با این شرط

طبق گزارش روزنامه اورشلیم پست، در یکی از اسناد درزیافته پنتاگون سناریویی در ارزیابی آمریکا درباره کمک‌های نظامی رژیم صهیونیستی به اوکراین مطرح شده است که واشنگتن در آن برای مجاب کردن رژیم اسراییل به عرضه این کمک‌ها به اوکراین، با خواسته‌های این رژیم در زمینه اقدام علیه ایران همراهی می‌کند.

روزنامه اورشلیم پست نوشت، یکی از اسناد درزیافته پنتاگون به توصیف شرایطی می‌پردازد که از نظر آمریکا، اسراییل تحت این شرایط، تسلیحات مهلک در اختیار اوکراین خواهد گذاشت. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به شرح این اسناد پرداخته است.

اورشلیم پست در ادامه باتوجه به موارد ادعا شده در نیویورک تایمز می‌نویسد: محتمل‌ترین سناریو که در این سند به آن اشاره شده است، «مدل تُرک» است که در آن، اسراییل از طریق طرف سومی این تسلیحات را به اوکراین عرضه کرده و در عین حال، از گفتگو‌ها میان اوکراین و روسیه نیز حمایت می‌کند.

به نوشته اورشلیم پست، در این سند ارزیابی شده است که اسراییل تنها در صورتی به اوکراین تسلیحات مهلک عرضه خواهد کرد که روابط دیپلماتیک آن با روسیه در موقعیتی بحرانی قرار بگیرد، چه به واسطه روابط روسیه با ایران و چه خسارت دیدن جنگنده‌های نیروی هوایی اسراییل توسط سامانه دفاعی روسیه در سوریه.

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که طبق سناریوی دیگر مطرح شده در این سند پنتاگون، آمریکا با خواسته‌های اسراییل برای آمادگی جهت اقدام علیه ایران همراهی می‌کند تا این رژیم را برای عرضه تسلیحات به اوکراین تحت فشار قرار دهد.

آمریکا و متحدان اروپایی آن که مدتی پس از جنگ اوکراین مدعی نقش ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین از طریق عرضه فناوری پهپادی به مسکو شدند-ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است-از ابتدای جنگ اوکراین با مداخلات آشکار نظامی مانع از شکل‌گیری فضای گفتگو برای حل‌وفصل سیاسی این بحران به وجودآمده شده‌اند.

این در حالی است که ایران با تاکید بر این که گزینه نظامی نمی‌تواند راهکار مناسبی برای حل این مسئله میان روسیه و اوکراین باشد، بار‌ها اعلام کرده است که از طرفین درگیر در این جنگ حمایت نظامی نمی‌کند.

در ادامه گزارش اورشلیم پست آمده است: از زمان حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف خواستار کمک‌های نظامی در قالب تسلیحات و تانک‌ها از متحدانش شد. در حالی که آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی به اوکراین این کمک‌های نظامی را ارائه داده‌اند، رژیم صهیونیستی این درخواست را رد کرده و در عوض کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ارائه کرده است. درخواست کمک نظامی اوکراین توسط نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست‌وزیر‌های پیشین رژیم اسراییل و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی این رژیم رد شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81380

ارسال نظر