کشورهای نفت‌خیز عرب چقدر از جنگ اوکراین پول درآوردند؟

کشورهای عربی تولیدات نفتی روسیه را با تخفیف و برای مصرف داخلی و پالایش خریداری می کنند و نفت خود را نیز با قیمت جهانی می فروشند که این رویه سود زیادی را نصیب این کشورها می کند.

کشورهای نفت‌خیز عرب چقدر از جنگ اوکراین پول درآوردند؟

کشورهای عربی تولیدات نفتی روسیه را با تخفیف و برای مصرف داخلی و پالایش خریداری می کنند و نفت خود را نیز با قیمت جهانی می فروشند که این رویه سود زیادی را نصیب این کشورها می کند.

به گزارش عرشه آنلاین، کشورهای نفت خیز عرب، در سایه تلاش روسیه برای یافتن شرکای جدید پس از تحریم های غرب علیه کرملین، اقدام به خرید تولیدات نفتی این کشور با قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی می کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، با وجود مخالفت های امریکا، کشورهای عربی تولیدات نفتی روسیه را با تخفیف و برای مصرف داخلی و پالایش خریداری می کنند و نفت خود را نیز با قیمت جهانی می فروشند که این رویه سود زیادی را نصیب این کشورها می کند.

از زمان تحریم های غرب علیه روسیه به علت جنگ اوکراین که به قطع رابطه روسیه با بسیاری از شرکای تجاری اش منجر شد، شرکت های دولتی عربستان و امارت برای بهره بردن از قیمت های پایین تولیدات نفتی روسیه وارد بازار این کشور شدند.

به دلیل محدودیت های قیمتی و سایر تحریم ها، نفت خام اورال روسیه معمولاً در ماه‌های اخیر با تخفیف بیش از ۳۰ درصد نسبت به شاخص برنت معامله می شود.

یک مقام اماراتی گفت که کشورش به تحریم های سازمان ملل پایبند است و اقدامات قاطعی برای برخورد با نهاد های تحریم شده دارد. این مقام اماراتی که وال استریت ژورنال از او نام نبرد، افزود: امارات به تجارت آزاد و درست با شرکای بین المللی خود ادامه می دهد.

طبق گزارش شرکت کپلر، صادرات نفت روسیه به امارات در سال گذشته بیش از ۳ برابر شد و به عدد بی سابقه ۶۰ میلیون بشکه رسید.

روسیه همچنین روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت (معادل سالیانه بیش از ۳۶ میلیون بشکه) را از طریق نفتکش به عربستان صادر می کند که پیش از جنگ با اوکراین تقریبا چنین نوع صادراتی وجود نداشت.

برخی از بازرگانان با استفاده از دولت های عربی منطقه و سیستم مالی آنان، اقدام به حمل و نقل تولیدات نفتی مسکو به مقاصد دیگر می کنند. الشان علییف، رئیس بخش تولیدات خاورمیانه شرکت Argus گفت که کشورهای عربی منطقه عمدتاً محصولات پالایش شده مانند نفتا، نفت کوره و گازوئیل را از روسیه وارد می کنند. این محصولات به طور گسترده در کشورهای عربی منطقه موجود است؛ بنابراین تنها دلیل واردات آن ها از روسیه استفاده از تفاوت قیمت آن است.  نفتا و گازوئیل روسیه با قیمت ۶۰ دلار و ۲۵ دلار در هر تن فروخته می شود که پایین تر از نرخ این دو محصول در کشورهای منطقه است. / اعتمادآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 82747

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر