شمارش معکوس پیوستن کرواسی به یورو و شنگن

با پیوستن کرواسی به منطقه شنگن، ۴۰۰ میلیون نفر می توانند بدون ویزا به این کشور رفت و آمد داشته باشند.

شمارش معکوس پیوستن کرواسی به یورو و شنگن

با پیوستن کرواسی به منطقه شنگن، ۴۰۰ میلیون نفر می توانند بدون ویزا به این کشور رفت و آمد داشته باشند.

کرواسی پیوستن به محدوده های شنگن و یورو را از ساعت صفر امشب، اجرایی می کند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ از ساعت ۱۲ امشب (شنبه)‌ یعنی نخستین دقایق سال جدید ۲۰۲۳، واحد پول کرواسی به یورو تبدیل می شود و این کشور بخشی از محدوده ویزای شنگن خواهد بود.

این به این معنی است که شهروندان کرواسی و دیگر کشورهای عضو شنگن می توانند آزادانه و بدون هیچ مانعی به کشورهای یکدیگر سفر کنند. علاوه بر این،‌ همه افراد دارای ویزای شنگن می توانند به این کشور هم رفت و آمد داشته باشند. وزارت خارجه کرواسی هم می تواند ویزای شنگن صادر کند.

کرواسی یک دهه قبل به اتحادیه اروپا پیوست اما این دو اتفاق مهم در مسیر افزایش همگرایی کرواسی با اتحادیه اروپا به شمار می رود.

پول کشور کرواسی هم اکنون "کونا"ست اما از ساعت ۱۲ امشب به بعد یورو خواهد شد. کرواسی بیستمین کشوری است که واحد پول رسمی آن یورو می شود.

واحد پول کرواسی از ابتدای سال ۲۰۲۳ از «کونا» به یورو تغییر می کند

شمارش معکوس پیوستن کرواسی به یورو و شنگن

کرواسی یکی از کشورهایی منطقه بالکان است که بعد از تجزیه یوگسلاوی،‌ متولد شد.

با پیوستن کرواسی به منطقه شنگن، ۴۰۰ میلیون نفر می توانند بدون ویزا به این کشور رفت و آمد داشته باشند. کرواسی کشور شماره ۲۷ در مجموعه کشورهای شنگن است.

خبرگزاری فرانسه نوشت کارشناسان می گویند تغییر واحد پولی کرواسی به یورو باعث حمایت از اقتصاد این کشور می شود.

با این حال احساس کروات ها در برابر واحد پول یورو و مقررات شنگن متناقض است. بخشی از مردم از برچیده شدن موانع مرزی استقبال می کنند برخی دیگر از یورو نگران هستند. مخالفان راستگرا در کرواسی می گویند این اتفاق به سود کشورهای بزرگ مثل آلمان و فرانسه است.

"دراگن گولماچ" بازنشسته ۶۳ ساله ساکن زاگرب پایتخت کرواسی گفت:‌ برای کونا گریه خواهیم کرد. قیمت ها افزایش می یابند. اما همسرش "ساندرا" موافق نیست. او می گوید:‌ یورو ارزش بیشتری دارد.

با پیوستن کرواسی به محدوده شنگن، گذرگاه های مرزی این کشور با دو کشور عضو شنگن یعنی مجارستان و اسلوونی برچیده و رفت و آمد آزاد می شود

شمارش معکوس پیوستن کرواسی به یورو و شنگن

"نیفن پانیچ" کارمند در کرواسی گفت: "هیچ چیزی در اول ژانویه تغییر نمی کند. از دو دهه قبل همه قیمت ها به یورو محاسبه می شد".

مقامات کرواسی از پیوستن به یورو و شنگن دفاع می کنند. نخست وزیر کرواسی (اندری بلینکوویچ) روز چهارشنبه گفت: این دو تصمیم،‌ دو هدف استراتژیک در مسیر پیوستن عمیق تر به اتحادیه اروپاست.

 کرواسی با جمعیت حدود ۴ میلیون نفری در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست. این کشور در دهه ۹۰ میلادی جنگ استقلال را برای جدایی از یوگسلاوی در پیش گرفت.

قبل از اینکه کرواسی به یورو بپیوندد پول یورو به طور گسترده در این کشور استفاده می شود. نزدیک به ۸۰ درصد از سپرده های بانکی در کرواسی به یورو هستند. شرکای تجاری اصلی این کشور هم در منطقه یورو هستند.

بسیاری از کروات ها دارایی های قیمتی خود مثل خودرو و خانه را به یورو قیمت گذاری می کنند.

"آنا سابیچ" از بانک مرکزی کرواسی به خبرگزاری فرانسه گفت:‌یورو برای کشورمان ثبات و امنیت اقتصادی را جلب خواهد کرد.

میانگین تورم در کرونا به ۱۳.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم منطقه یورو ۱۰ درصد است.

تحلیلگران می گویند کشورهای شرق اتحادیه اروپا و خارج از منطقه یورو مثل لهستان و مجارستان بیشتر در معرض خطرات تورم هستند.

برچیده شدن مرزها

پیوستن کرواسی به منطقه شنگن باعث می شود شهروندان این کشور بدون نیاز به ویزا به دیگر کشورهای عضو شنگن در اتحادیه اروپا سفر کنند. این موضوع به معنی حمایت از بخش گردشگری کرواسی است. گردشگری بخش اساسی در اقتصاد کرواسی به شمار می رود و ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

صف های طولانی در مقابل ۷۳ گذرگاه مرزی زمینی کرواسی با دو کشور عضو اتحادیه اروپا یعنی اسلوونی و مجارستان،‌ برچیده می شوند و به تاریخ می پیوندند.

کرواسی با دو کشور عضو شنگن یعنی اسلوونی و مجارستان هم مرز است و از این به بعد رفت و آمد میان آنها آزاد می شود. همزمان سخت گیری در مرز زمینی کرواسی با صربستان،‌بوسنی و مونته نگرو بیشتر می شود

شمارش معکوس پیوستن کرواسی به یورو و شنگن

با این حال به دلایل فنی،‌ اقدامات مرزی در فرودگاه های کرواسی تا ۲۶ مارس آینده ادامه خواهد داشت.

در شرایط جدید، کرواسی مجبور است در مرزهای شرقی، سختگیری بیشتری داشته باشد. کرواسی در شرق با ۳ کشور بوسنی، مونته نگرو و صربستان همسایه است که هر سه خارج از اتحادیه اروپا هستند. با پیوستن کرواسی به شنگن، مهاجران غیرقانونی تلاش می کنند از طریق این سه کشور وارد محدوده شنگن شوند.

منبع: عصر ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63468

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر