گفت وگوی ایران و امریکا صحت دارد ؟ خطیب زاده :پیام بوده دیدار نه

برخی رسانه های خارجی گزارش داده اند که ایران و آمریکا با یکدیگر گفت وگوی مستقیم داشته اند .

گفت وگوی ایران و امریکا صحت دارد ؟ خطیب زاده :پیام بوده دیدار نه

برخی رسانه های خارجی گزارش داده اند که ایران و آمریکا با یکدیگر گفت وگوی مستقیم داشته اند .

به گزارش عرشه آنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز  گفت وگوی مستقیم ایران و آمریکا را تایید نکرد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه   اما در عین حال توضیح داد  هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است. برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه درباره برنامه هسته‌ای ایران به ایران مستقیم پیام داده است، گفت: ما در خصوص گفت وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا در طی این‌ ماه‌ها که گفت‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد سه کشور اروپایی در مذاکرات وین گفت: سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته داده شده است. ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن به گفت‌وگوهای آتی ادامه دهیم.وی گفت: اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.

خطیب‌زاده درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع کرج بیان کرد: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود و باید مجرم محکوم شود و طبیعتا وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود. 

خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود. ریاض را دعوت می‌کنیم  به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها. 

خطیب‌زاده درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان افزود: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان برگزار نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان درباره این‌که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد غنی سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم، گفت: ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهداتش در ذیل پادمان و ان.پی.تی پایبند بوده است. ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه ایران انجام داده مطابق و در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین‌المللی ایران بوده است و آژانس از کلیه اقدامات ما مطلع بوده است. همه کارهای ما در چارچوب مقررات آژانس بوده است.

وی درباره سفر امیر عبداللهیان به باکو نیز اظهار داشت: دعوت از قبل داشت و این برنامه در دستور کار است و اگر هماهنگ شود آخر این هفته این سفر انجام می‌شود.

وی گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم. اینها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزاهای رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همچنین. تنها مسیری که آمریکا باید طی کند که بلیت عضویت در برجام را دریافت کند مسیر در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره خوشبینی به آینده مذاکرات وین که سؤال یکی از خبرنگاران بود گفت: ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوشبینی و بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌ها بخشی از عملیات‌های روانی است. در معماری که برخی طرف های آمریکایی و اروپایی انجام می‌دهند و خوشبینی‌های لحظه‌ای برای تاثیر در اتاق‌های گفت‌وگو است. در طول مذاکرات ما همواره به نتیجه فکر می‌کنیم ولی به نیات طرف مقابل و آمریکا و متاسفانه برخی کشورهای تروئیکا اعتماد نداریم. راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم.

وی بیان کرد: ما با این امید می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر  و راستی آزمایی وارد شود به نتیجه برسیم. 

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تمامی تهدیدات رژیم اشغلاگر قدس را در سازمان ملل مستندسازی می‌کنیم و اینها پرونده قطور رژیم اشغالگر قدس است. رژیم صهیونیستی می‌داند اگر دست به اقدامی بزند چه پاسخی از ایران دریافت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سند همکاری بین ایران و ترکیه نیز بیان کرد: این طرح در سفر چاووش اوغلو به تهران بیان شد. دو طرف در حال انجام مقدمات سفر اردوغان هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را  نهایی کنیم این متون در سفر امضا خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4674

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر