درخواست سران ۴ کشور غربی از ایران درباره مساله هسته ای

بیانیه سران 4 کشور: تنها راه امن برای جلوگیری از افزایش خطرناک تنش ها (درباره برنامه هسته ای ایران)، به سود هیچ کشوری نیست.

درخواست سران ۴ کشور غربی از  ایران درباره مساله هسته ای

 

سران 4 کشور غربی در نشستی خواستار" تغییر مسیر" ایران برای "حل" مسئله هسته ای اش شدند.

به گزارش عرشه آنلاین به نقل از الجزیره، سران 4 کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشستی مشترک حضوری، درباره برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند.

آنها از ایران خواسته اند به "تعهدات هسته ای خود براساس برجام بازگردد" تا مانع از افزایش "تنش های خطرناک" شود.

 

سران ۴ کشور غربی به ایران: مانع از افزایش خطرناک تنش هسته ای شوید/ رییسی از این فرصت استفاده کند

این نشست مشترک در حاشیه نشست سران گروه 20 در رم ایتالیا برگزار شد.

در این نشست، جو بایدن رئیس جمهور امریکا، آنگلا مرکل صدراعظم (نخست وزیر) آلمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا حضور داشتند.

آنها از تهران خواستند "مسیر روند فعالیت های خود را تغییر دهد تا به راه حلی برای پرونده هسته ای خود از طریق گفتگو دست یابد".

سران 4 کشور امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی گفته اند "خواهان راه حلی برای پرونده هسته ای ایران از طریق گفتگو هستند. این اتفاق امکان پذیر است اگر ایران مسیر خود را تغییر دهد". 

این بیانیه اضافه کرد: "رئیس جمهور (ابراهیم) رئیسی را به استفاده از این فرصت و کار با حسن نیت فرامی خوانیم تا بتوان در مذاکرات (هسته ای) به نتیجه فوری دست یافت". 

 

بیانیه سران 4 کشور ادامه می دهد: تنها راه امن برای جلوگیری از افزایش خطرناک تنش ها (درباره برنامه هسته ای ایران)، به سود هیچ کشوری نیست. 

مرکل در این باره گفت که از غنی سازی ایران به شدت نگران است.

او در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در رم گفت زمان درباره مذاکرات هسته ای با ایران می گذرد. ایران به غنبی سازی اورانیوم ادامه می دهد و این موضوع باعث نگرانی زیاد ماست.

یک مقام ارشد امریکایی که نامش اعلام نشد گفت نشست چهارجانبه به ابتکار و پیشنهاد مرکل برگزار شد تا قبل از ازسرگیری مذاکرات وین، رایزنی انجام شود.

تاکنون 6 مرحله مذاکرات هسته ای وین میان ایران و گروه 1+5 در وین با هدف بازگشت ایران به تعهدات هسته ای اش، بازگشت امریکا به عضویت در برجام و لغو تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران بی نتیجه بوده است. این مذاکرات در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی برگزار شد. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق در دوره فعالیت خود در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم های ضدبرجامی شدید و حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. ایران هم در واکنش از تعهدات هسته ای برجامی خود کاست.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1680

ارسال نظر