هراس خفته در تابوت چرنوبیل!

با وجود خوش‌بینی‌های محتاطانه مقام‌های سازمان ملل مبنی بر اینکه با حضور دائمی بازرسان در نیروگاه خطر وقوع یک فاجعه هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بمباران دوباره محوطه اطراف نیروگاه زاپروژیا، بار دیگر هراس‌ها درباره سرنوشت مبهم این نیروگاه را افزایش داد.

هراس خفته در تابوت چرنوبیل!

به گزارش عرشه آنلاین، به‌نوشته نیویورک‌تایمز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آخرین خط اصلی اتصالی برق از زاپروژیا به اوکراین به دلیل گلوله‌باران‌های اخیر قطع شده و مهندسان ناچارند برای تامین انرژی تجهیزات خنک‌کننده مورد نیاز جهت جلوگیری از ذوب، به یک خط ذخیره با ولتاژ پایین‌تر متوسل شوند. نیروگاه‌های هسته‌ای گاهی اوقات باید برای خنک کردن هسته‌های راکتور و سوخت مصرف‌شده به نیروی خارجی که از شبکه گرفته می‌شود، تکیه کنند. اگر خطوط برق خارجی قطع شود، نیروگاه زاپروژیا باید به دیزل ژنراتورهای پشتیبان متصل شود و اگر آنها خراب شوند یا سوختشان پایان یابد، ممکن است ذوب شود.

رافائل گروسی پس از بازدید از نیروگاه گفت که امروز بزرگ‌ترین نگرانی‌اش در‌باره ایمنی فیزیکی تاسیسات مربوط به اتصال قابل‌اعتماد به برق خارجی است؛ این ارتباط حداقل دو بار در هفته‌های اخیر قطع شده است، هنگامی که خطوط اصلی برق و خط ذخیره به دلیل گلوله‌باران و آتش‌سوزی در ۲۵ آگوست آسیب دیدند، خاموشی در نیروگاه رخ داد. در چنین شرایطی برای جلوگیری از فاجعه باید به دیزل‌های ژنراتور اعتماد کرد. آژانس با استناد به اظهارات مقام‌های اوکراینی گفت که قطعی حاصله به‌واسطه حملات روز جمعه به این نیروگاه بوده است. این وضعیت در حالی رخ داد که جنگ در سراسر جنوب و شرق اوکراین اوج گرفته و این نیروگاه به شکل نامطمئنی در نزدیکی خط مقدم و در معرض شدیدترین درگیری‌ها قرار دارد. فعلا گروسی نه روس‌ها را متهم کرده است، نه اوکراینی‌ها را؛ با این همه، گفته که منبع تغذیه نیروگاه عامدانه هدف قرار گرفته است. به‌گفته او، روشن است که کسانی به‌واسطه اهداف نظامی‌شان، به خوبی می‌دانند که خطوط حیاتی برق برای فعالیت نیروگاه ضروری است، پس برای از کار انداختن نیروگاه تاسیسات حساس را هدف قرار می‌دهند.

به‌باور کارشناسان هسته‌ای، بدون نیروی خارجی، سیستم خنک‌کننده نیروگاه باید کارش را متوقف کند. برای پمپاژ آب و انتقال گرما به نیرو نیاز است، هر چند واکنش زنجیره‌ای در هسته را می‌توان به سرعت قطع کرد، اما مواد رادیواکتیو در آنجا برای مدت طولانی همچنان گرما می‌دهند و در نهایت می‌توانند به سوخت رادیواکتیو یا راکتور آسیب برسانند. روز شنبه گروسی گفت که حضور بازرسان می‌تواند بازی را تغییر دهد. به‌گفته رئیس آژانس، «تیم ما امروز قادر است اطلاعات مستقیم، سریع و قابل اعتماد درباره وضعیت نیروگاه و عملیات راکتورها را مورد بررسی قرار دهد.» فعلا به‌گفته آژانس، یکی از شش راکتور نیروگاه هنوز فعال است و برای خنک کردن و دیگر عملکردهای ایمنی ضروری در سایت و برای خانواده‌ها و کارخانه‌های اوکراینی برق تولید می‌کند.

«نجم‌الدین مشکاتی» محقق در این‌باره به نیویورک‌تایمز گفت که مانیتورهای فعال در نیروگاه زاپروژیا بااهمیت هستند؛ با این همه، هشدار داد که تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا رفتار نیروهای روس برای دستیابی به این تسهیلات، تغییر خواهد کرد یا نه. به‌باور او، اگر ایمنی‌ها در ارتباط با نیروگاه زاپروژیا اعمال شود، این نیروگاه می‌تواند به‌عنوان اهرمی توسط مسکو مورد استفاده قرار بگیرد. زاپروژیا، زیرساختی حیاتی است که قادر است برق چهار میلیون خانوار اوکراینی را تامین کند؛ از همین‌رو، نیروهای روس می‌توانند منتظر باشند با کاهش حساسیت‌های بین‌المللی، زمانی که اوکراینی‌ها در زمستان به انرژی بیشتری نیاز دارند، فعالیت نیروگاه را متوقف کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 39411

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر