وزیرخارجه آمریکا :ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند

آنتونی بلینکن٬ وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تصمیم ایران در لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت این اقدام نشان می‌دهد که ایران تمایلی به ایفای نقش مسئولانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد.

وزیرخارجه آمریکا :ایران هرگز نباید  به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند

آنتونی بلینکن٬ وزیر خارجه آمریکا   با اشاره به تصمیم ایران در لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت این اقدام نشان می‌دهد که ایران تمایلی به ایفای نقش مسئولانه در برنامه هسته‌ای خود ندارد.

آنتونی بلینکن در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات ولیعهد عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «فعالیت‌های ایران برای داشتن برنامه هسته‌ای، یک عنصر اساسی بی ثبات کننده است که نه تنها امنیت کشورهای منطقه، بلکه فراتر از آن را به خطر می‌اندازد، به همین دلیل است که ما مصمم هستیم، رئیس جمهور بایدن مصمم است، که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

محمد بن سلمان، لیعهد عربستان، سه شنبه در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود ، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان نیز باید چنین تسلیحاتی را بدست بیاورد.

پیش از این نیز مقام‌های عربستان هشدار داده بودند، در صورتی که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، همه معادلات به هم می‌خورد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به سمت تضمین امنیت‌شان گام برخواهند داشت.

آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین اظهار داشت: «ما سعی کردیم به طور غیرمستقیم به همراه با شرکای اروپایی و حتی روسیه و چین با ایران کار کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم ایران را به پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام) بازگردیم یا نه... اما ایران نتوانست یا نخوانست این کار را انجام دهد.»

وزیر خارجه آمریکا  گفته است: «همین هفته گذشته، دیدیم که آنها مجوز بازرسان آژانس را که برای انجام وظیفه آژانس حیاتی هستند، لغو کردند، (بازرسانی که وظیفه دارند) در بهترین وضعیت ممکن اطمینان حاصل کنند که ایران به تعهداتش پایبند است و و تصویر روشنی از فعالیت (هسته‌ای) آنها ارائه کنند.»

آنتونی بلینکن تصریح کرد که این نشان می‌دهد که ایران علاقه‌ای به ایفای نقش مسئولانه در برنامه اتمی خود ندارند و «این عنصر بی ثبات کننده است.

طی روزهای اخیر آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107143

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر