سفر قریب الوقوع بشار اسد به یک کشور مهم

یک روزنامه لبنانی نوشت: به احتمال زیاد یک هیئت عالی‌رتبه سوری به زودی به پایتخت چین سفر خواهد کرد تا با مقامات چینی دیدارهایی در سطح عالی داشته باشد.

سفر قریب الوقوع بشار اسد به یک کشور مهم

یک روزنامه لبنانی نوشت: به احتمال زیاد یک هیئت عالی‌رتبه سوری به زودی به پایتخت چین سفر خواهد کرد تا با مقامات چینی دیدارهایی در سطح عالی داشته باشد.

به گزارش عرشه آنلاین، چند روز پس از اعلام کریدور اقتصادی در نشست گروه ۲۰ در دهلی نو که از هند به اروپا که از خلیج فارس و بندر حیفا در فلسطین اشغالی و سپس یونان به آلمان می‌گذرد، روزنامه لبنانی الاخبار مطلع شد که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه احتمالا در راس هیئت رسمی کشورش برای سفر به پکن در هفته‌های آینده آماده می‌شود.

منابع دیپلماتیک شرقی به الاخبار تأکید کردند که به احتمال زیاد یک هیئت عالی‌رتبه سوری به زودی به پایتخت چین سفر خواهد کرد تا با مقامات چینی دیدارهایی در سطح عالی داشته باشد و در مورد توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور و نقش چین در مساعدت سوریه برای حل بحران اقتصادی‌اش به بحث و گفت‌وگو بپردازند. مقامات سوریه گفتند که این سفر «بسیار مهم» خواهد بود و اسد در یک مراسم رسمی با شی جینپینگ، رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد.

سفر اسد پس از نقش پکن در دستیابی به مصالحه عربستان و ایران در بهار امسال، نقطه عطفی استراتژیک در مسیر روابط سوریه و چین و دوز قوی دیگری از نقش چین در منطقه خواهد بود. این نقش با برگزاری سه اجلاس شی جینپینگ در عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۲ کلید خورد و نشانه جدیدی از تغییر در سیاست خارجی چین محسوب می‌شود. از جمله این تغییرات سفر وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ژوئیه ۲۰۲۱ به دمشق و دیدار وی با اسد به عنوان بخشی از سفرش به منطقه بود که نشانه قوی از کنار گذاشتن تدریجی چین از ملاحظات غربی در روابط رسمی با سوریه و اعلام فاز سیاسی جدیدی پس از ۱۰ سال جنگ در این کشور بود.

هدف بشار اسد از این سفر چیست؟

این سفر در وهله اول سیاسی است و بر تمایل چین برای تثبیت مشروعیت دولت سوریه و بشار اسد در سطح بین‌المللی، علی‌رغم تلاش‌های آمریکایی‌ها برای ایجاد مانع در مسیر آشتی اعراب و سوریه و محروم کردن دولت دمشق از سرمایه گذاری در پیشرفت سیاسی با گسترش کنترل کامل بر خاک سوریه، توقف فروپاشی اقتصادی و درگیری اجتماعی و مانع تراشی در هر تلاشی برای بازسازی کشور تاکید دارد.

این سفر همچنین تمایل چین به گسترش نقش و حضور خود در خاورمیانه و ارسال پیام به دولت آمریکا مبنی بر نادیده گرفتن نگرانی‌های غربی را که چینی‌ها در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌اند، با وجود مواضع محکم آنها در شورای امنیت درباره موضوع سوریه، تأیید می‌کند.

خطوط کلی سیاست چین در غیبت اخیر رئیس جمهور این کشور در اجلاس G۲۰ در هند منعکس شد. او پیشتر در سال گذشته در اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی تاکید کرده بود که حضورش، علی‌رغم اختلافات بین کشورهای حاضر، به این دلیل است که او «یک دولتمرد است و باید توانایی حضور و مشارکت در گفت‌وگو» را داشته باشد، در حالی که امسال در نشست هند شرکت نکرد. پس از اجلاس سران گروه ۲۰ در هند، تردیدهایی درباره مشارکت رئیس جمهور چین در نشست مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه که قرار است نوامبر آینده در سانفرانسیسکو برگزار شود، به عنوان بخشی از تشدید تنش‌ها و ارسال پیام به آمریکایی‌ها، وجود دارد. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106256

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر