امارات؛ مسئول پروژه دور کردن سوریه از ایران

امارات هیچ وقت تمایل خود برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسد را به بهانه خارج کردن اسد از محور ایران کتمان نکرده و معتقد است اکنون شرایط برای این هدف مهیا است به خصوص که ورود محموله‌های نفتی ایران به سوریه با تاخیر همراه شده و این کشور شرایط مالی و اقتصادی مساعدی ندارد.

امارات؛ مسئول پروژه دور کردن سوریه از ایران

شفقنا به نقل از عربی ۲۱ نوشت: روند سریع عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق نشانه جدیت دو طرف در حل و فصل مسائل اختلافی است به طوری که گفت‌وگوهای مسئولان اطلاعاتی به دیدار وزرای دفاع و نشست قریب الوقوع وزرای امور خارجه دو کشور ارتقا پیدا کرده است.

اظهارنظرهای مسئولان ترکیه تقریبا خالی پرداختن به مساله بازگشت مناسبات میان آنکارا و دمشق نیست هر چند که طرف ترکیه‌ای تاکید دارد کاری برخلاف منافع اپوزیسیون سوریه انجام نخواهد داد؛ امری که به نظر می‌آید یکی از مهم‌ترین موارد اختلافی میان دو طرف به شمار می‌رود.

در همین رابطه، به نظر می‌آید آنکارا و دمشق در مساله همگرایی به میانجیگری‌ها و وساطت‌های بین‌المللی تکیه دارند؛ میانجیگری‌هایی که از طرف روسیه آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود کشورهای دیگر نظیر امارات وارد این عرصه شوند.

عادی‌سازی روابط با ترکیه

تحلیلگران سفر «عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات به دمشق و دیدار با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه را به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با ترکیه ربط می‌دهند و رسانه‌های روسی هم در این باره اعلام کرده‌اند دیدار سه طرفه میان وزرای امور خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در ابوظبی، پایتخت امارات برگزار خواهد شد.

ناظران معتقدند که تحرکات دیپلماتیک ترکیه و امارات نشانگر نقش ابوظبی در مساله عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه است و «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه یک روز پیش سفر اعلام نشده بن زاید به دمشق با وی گفت‌وگوی تلفنی انجام داد.

در همین راستا، «سامر خلیوی»، پژوهشگر سیاسی در گفت‌وگو با عربی ۲۱ تاکید کرد: امارات در تلاش برای نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی است، ابوظبی از طریق میانجیگری‌ها در منطقه به دنبال کسب جایگاه و نفوذ در منطقه است. پیش‌بینی می‌شود امارات در همگرایی میان ترکیه و اسد نقش‌آفرینی کند به خصوص که آنکارا و ابوظبی روابط خود را از سر گرفته‌اند.

«باسل معراوی»، تحلیلگر سیاسی با اشاره به ارتباط سفر بن زاید به دمشق با روند سریع همگرایی میان ترکیه و دولت سوریه گفت: تلاش ترکیه برای گشودن کانال گفت‌وگو با دمشق در سایه مخالفت علنی امریکا و عدم استقبال عربستان و قطر و تمایل شدید روسیه نیازمند پوشش عربی است تا گام‌های سیاسی و مالی را از طریق تامین پول لازم برای برخی پروژه‌های بازگرداندن آوارگان به شمال سوری یا مناطق تحت سلطه دولت انجام دهد. تماس وزیر امور خارجه امارات با همتای ترکیه‌ای خود ۸ ساعت پیش از ورود وی به دمشق می‌تواند دلیلی بر تمایل مشترک دو طرف برای برگزاری نشست قریب الوقوع میان وزرای امور خارجه سه کشور در ابوظبی باشد.

 آماده‌سازی اسد

خلیوی با بیان تلاش امارات برای دور کردن سوریه از ایران در مقابل دستیابی به منافع اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این کشور اظهار داشت: ابوظبی تمایل دارد تا اسد در رویکرد ضد اخوانی امارات با این کشور همراه باشد، ابوظبی همچنین به دنبال ایفای نقش در آینده میان سوریه و اسرائیل است.

معراوی هم تصریح کرد: «امارات هیچ وقت تمایل خود برای عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسد را به بهانه خارج کردن اسد از محور ایران کتمان نکرده و معتقد است اکنون شرایط برای این هدف مهیا است به خصوص که ورود محموله‌های نفتی ایران به سوریه با تاخیر همراه شده و این کشور شرایط مالی و اقتصادی مساعدی ندارد.»

در همین رابطه، سناتور جیم ریش، عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا در واکنش به سفر بن زاید به دمشق گفت: «همگرایی امارات با اسد علاوه بر اینکه سود قابل توجهی برای ابوظبی ندارد دارای خطرات بسیاری بر وجهه امارات هم است و می‌تواند این کشور را در معرض تحریم‌های قیصر قرار دهد.»

منبع: شفقنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 64745

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر