افزایش چشمگیر جمعیت زنان / در این ۱۰ کشور تعداد زنان بیشتر از مردان است

جمعیت جهان از مرز هشت میلیارد نفر گذشته است، اما نکته جالب آنکه در برخی از کشورهای جهان شمار زنان نسبت به مردان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

افزایش چشمگیر جمعیت زنان / در این ۱۰ کشور تعداد زنان بیشتر از مردان است

جمعیت جهان از مرز هشت میلیارد نفر گذشته است، اما نکته جالب آنکه در برخی از کشورهای جهان شمار زنان نسبت به مردان افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

به گزارش عرشه آنلاین، یک رسانه عربی با استناد به داده‌های منتشرشده در رسانه‌های مختلف جهانی، از پیشی گرفتن شمار زنان نسبت به مردان خبر داد و ۱۰ کشور اول در این زمینه را به ترتیب برشمرد.

۱. ارمنستان: ۵۴.۹۷ درصد

طی قرن بیستم ارمنستان چند بحران و جنگ را پشت سر گذاشت، از مشکلاتی که تحت حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی پیش آمد تا جنگ‌هایی که با کشور مجاورش آذربایجان انجام داد، همگی منجر به تغییر قابل توجه جمعیتی در این کشور شد.

به اعتقاد کارشناسان، مشکلات اقتصادی در ارمنستان هم باعث شد تعداد زیادی از مردان برای یافتن کار به کشورهای مجاور مهاجرت کنند، این امر منجر به سنگین‌تر شدن کفه ترازوی جمعیت به نفع زنان به نسبت ۵۴.۹۷ درصد شد.

۲. بلاروس: ۵۳.۹۰ درصد

بلاروس یکی از فقیر‌‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود، سطح زندگی در این کشور بسیار پایین و دورنمای اقتصادی هم در آن محدود است، همین امر باعث شده است بسیاری از مردان مهاجرت به دیگر کشورهای اروپایی را به ماندن در کشور ترجیح دهند.

۳. اوکراین: ۵۳.۷۱ درصد

اوکراین که در حال حاضر در یکی از معروف‌‌ترین جنگ‌های قرن ۲۱ قرار دارد، حتی پیش از وقوع جنگ نیز با مشکل ناترازی بین شمار مردان و زنان مواجه بود که تلفات جنگ با روسیه هم به طور حتم این ناترازی را بیشتر خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه این مشکل اوکراین پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده و تاکنون نیز حل نشده است، تصور نمی‌شود در سایه جنگ خونین دایر در کشور ، راهی برای تعدیل آن پیدا شود.

۴. لتونی: ۵۳.۶۸

کشور کوچک لتونی یکی از کشورهای اروپایی است که در سواحل دریای بالتیک قرار دارد و یکی از بالاترین نسبت‌های تعداد زنان به مردان را در کره خاکی به خود اختصاص داده است.

اعتیاد شدید مردان این کشور به سیگار و مشروبات الکلی، مرگ‌ومیر آنها را بر اثر بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌ها به شدت بالا برده و همین امر باعث کاهش جمعیت مردان نسبت به زنان شده است.

میانگین عمر مردان در لتونی ۶۸ سال است در حالی که این میانگین در میان زنان ۷۸ سال اعلام شده است.

علاوه بر این، میانگین خودکشی در میان مردان هم به شدت بالاتر از زنان است.

۵. روسیه: ۵۳.۵۵ درصد

به گفته کارشناسان، روسیه نیز همانند همسایه‌اش اوکراین، هنوز از لحاظ مسائل جمعیتی ناشی از تبعات جنگ جهانی دوم رنج می‌برد، در آن جنگ اتحاد جماهیر شوروی حدود ۲۷ میلیون نفر را از دست داد.

با این حال بسیاری از مردان روس قربانی اعتیاد شدید به مشروبات الکلی هستند، این امر بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۹۰ میلادی بیشتر هم شده است و طی ۳۰ سال گذشته بسیاری از مردان روس از تبعات ویرانگر مصرف مشروبات الکلی و سیگار رنج برده‌اند.

۶. لیتوانی: ۵۳.۰۷ درصد

این کشور حوزه دریای بالتیک هم مانند همسایه‌اش لتونی قربانی رفتار ویرانگر جامعه مردان خویش است، میانگین اعتیاد به مصرف مشروبات الکلی و سیگار در میان مردان این کشور بسیار بالاتر از زنان است.

امروز بیش از یک‌سوم جمعیت مردان لیتوانی معتاد به دخانیات هستند، علاوه بر آن جامعه لیتوانی امروز قربانی مهاجرت جوانان و مردانش برای یافتن کار به دیگر بخش‌های اروپا به ویژه آلمان و انگلیس است.

جمعیت زنان

۷. گرجستان: ۵۲.۹۸ درصد

گرجستان کشور کوچکی با ۳.۷ میلیون نفر جمعیت است که ۵۲.۹۸ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

گرجستان یکی از قدیمی‌‌ترین کشورهای مسیحی در جهان و تاریخ دور و درازی از درگیری و جنگ برای کسب استقلال از همسایگان قدرتمند خود مانند روسیه و ترکیه دارد.

در این کشور نیز همانند دیگر کشورها اعتیاد به مشروبات الکلی و دخانیات در کنار مهاجرت نیروی کار مرد، عامل اصلی کاهش جمعیت مردان است.

۸. زیمبابوه: ۵۲.۸۳ درصد

از فوریه ۲۰۲۱ بود که زنان در زیمبابوه ۳۱.۹ درصد از کرسی‌های پارلمان این کشور را به دست گرفتند، با این حال این رقم نیز با توجه به نسبت جمعیت زنان در این کشور رقم چندان امیدوارکننده‌ای محسوب نمی‌شود.

در کنار آن در سال ۲۰۲۰ اعلام شد، میانگین مرگ‌ومیر مردان ۱۵ تا ۶۰ساله طی سال‌های کوتاه گذشته نسبت به آمارهای جهانی بسیار بالاتر است.

با این حال این میانگین اخیراً کاهش یافته و احتمال کاهش شکاف جمعیتی مردان و زنان در آینده بیشتر شده است.

۹. پرتغال: ۵۲.۸۲ درصد

روند افزایش جمعیت زنان در پرتغال از سال ۲۰۱۰ و با آغاز جریان برابری جنسیتی آغاز شد، به رغم بهبود شرایط زنان، اقتصاد این کشور طی یک دهه گذشته شرایط خوبی نداشته است، در نتیجه شمار قابل توجهی از مردان پرتغالی ترجیح دادند برای آینده‌ای بهتر به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، مهم‌ترین مقصد آنها برزیل و چند کشور عضو اتحادیه اروپا بود.

علت دیگر افزایش جمعیت زنان، کاهش میانگین عمر مردان پرتغالی است که آمارها آن را ۷۸ سال اعلام می‌کنند این در حالی است که میانگین طول عمر زنان ۸۴ سال است.

۱۰. استونی: ۵۲.۵۷ درصد

این کشور نیز همانند سایر کشورهای اروپای شرقی همچنان از تبعات جنگ جهانی دوم رنج می‌برد، در کنار آن با چند مشکل کلی سلامت از جمله اعتیاد به مشروبات الکلی و دخانیات هم دست به گریبان است.

هر مرد استونیایی سالانه ۱۷.۵ لیتر مشروبات الکلی مصرف می‌کند و این دقیقاً دو برابر میزانی است که زنان در این کشور مصرف می‌کنند.

همچنین استونی دارای یکی از بالاترین میانگین‌های خودکشی در اروپاست؛ ۱۲.۲ خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر و مردان در این زمینه پنج برابر زنان خودکشی می‌کنند.

سالانه حدود ۱۱ هزار نفر استونی را ترک می‌کنند، این خروج یا مهاجرت قطعی یا به طور موقت و برای کار است اما آنچه مشخص است اکثر مسافران را مردانی تشکیل می‌دهند که برای یافتن آینده‌ اقتصادی بهتر کشور را ترک می‌کنند. / اعتمادآنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 102423

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر