افزایش دما در زمستان قطب جنوب رکورد زد!

دور از دمای شدید تابستانی نیمکره شمالی، کشورهای مخروط جنوبی مانند شیلی و آرژانتین نیز گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند اما در میانه فصلی که قرار است زمستان آنها باشد.

افزایش دما در زمستان قطب جنوب رکورد زد!

دور از دمای شدید تابستانی نیمکره شمالی، کشورهای مخروط جنوبی مانند شیلی و آرژانتین نیز گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند اما در میانه فصلی که قرار است زمستان آنها باشد.

به گزارش عرشه آنلاین، دمای شهر کوهستانی ویکونا در مرکز شیلی به ۳۷ درجه سانتی‌گراد (حدود ۹۹ درجه فارنهایت) رسیده است. کریستوبال تورس، هواشناس شیلیایی گفت: بیش از ۷۰ سال از ثبت چنین دمایی در ویکونا می‌گذرد.

به نقل از ژاپن تودی، دمای غیرعادی و بالا ۲۴ درجه سانتی‌گراد (۷۵ درجه فارنهایت) نیز در ۴۵۰ کیلومتری جنوب در سانتیاگو پایتخت ثبت شده است. در همین حال در بوینس‌آیرس، پایتخت کشور آرژانتین، دمای هوا  از ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۸۶ درجه فارنهایت) فراتر رفت و به گفته سرویس ملی هواشناسی آرژانتین، این دما، بالاترین دمای اول آگوست از زمان شروع ثبت رکوردهاست. میانگین دمای ماه آگوست در بوینس‌آیرس اغلب بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد (۶۴ فارنهایت) و ۹ درجه سانتی‌گراد (۴۸ فارنهایت) است.

چندین شهر در سراسر اروگوئه نیز دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۸۶ درجه فارنهایت) را ثبت کردند.

مایسا روجاس، وزیر محیط زیست شیلی، اقلیم‌شناس ابراز کرد: آنچه که ما تجربه می‌کنیم ترکیبی از دو پدیده  یکی روند گرم شدن کره زمین به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی به‌علاوه پدیده ال نینو است.

گرمایش جهانی

وی افزود: وقتی ال نینو به پایان می‌رسد، وضعیت آب‌وهوای جهانی نباید اینقدر شدید باشد. مشخصه رویداد ال نینو افزایش دمای اقیانوس آرام، ایجاد بارندگی، سیل و بهمن در غرب آمریکای جنوبی همچنین موج گرماست.

انتظار می‌رود که سانتیاگو، بوینس‌آیرس و مونته ویدئو در روزهای آینده به دمای عادی بازگردند اما اعتقاد بر این است که امواج گرمایی مشابه به‌صورت افزایشی تکرار خواهد شد.

رائول کوردرو، اقلیم‌شناس دانشگاه سانتیاگو توضیح داد: به احتمال بسیار زیاد رکورد گرما امسال در سانتیاگو شکسته خواهد شد و این فوق‌العاده غیر طبیعی است. ۱۰ سال پیش ما در سال دو موج گرما داشتیم و اکنون در مورد ۹ موج گرما صحبت می‌کنیم. یکی از مهمترین تاثیرات هوای گرم روی برف‌های کوهستانی است که برای تامین آب در پایتخت شیلی حیاتی هستند.

کوردرو گفت: امواج گرمای زمستان اثرات مخربی بر یخچال‌ها و برف دارد.

روجاس نیز در مورد اثرات گرما در قطب‌ها هشدار داد؛ وی اظهار کرد: سطح یخ اطراف مناطق قطبی در حداقل است. به‌خصوص در اطراف قطب جنوب، جایی که در این زمان از سال یخ‌های دریا در ماه سپتامبر به حداکثر می‌رسند، به حداقل تاریخی رسیده است. / ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100418

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر