منتظر پائیز در مهرماه نباشید

زمانِ شروع پاییز امسال از مهرماه نیست!منتظر پاییز جهنمی باشید روزهای گرم در پاییز هم ادامه می یابد زمانِ شروع پاییز امسال از مهرماه نیست! منتظر پاییز جهنمی باشید .طبق پیش بینی هواشناسی روزهای گرم‌تر تا نیمه دوم آبان ادامه می یاد و از این زمان پاییز شروع می‌شود!

منتظر پائیز در مهرماه نباشید

زمانِ شروع پاییز امسال از مهرماه نیست!منتظر پاییز جهنمی باشید روزهای گرم در پاییز هم ادامه می یابد زمانِ شروع پاییز امسال از مهرماه نیست! منتظر پاییز جهنمی باشید .طبق پیش بینی هواشناسی  روزهای گرم‌تر تا نیمه دوم آبان ادامه می یاد و از این زمان پاییز شروع می‌شود!

با این وجود خبر خوب اینکه رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور ۳۵ درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور ۵۰ درصد و سایر مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

صادق ضیائیان گفت: پاییز امسال طبق مدل‌های پیش بینی‌ هواشناسی که وجود دارد نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته با احتمال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پر بارش خواهد بود و ما  شاهد افزایش میزان بارش‌ها هستیم. در اغلب نقاط کشور از جمله حاشیه زاگرس و شمال شرق کشور بارش‌های بیش از نرمال را تجربه خواهند کرد.

به گفته رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی،  پیش بینی‌های فصلی به طور معمول به صورت احتمالی بیان می‌شود بنابراین با احتمال، پاییزی خواهیم داشت که نسبت به ۳۰ سال گذشته بارش‌های بیشتری را  به همراه دارد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر تداوم افزایش روزهای گرم در  فصل‌های آینده اظهار کرد: برای فصل پاییز بارش‌های نرمال و حتی بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود و با توجه به روند تولید گاز‌های گلخانه‌ای در دنیا می‌توانیم انتظار افزایش دما و روزهای گرم‌تر نسبت به حد نرمال را داشته باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اظهار کرد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در مرداد ۱۴۰۲ است. متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه ۱ درجه سلسیوس بیشتر از مقدار متوسط بلند مدت بود درحالی که متوسط کمینه دما ۱.۲ درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما نیز ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش یافت.

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت؛ طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان تا ۱ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در حد نرمال و برای دو ماه آبان و آذر با تمایل به بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

مازیار غلامی در گفتگو با ایسنا افزود: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در حد نرمال و برای دو ماه آبان و آذر با تمایل به بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود حتی در خوشبینانه‌ترین حالت و نرمال بودن بارش، کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: تجزیه و تحلیل آمار‌های دریافتی از ایستگاه های‌هواشناسی استان بیانگر آن است که در مرداد ماه ۱۴۰۲، تنها ۳ میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران باریده است که نشان دهنده کاهش ۲۴ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت است این در حالیست که از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۱) تا پایان مرداد ۱۴۰۲، ۱۶۲ میلیمتر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده که ۴۱ درصد کاهش بارش در استان تهران را نشان می‌دهد.

وی افزود: مطابق ماه قبل ۲۵ استان کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به‌گونه‌ای که از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد ۱۴۰۲، کل کشور کماکان با کاهش ۲۰ درصدی بارش روبرو است. بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد ۱۴۰۲ نشان دهنده آن است که استان تهران پنجمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش بارش را نسبت به بلند مدت دارد. همچنین از نظر توزیع مکانی نیز در تمام شهرستان‌ها طی مرداد ماه کاهش بارش اتفاق افتاده که بیشترین کاهش بارش مربوط به شمیرانات، دماوند و فیروزکوه است.

پاییز

بارش‌های سنگین و سیل‌ آسا ؛ ره‌آورد ال‌نینو برای ایران در پاییز و زمستان آتی

وقوع چنین شرایط فوق‌ نرمال در فاز ال‌نینو ، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌ آسا دارد و در صورت تحقق پیش‌بینی‌های فصلی، انتظار آن می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع حدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور ۳۵ درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور ۵۰ درصد و سایر مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

صادق ضیائیان گفت: پاییز امسال طبق مدل‌های پیش بینی‌ هواشناسی که وجود دارد نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته با احتمال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پر بارش خواهد بود و ما  شاهد افزایش میزان بارش‌ها هستیم. در اغلب نقاط کشور از جمله حاشیه زاگرس و شمال شرق کشور بارش‌های بیش از نرمال را تجربه خواهند کرد.

به گفته رئیس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی،  پیش بینی‌های فصلی به طور معمول به صورت احتمالی بیان می‌شود بنابراین با احتمال، پاییزی خواهیم داشت که نسبت به ۳۰ سال گذشته بارش‌های بیشتری را  به همراه دارد.

ضیائیان گفت: امکان اعلام عدد و رقم دقیق میزان بارش وجود ندارد و احتمال خطا در این زمینه هست، اما طبق پیش بینی‌های صورت گرفته پاییز امسال پاییز پر بارش است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در خصوص جبران کم آبی کشور طی سال‌های گذشته با وجود این بارش‌ها گفت: بارش‌های پاییز مربوط به سهم امسال است و خوشبینانه آن است که ما امسال در بارش‌ها سهم پاییزی را کامل دریافت خواهیم کرد و ممکن است کمی بیشتر از سهم نرمال را هم دریافت کنیم.

او افزود: در سه سال گذشته به صورت پی درپی کم بارشی را تجربه کردیم و در طول ای سال‌ها با وجود مصارفی که وجود داشت مجبور به استفاده از سفره‌های زیرزمینی و منابع ذخیره شده بودیم بنابراین احتمال اینکه تمامی این ذخیره‌های آبی مصرف شده طی سه سال گذشته با بارش‌های پاییزی امسال جبران شود،  کم است اما امیدواریم بخشی از این کمبود‌ها  برطرف شود.  

پدیده ال‌نینو و تقویت سامانه بارشی تا اوایل زمستان

پدیده آب و هوایی «ال نینو» تابستان امسال (۲۰۲۳) در بسیاری از نقاط جهان رخ خواهد داد و خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت. تایید خبر ورود ال نینو (El Niño)، در ماه‌های آینده، موجی از هراس را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است. در این گزارش می‌خواهیم بگوییم ال نینو چیست؟ 

امیر حسین نقشینه کارشناس هواشناسی هم در خصوص شرایط آب و هوایی پاییز گفت: پدیده ال نینو کل خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود که بارش و دما تحت تاثیر این شرایط قرار گیرد و میزان بارندگی‌ها در برخی از مناطق بیشتر از نرمال شود.

او افزود: طبق پیش بینی‌های فصلی که داشته ایم پدیده ال نینو بیشتر نواحی زاگرس شمالی و شمال غرب و جنوب و شمال شرق را درگیر خواهد کرد و ما شاهد بارش‌ها بیش از نرمال در این مناطق خواهیم بود. این پدیده تا اوایل زمستان در این مناطق دیده می شود و سامانه بارشی در کشور تقویت خواهد شد.

نقشینه افزود: تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور ۳۵ درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور ۵۰ درصد و سایر مناطق کشور بیش از ۶۵ درصد برآورد می‌شود.

او گفت: میانگین دمای هوا از نیمه شهریور تا نیمه آبان در سراسر کشور بین نیم تا ۲ درجه بیش از نرمال خواهد بود و از اواخر آبان به جز شمال غرب کشور متعادل می‌شود.

کارشناس هواشناسی افزود: پدیده ال نینو از نیمه دوم زمستان به تدریج فروکش می‌کند و نابه هنجاری دمای اقیانوس هند در هفته‌های منتهی به زمستان مثبت می‌شود.

چند روز پیش سخنگوی صنعت آب ایران گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، پدیده ال‌نینو به عنوان فاز گرم انسو در جهان حاکم است و اقلیم ایران نیز بطور نسبی از این پدیده متاثر است. تأثیر ال‌نینو در ایران گرم شدن دمای هوا و افزایش بارش در فصول سرد است. 

فیروز قاسم زاده با بیان اینکه با توجه به دمای بالای هوا در فاز ال‌نینو، ظرفیت رطوبتی هوا فزونی می‌یابد، لذا بارش‌های حادث شده، معمولاً دارای تخلیه رطوبتی بالا و همراه با سیل و طغیان رودخانه‌ها هستند، اظهار کرد: بررسی نتایج پیش‌بینی‌های فصلی برای پاییز و زمستان پیش‌رو، نشانگر این ست که به جز در جنوب و جنوب شرق کشور در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و یزد که دارای شرایط بارشی نرمال و اندکی بالاتر از نرمال خواهند بود. سایر بخش‌های کشور با افزایش بارش و شرایط فوق‌نرمال روبرو خواهند بود.

وی ادامه داد: وقوع چنین شرایط فوق‌نرمال در فاز ال‌نینو، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد و در صورت تحقق پیش‌بینی‌های فصلی، انتظار آن می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع حدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

سخنگوی صنعت آب ایران اذعان کرد: گرمای بالای فاز ال‌نینو نیز باعث ذوب سریع برف‌ زمستانه خواهد شد و بر شدت سیلاب‌ها تأثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی، حوضه‌های آبریز دارای سدهای مخزنی بزرگ، می‌توانند ضمن ذخیره‌سازی آب برای مصرف در سایر فصول، با کنترل سیل، جلوی وقوع خسارات جانی و مالی را نیز بگیرند اما در حوضه‌های فاقد مخازن ذخیره‌ای و کنترل سیلاب، امکان وقوع خسارت محتمل‌تر است.

 قاسم زاده تاکید کرد : آنچه که از تجربه سال‌های قبل و وقوع سیلاب در فاز ال‌نینو در سطح ایران و دنیا حاصل شده‌است، معمولاً این سیلاب‌ها دارای دبی‌های بالا و خارج از تاب‌آوری رودخانه‌ها است که البته شرایط بارش‌های حال حاضر در برخی کشورهای دنیا از جمله ایران، مؤید همین موضوع است، فلذا تمهیدات لازم در تمام حوزه‌های شهری، کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و غیره بایستی اندیشیده شود تا میزان خسارات به حداقل میزان برسد.

 وی افزود: در همین راستا وزارت نیرو، ضمن اهتمام جدی برای برنامه‌ریزی مخازن سدها و تأمین شرایط رودخانه‌ها برای عبوردهی مطمئن سیلاب‌ها، تعداد حدود ۸۰۰۰ نقطه حادثه خیز و سازه تقاطعی را شناسایی و به دستگاه‌های متولی اعلام کرده است تا مسائل موجود در این نقاط ارزیابی و رفع و عبور ایمن سیلاب تضمین شود

دیگر رسانه ها

کدخبر: 45812

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر