نماینده ولی فقیه : زائران ایرانی در مکه برای رهبر انقلاب طواف و نماز انجام دادند

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» گفت: ما پیگیر هستیم سفر‌های عمره هر چه زودتر راه اندازی شود. : مقدماتی باید در ایران انجام بگیرد که برخی از آن‌ها انجام شده است. انشاءالله شورای عالی حج و زیارت به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود و به دنبال آن عمره راه اندازی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه : زائران ایرانی در مکه برای رهبر انقلاب طواف و نماز انجام دادند

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حج امسال را «موفق» توصیف کرد و از احیای سفر عمره مفرده ایرانی‌ها در آینده نزدیک با تصمیم شورای عالی حج و زیارت خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» در نشست خبری با اهالی رسانه با تشریح عملیات حج ۱۴۰۲، افزود: ما پیگیر هستیم سفر‌های عمره هر چه زودتر راه اندازی شود.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری افزود: مقدماتی باید در ایران انجام بگیرد که برخی از آن‌ها انجام شده است. انشاءالله شورای عالی حج و زیارت به ریاست رییس جمهوری تشکیل می‌شود و به دنبال آن عمره راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که در فصل عمره سال جاری این کار انجام شود و کسانی که در نوبت عمره هستند، بتوانند مشرف شوند.

سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم گفت: خدا را شاکر هستیم که الطاف الهی شامل حال مسلمانان جهان به ویژه ملت مسلمان و قهرمان ایران شد و حج موفق دیگری در صحیفه اعمال زائران ایرانی رقم خورد.

وی افزود: امسال گرم‌ترین سال حج در طول ۲۵ سال اخیر و در عین حال، طولانی‌ترین مدت حج بود، زیرا دولت میزبان تغییراتی در این زمینه انجام داده بود، اما با وجود آنکه، تعداد پدران و مادران مسن و افراد سالمند در این حج بیش از سال‌های قبل بود -، چون در سال ۱۴۰۱ به دلیل شرایط سنی نتوانسته بودند در حج حضور یابند –، به شکر خدا، مناسک آن بخوبی برگزار شد و بسیاری از آن‌ها از حج بخوبی بهره بردند.

حجت الاسلام نواب یادآور شد: با این حال، برخی از زائران مسن به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای با مشکلاتی در انجام مناسک مواجه شدند و به همین دلیل، باید در برنامه سال‌های بعد تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود.

خادمان سنگ تمام گذاشتند

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: با وجود آنکه تعداد خادمان حج امسال به منظور افزایش تعداد زائران، کاهش یافته بود، اما آنها، خادمان خیلی خوبی برای زائران خانه خدا بودند و در همه بخش‌ها سنگ تمام گذاشتند.

نواب گفت: ما همچنان بیش از ۹۷۰ هزار نفر زائر ثبت نام شده حج تمتع داریم و این نگرانی وجود دارد که به دلیل افزایش سن و طولانی شدن مدت انتظار، بسیاری از آن‌ها نتوانند به حج تمتع مشرف شوند. به همین دلیل، هر چه تعداد خادمان کمتر شود و روادید حج در اختیار زائران قرار گیرد، به نفع همه است.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: امسال با فعالیت‌ها و همکاری همه بخش‌های امور حج و زیارت اعم از بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر پنج کاروان زائر نسبت به سال‌های قبل بیشتر اعزام شد. به عبارت دیگر، به اندازه بیش از پنج کاروان، هزینه کمتری نیز برای خادمان حج صورت گرفت.

طواف و نماز زائران ایرانی برای رهبر معظم انقلاب

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما در حج در مجموع، با مردمی روبرو بوده و هستیم که قانع اند و بیش از آنکه از خودشان صحبت کنند و دنبال خواسته‌های نفسانی باشند، تذکر می‌دهند که جلوی هر گونه اسراف گرفته شود.

وی افزود: حتی وقتی آن‌ها تاکید دارند وضعیت طبخ غذا باید بهتر شود، برای آن است تا همه غذا‌ها مصرف شود. این نگاه مردم، نگاه مثبت و از روی خیرخواهی و دلسوزی است. آن‌ها به دنبال منافع شخصی خود نیستند بلکه حفاظت از منافع عمومی کشور عزیزمان را می‌خواهند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: «شب‌ها و سحر‌های مسجدالحرام جای همه عزیزان خالی بود. حقیر شاهد بودم همه کسانی که آنجا بودند با اشک چشم دعا می‌کردند. بار‌ها در مسجدالحرام و در هتل‌ها که حضور پیدا می‌کردم، زائران با اشک به من می‌گفتند خدمت رهبر معظم انقلاب شهادت بده که اینجا دعاگوی ایشان بودیم، برای آقا طواف کردیم و برای ایشان نماز خواندیم.»

وی گفت: «عشق زایدالوصفی که بین رهبر و رهرو وجود دارد، در این سفر کاملا مشهود بود و انصافا در هیچ کشوری در جهان چنین رفتاری وجود ندارد و حق هم همین است.»

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه «کشوری که رهبر آن یک مجتهد جامع الشرایط باشد، با رهبرانی که در کشور‌های دیگر وجود دارند، قابل مقایسه نیست»، از خدای بزرگ خواست «توفیق قدردانی نعمت هایش به ویژه نعمت عظمای ولایت را روزی همه ما بگرداند.»

تاثیر احیای مناسبات سیاسی دو کشور بر حج امسال

نماینده، ولی فقیه در باره تاثیر احیای مناسبات سیاسی ایران و عربستان بر همکاری‌های دو کشور در زمینه حج گفت: امسال رفتار رفاقت گونه مسئولین کشور میزبان بهتر بود وعلاوه بر آن، چون نمایندگان سیاسی کشورمان در آنجا بودند یک پشتوانه برای ما محسوب می‌شدند.

وی ابراز امیدواری کرد رابطه بین کشور‌های اسلامی هر روز بهتر و بیشتر شود، زیرا «برخورد‌هایی که الآن میان کشور‌های اسلامی هست، زیبنده هیچیکدام از آن‌ها نیست. ما همه برادر هستیم. باید سعی کنیم دوستانه بنشینیم، اشکالاتمان را برطرف کنیم و در جهت هم افزایی هم کار کنیم.»

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از برگزاری برنامه‌های قاریان پیشکسوت و گروه تواشیح ایران در مسجدالحرام، مسجدالنبی و در جمع کاروان‌های ایرانی و کشور‌های دیگر خبر داد و با ابراز خرسندی از تاثیرات آن گفت: ما با قرآن بهتر می‌توانیم امر دیپلماسی را پیش ببریم.

برنامه‌های اهل سنت

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره برنامه‌های بعثه برای کاروان‌های اهل سنت در حج امسال اظهارداشت: اهل سنت و شیعه همه هموطنان ما هستند و سازمان حج و زیارت و مجموعه بعثه و مرکز پزشکی در انجام وظایف خود به زائر نگاه می‌کنند نه به مذهب او.

وی افزود: هر زائر در هر شرایط و دارای هر مذهبی باشد، وظیفه ما خدمتگزاری به او و احترام به شخصیت زائر است که به لطف خدا این کار انجام می‌شود.

حجت الاسلام نواب تصریح کرد: تمام برنامه‌های فرهنگی که برای کاروان‌های شیعه داریم، عین همان برنامه را برای کاروان‌های اهل سنت هم داریم. علاوه بر آن، امسال در برنامه شبی با اندیشمندان و پیشکسوتان اهل سنت از سه نفر از علمای بزرگ اهل سنت که پیشکسوت در امر حج و تاثیرگذار در منطقه خودشان بودند، نیز تقدیر شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98145

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر