اخبار هولناک از سیستان و بلوچستان | شهروندان از خانه خارج نشوند!

۳۳۰ نفر از شهروندان در سیستان و بلوچستان؛ طی چند روز گذشته راهی بیمارستان و مراکز درمانی شده‌اند.

اخبار هولناک از سیستان و بلوچستان | شهروندان از خانه خارج نشوند!

سیستان و بلوچستان در حالی همچنان درگیر بحران و تنش آبی، گرمای بی‌سابقه هوا، کمبود و قطعی آب و مشکلات جدی بسیاری است که بار دیگر، ریزگردها، طوفان گرد و خاک، و بادهای ۱۲۰ روزه، نفس مردم در سیستان و بلوچستان را تنگ کرده‌اند. در چند روز اخیر، با شدت یافتن طوفان و بادهای ۱۲۰ روزه، وضعیت سیستان و بلوچستان بحرانی شده است. ریزگردها و طوفان گرد و خاک، ۳۰۰ نفر از مردم سیستان و بلوچستان را راهی بیمارستان کرده‌اند. طوفان و باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در ساعت، سیستان و بلوچستان را درنوردید.

بیشتر بخوانید: هشدار به شهروندان سیستان و بلوچستانی | در خانه بمانید!

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه، از زمان شکل‌گیری سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان با این منطقه همزاد است؛ هر ساله با آغاز طوفان و بادهای ۱۲۰ روزه، در اوایل تابستان، مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.

هواشناسی از ادامه طوفان خیلی شدید گرمسیری و طوفان‌های ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان خبر داده و به شهروندان توصیه کرده است که از تردد غیرضروری در شهر و سواحل استان خودداری کنند. 

سیستان و بلوچستان

افزایش گرما و نبود آب شرب در زاهدان و سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان، به یک دغدغه همیشگی برای ساکنان این استان تبدیل شده است. علاوه بر این مشکلات، هواشناسی نیز نسبت به افزایش دمای هوا و شدت گرفتن طوفان‌های ۱۲۰ روزه در زاهدان و سیستان و بلوچستان هشدار داده است. در شمال استان سیستان و بلوچستان طی چند روز آینده، وزش باد شدید تا خیلی شدید و طوفان گرد و خاک، همراه با کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در سطح هشدار صادر شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: طوفان و ریزگرد در سیستان  و بلوچستان، ۳۳۰ نفر از مردم منطقه ‌را طی سه روز گذشته راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرده است.

مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: به دلیل شدت طوفان و وزش بادهای ۱۲۰‌روزه در منطقه سیستان و متعاقب آن، خیزش گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد در مناطق مسکونی حوزه سیستان طی چهار روز گذشته، ۳۳۰ نفر از مردم منطقه راهی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی شده‌اند‎.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: توفان و ریزگرد طی چهار روز گذشته در سیستان ۳۳۰ نفر از مردم منطقه ‌را راهی بیمارستان کرده است.

مجید محبی اظهار داشت: وقوع توفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگرد در سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال سیستان و بلوچستان، طی سه روز گذشته ۳۳۰ نفر از مردم منطقه ‌را راهی بیمارستان و مراکز درمانی کرده است‎.

او بیان کرد: در مجموع ۲۷۳ نفر به صورت سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند شده و از بیمارستان مرخص شدند و ۵۷ نفر همچنان بستری هستند.

علی ملاشاهی، رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: وزش باد شدید، همراه با گرد و خاک با شدت بیشتر از روز گذشته «سوم تیر ماه1402» در نیمه شمالی این استان آغاز شده تا دوشنبه هفته جاری ادامه دارد.

علی ملاشاهی گفت: در این مدت سرعت وزش باد به حدود۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که علاوه بر افزایش ذرات معلق در هوای منطقه، کاهش دما را به همراه دارد.

 رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ووقع توفان در جاده‌های ارتباطی روستایی و مرزی منطقه سیستان، سبب کاهش دید و کندی عبور و مرور می‌شود.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بهتر است در زمان توفان افراد به ویژه کسانی که دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند، از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان برخی ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش‌بینی می‌شود.

بادهای موسمی ۱۲۰ روزه، از زمان شکل‌گیری سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان با این منطقه همزاد است؛ هر ساله با آغاز طوفان و بادهای ۱۲۰ روزه، در اوایل تابستان، مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند.

این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آن به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می‌دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای ۱۲۰ روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

سیستان و بلوچستان

هشدار جدی به مردم سیستان و بلوچستان

سازمان هواشناسی با اشاره به ابرناکی،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه «۶ تیر ماه ۱۴۰۲» در برخی استان‌ها هشدار ناپایداری جوی برای برخی مناطق کشور صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، بعدازظهر سه‌شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق ادامه دارد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 3 روز آینده در شمال شرق، شرق، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و در جنوب غرب کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. خلیج‌فارس طی 3 روز‌ آینده و دریای خزر امروز مواج است.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش گردوخاک.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۳: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال اصفهان.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۴: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شرق سمنان، قم، نیمه شمالی و شرقی اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر‌ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

طوفان و باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در ساعت سیستان و بلوچستان

طوفان و باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در ساعت زابل سیستان و بلوچستان را درنوردید.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان، گفت: باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر در ساعت زابل را درنوردید.

علی ملاشاهی، رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان اعلام کرد: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بامداد امروز زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در منطقه فرودگاهی به هزار و ۲۰۰ متر کاهش داد.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان ادامه داد: طی این مدت، در شهرستان زهک پیشینه سرعت باد به ۷۶ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در ایستگاه هواشناسی تا ۶۰۰ متر کاهش یافت.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در شمال استان تا دوشنبه وزش باد شدید تا خیلی شدید و طوفان گردوخاک همراه با کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در سطح هشدار صادر شده، طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان برخی برای ساعات وزش باد و افزایش غبار پیش بینی می‌شود.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سیستان و بلوچستان گفت: از ترددهای جاده‌ای و تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری و همچنین از کار در ارتفاع جدا پرهیز شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93865

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر