اطلاعیه فوری درباره طوفان و تندباد شدید

هواشناسی نسبت به وقوع طوفان شدید، کاهش دما، تندباد و بارش باران‌های سیل‌آسا در چند استان کشور به شهروندان هشدار داد.

اطلاعیه فوری درباره طوفان و تندباد شدید

طوفان، تندباد و وزش باد شدید در راه است. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان و بارش باران‌های سیل‌آسا در ۱۵ استان کشور هشدار داد. طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید و کاهش نسبی دما برای چند استان کشور پیش‌بینی شده است. سازمان هواشناسی کشور از وزش باد شدید، طوفان، تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک در چند استان کشور خبر داد. سازمان هواشناسی با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، تندباد و سایر مخاطرات جوی به شهروندان هشدار داد. بر اساس هشدارهای هواشناسی، چند استان کشور  درگیر طوفان و تندباد شدید می‌شوند. سازمان هواشناسی کشور از وقوع طوفان شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی، تداوم ناپایداری‌های جوی، وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق در تهران، کرج و چند استان کشور خبر داد. 

بیشتر بخوانید: هشدار جدی درباره طوفان خیلی شدید و بارش باران‌های سیل‌آسا از ساعتی دیگر

 سازمان هواشناسی کشور نسبت به طوفان و تندباد، کاهش دما، وزش باد شدید، رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ به شهروندان هشدار داد. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

طوفان

سازمان هواشناسی کشور از کاهش دما در چند استان خبر داد و در خصوص طوفان، وزش باد شدید و خطر سقوط و پرتاب در ارتفاعات به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش باران‌های سیل‌آسا و آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید، طوفان و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۵ استان هشدار داد.

وزش باد شدید، طوفان و تندباد شدید در راه چند استان کشور است.  سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرد در شمال و جنوب کشور امروز مردم شاهد رگبار باران، طوفان، وزش باد شدید و رعد و برق خواهند بود.

طوفان

سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرد که در شمال و جنوب کشور، امروز مردم شاهد رگبار باران خواهند بود.

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: امروز در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در استان‌های ساحلی دریای خزر رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان‌بلوچستان افزایش ابر، رگبار پراکنده دور از انتظار نیست‌.

همچنین در برخی مناطق شمال شرق، نوار شرقی، نوار مرزی غربی و جنوب غرب کشور وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ می‌دهد.

هشدار مهم درباره طوفان، وزش باد شدید و خطر سقوط و پرتاب در ارتفاعات

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در ارتفاعات کشور همچنین خطر گرمازدگی در برخی نقاط خبر داد و احتیاط در کوهنوردی و همراه داشتن تجهیزات مناسب را توصیه کرد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت ارتفاعات و کوهستان‌های کشور طی روزهای پایانی هفته اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (اول و ۲ تیر ماه 1402) در اکثر مناطق کوهستنی کشور استقرار جوی نسبتا پایدار، وزش باد شدید به‌ویژه از ساعات ظهر تا غروب در قله‌های مرتفع و خط الرأس‌ها، به عنوان مهم‌ترین پدیده جوی در اکثر مناطق کوهستانی کشور پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: در ارتفاعات البرز به‌ویژه مناطق مشرف به دامنه‌های شمالی البرز، افزایش ابر و مه آلودگی و بعضی ساعات بارندگی، در شمال آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی طی ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ مورد انتظار است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت دما در ارتفاعات نیز گفت: برای ارتفاعات نیمه‌شمالی کشور، افت دمایی پیش‌بینی می‌شود بنابراین در شب‌مانی تمهیدات لازم جهت مواجه شدن با افت دمایی شبانه فراهم شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: برای ارتفاعات نیمه‌جنوبی کشور، افزایش دما طی روز و خطر گرمازدگی پیش‌بینی می‌شود همچنین باتوجه به شرایط محیطی، احتمال سقوط و پرتاب سنگ در مناطق مستعد ریزش وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان ضمن تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی هنگام صعود به ارتفاعات و به همراه داشتن تجهیزات مناسب درباره وضعیت ارتفاعات تهران تصریح کرد: در ارتفاعات شمال تهران آسمان غالبا آفتابی همراه با وزش باد، از ظهر وزش باد شدید و طی شب افت دمایی پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی نسبت به طوفان و بارش باران‌های سیل‌آسا در ۱۵ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران‌های سیل‌آسا و آبگرفتگی معابر، وزش باد شدید، طوفان و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در ۱۵ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد تگرگ به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب از پنجشنبه «اول تیر ماه 1402» تا یکشنبه «۴ تیر ماه» خبر داد و اعلام کرد که این شرایط جوی روز چهارشنبه در استان‌های خراسان شمالی، اردبیل و ارتفاعات و دامنه در نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، گیلان، مازندران و گلستان، پنجشنبه در نیمه‌شمالی آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، ارتفاعات و دامنه در گیلان، مازندران و شرق سیستان و بلوچستان و روز جمعه در نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات گیلان، مازندران، تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی انجام شده این وضعیت طی روز شنبه در اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات و دامنه در شرق سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران و گلستان و ارتفاعات قزوین، البرز و تهران و روز یکشنبه در خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، شرق گیلان، مازندران و گلستان و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز و قزوین مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، کاهش دید و احتمال شکستن درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه، نسبت به افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گرد و خاک به‌ویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب از پنجشنبه تا یکشنبه (اول تا ۴ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در نیمه شرقی سمنان، شرق اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، جنوب ایلام، غرب خوزستان، البرز و جنوب تهران و جمعه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شرقی اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، البرز، تهران، کرمانشاه، ایلام، بوشهر و نوار غربی خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

همچنین این شرایط روز شنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شرقی استان‌های اصفهان و سمنان، شمال سیستان و بلوچستان، ایلام، غرب خوزستان، بوشهر و نوار غربی کرمانشاه و یک‌شنبه در غرب کرمانشاه، ایلام، خوزستان، فارس، بوشهر، مرکزی، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و انجام عملیات کشاورزی در ساعات آرام را توصیه می کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

هشدار طوفان و تندباد در البرز

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: وزش تندباد همراه با گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا از امروز تا روز یکشنبه هفته آینده برای استان پیش‌بینی می‌شود.

آرش بهاروند احمدی، مدیرکل هواشناسی البرز گفت: تحلیل آخرین الگو‌های پیشیابی حاکی از پایداری سطوح میانی و نیز و چینش قابل توجه فشار در سطح زمین تا ابتدای هفته آینده در منطقه البرز مرکزی است.

او افزود: بر همین اساس بعضی ساعات وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و با توجه به فعالیت کانون‌های محلی گردوغبار افزایش غبار و کاهش موقت کیفیت هوا به ویژه در شهر‌های کرج و فردیس مورد انتظار است.

مدیرکل هواشناسی البرز افزود: دمای هوای استان طی چهار روز آینده بین ۱۵ تا ۳۵ درجه بالای صفر در نوسان خواهد بود.

کیفیت هوای برخی مناطق استان البرز از جمله فردیس طی ۲ روز گذشته کاهش یافت.

هشدار طوفان، تندباد و وزش باد شدید در تهران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان کمی ابری همراه با وزش باد شدید، طوفان و تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران وضعیت جوی این استان، در بعضی ساعات وزش باد شدید به‌ویژه در غرب و جنوب استان و خیزش موقت گرد و خاک و نفوذ گرد و غبار از استان‌های مجاور پیش‌بینی می‌شود.

با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و در بعضی ساعات وزش باد شدید گاهی خیلی شدید به‌ویژه درغرب و جنوب استان افزایش تندی باد در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (دوم، سوم و چهارم تیر ماه 1402) در ساعات بعد از ظهر در نقاط مستعد خیزش موقت گردوخاک، گاهی نفوذ گردوغبار از استان‌های مجاور و به دنبال آن کاهش کیفیت هوا و دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

طی امروز و فرداتغییرات خاصی در دمای هوا وجود نخواهد داشت. از جمعه هفته جاری تا یکشنبه هفته آینده دمای هوا به‌صورت تدریجی کاهش خواهد یافت.

طوفان

هشدار مدیریت بحران درباره طوفان، رگبار، رعد و برق در تهران

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اعلام کرد که از جمعه تا دوشنبه در نوار شرقی، به ویژه منطقه زابل، وزش باد خیلی شدید همراه با خیزش گردوخاک انتظار می‌رود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی استان‌ها طی روزهای آینده اظهار کرد: از امروز تا شنبه (۳ تیر ماه 1402) در شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط واقع در استان‌های ساحلی دریای خزر، به ویژه در دامنه‌ها و ارتفاعات، رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: همچنین طی چهار روز آینده، به ویژه طی روز یکشنبه (۴ تیر ماه 1402) در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت دور از انتظار نیست.

به گفته ضیائیان، یکشنبه (۴ تیر ماه 1402) در برخی مناطق واقع در مازندران، گلستان، شرق گیلان و دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز و دوشنبه در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان، افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: امروز در برخی مناطق شمال شرق‌، نوار شرقی، نوار مرزی غرب و جنوب غرب کشور، جمعه علاوه بر این مناطق در مناطقی از شرق، شنبه و یکشنبه در شرق، شمال شرق، جنوب غرب، نوار مرزی غرب، بخش‌هایی از مرکز، برخی مناطق استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و دوشنبه در شمال شرق، شرق بخش‌هایی از مرکز و نوار مرزی جنوب غرب کشور، در بعضی ساعات، وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: از جمعه تا دوشنبه در نوار شرقی، به ویژه منطقه زابل، وزش باد خیلی شدید همراه با خیزش گردوخاک انتظار می‌رود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی پنج روز آینده شرق دریای عمان و از امروز تا صبح دوشنبه، به تناوب، دریای خزر، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه درباره وضعیت جوی استان تهران طی دو روز آینده نیز گفت: آسمان تهران فردا (۲ تیر ماه 1402) قسمتی ابری گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و در روز شنبه (۳ تیر ماه 1402) قسمتی ابری گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طوفان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: از چهارشنبه تا شنبه در نوار شمالی کشور و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.  

ضیاییان گفت: امروز و فردا نیمه‌غربی خلیج فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه نیمه‌شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهند بود همچنین طی پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره طوفان و ناپایداری‌های جوی در چند استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری‌های جوی و فعالیت سامانه بارشی جدید در چند استان، از احتمال طغیان رودخانه‌ها،‌ وزش باد شدید و طوفان، آب‌گرفتگی معابر، شکستن درختان کهنسال و برخورد صاعقه خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور چند هشدار در خصوص ناپایداری‌های جوی، از نفوذ گردوخاک و افزایش سرعت باد برای برخی مناطق و کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز و فردا در استان‌های اردبیل، تهران، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش باران، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده در مناطق شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پدیده غالب است. همین در این مدت در مناطق غرب،‌ جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی شده است.

از فردا تا شنبه هفته آینده، در نوار شمالی کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. امروز و فردا نیمه غربی خلیج‌فارس و دریای خزر و از پنجشنبه تا شنبه نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج است. طی 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: نفوذ توده گرد وخاک و وزش باد شدید

زمان پایان: پیش از ظهر سه‌شنبه 1402/03/30.

نوع مخاطره: گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و وزش باد شدید.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: البرز، تهران، شمال مرکزی، قم.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی حساس به گردو خاک، احتمال خسارت به زیرساخت‌های حساس به گرد و خاک، اختلال در تردد جاده ای و نشست و برخاست پروازها.

توصیه: کاهش حضور افراد در فضای باز به ویژه افراد آسیب پذیر مانند سالخوردگان و بیماران تنفسی و قلبی، اجتناب از تردد بین‌شهری به ویژه در ساعات اوج کاهش دید اتخاذ تدابیر لازم توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی امدادی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه 1402/03/31

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، خیزش و نفوذ گردوخاک.

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/30: بوشهر، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب تهران، شمال قم، شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/03/31: خوزستان، بوشهر، ایلام، شرق سمنان، شرق و جنوب خراسان رضوی، شمال و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93171

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر