حجم ویدیو: 17.03M | مدت زمان : 00:02:42

آب تهران سهمیه‌بندی و جیره‌بندی شد؟

طبق اعلام شرکت آبفای استان تهران، به دلیل مصرف بی‌رویه آب شرب در تهران، ذخایر آبی موجود پاسخگو نیست و این روند، احتمال اعمال جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب را افزایش می‌دهد.

قطعی آب در تهران، پس از سیل اخیر در چالوس و کرج، همچنان ادامه دارد. با گذشته ۱۰ روز از این حادثه، همچنان بسیاری از مناطق شهر تهران با افت فشار آب و قطعی آب مواجه هستند. مساله‌ای که بر نگرانی شهروندان افزوده است، ادامه‌دار شدن قطعی آب، حتی تا پایان تابستان به علت کمبود آب است. بیش از یک هفته از افت فشار و قطعی آب در تهران گذشته و قطعی آب تهران وارد دهمین روز شده است. قطعی آب و برق گسترده در روزهای اخیر، موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. شهروندان از افت فشار، قطعی آب و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع دولت در این زمینه گلایه می‌کنند.  

بیشتر بخوانید: وضعیت آب تهران قرمز شد | آب جیره‌بندی و سهمیه‌بندی می‌شود؟

بیشتر بخوانید: قطعی و جیره‌بندی آب در تهران + جزئیات و فیلم

قطعی آب موجب استقرار تانکرهای آب‌رسانی در برخی نقاط شهر تهران شده است. قطعی آب در تهران موجب شده که حتی آب معدنی نیز کمیاب شود. علاوه بر قطعی آب، قطعی برق نیز بر مشکلات شهروندان افزوده است.

شهروندان از تداوم افت فشار و قطعی آب گلایه دارند و می‌گویند طی تماس‌هایی که با آبفای تهران داشتند، کارشناس مربوطه، این مساله را امری طبیعی می‌دانند و به این دست از شهروندان استفاده از پمپ آب را پیشنهاد می‌کنند.

قطعی آب

مساله آب یکی از موضوعاتی است که در این وضعیت بحرانی دارد و نگرانی‌هایی را برای مردم و دولت به وجود آورده است؛ این موضوع تا جایی پیش رفته که احتمال جیره‌بندی آب آن هم در تهران وجود دارد.

طبق اعلام شرکت آبفای استان تهران، به دلیل مصرف بی‌رویه آب شرب در تهران، ذخایر آبی موجود این استان پاسخگو نیست و این روند، احتمال اعمال جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب را افزایش می‌دهد.

قطعی آب

قطعی آب در برخی مناطق تهران همچنان ادامه دارد

در جلسه شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر تهران به موارد مختلفی از جمله قطعی آب در برخی از مناطق و حادثه جان‌باختن یکی از پاکبانان در بزرگراه شهید چمران پرداختند.

یکصد و پنجاه‌ و پنجمین جلسه شورای شهر تهران صبح روز یکشنبه «۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲» در تالار اجلاس شورای شهر تهران به ریاست پرویز سروری و در غیاب مهدی چمران برگزار شد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری به حادثه جمعه ۲۶ خردادماه و جان‌باختن یکی از کارگران مجموعه خدمات شهری، اظهار کرد: متاسفانه یکی از کارگران این حوزه در روز اشاره شده در بزرگراه شهید چمران و در زمان فعالیت و کار و تلاش جان باخت که ابتدا این موضوع را به خانواده محترم این کارگر تسلیت عرض می‌کنیم.

قطعی آب

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن تاکید بر رعایت اصول HSE از شهرداری تهران خواست گزارشی را از این حادثه و همچنین رعایت اصول HSE و خدمات شهری به شورا ارائه کند.

سوده نجفی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز در جریان جلسه امروز به حادثه سه‌شنبه هفته گذشته و مصدوم شدن 18 نفر از مسافران در پی حادثه سقوط از پله برقی ایستگاه شهید بهشتی گفت: در ارتباط با موضوع تعمیر و نگهداشت پله‌های برقی در سطح شهر به‌ویژه در مترو اعضای شورای شهر تهران تذکرات مکرری را ارائه کرده اند و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه امروز ضمن ابراز تاسف از در گذشت یکی از پاکبانان در پی حادثه بزرگراه شهید چمران گفت: در این زمینه باید شهرداری گزارشی به شورا ارائه شود.

او در ادامه با اشاره به قطع آب در برخی از محلات و مناطق شهر تهران طی هفته گذشته، گفت: در این زمینه شهرداری تهران نیز مسئولیت دارد چرا که سالانه بودجه‌ای در این حوزه برای شهرداری در نظر گرفته می‌شود ضمن اینکه از هجدهم خردادماه تاکنون و در پی حادثه در مسیر سد کرج به تهران و با گذشت 10 روز همچنان برخی از مناطق و محلات تهران دچار مشکلاتی در خصوص قطعی آب هستند.

امانی با تاکید بر اینکه با گذشته 10 روز از این حادثه همچنان بسیاری از مناطق شهر تهران دچار افت فشار آب و همچنین قطعی آب هستند، گفت: ما به عنوان مدیریت شهری در این زمینه مسئول هستیم و باید نسبت به این مسئله بی‌توجه نباشیم.

در پایان جلسه،  پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تذکر مطرح شده از سوی امانی گفت: چنان که این شرایط ادامه داشته باشد هفته آینده از مدیریت شرکت آب و فاضلاب شهر تهران برای ارائه گزارش در این زمینه به شورا دعوت خواهیم کرد.

قطعی آب تهران ادامه دارد؟

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد.

تحلیلگران امنیتی یکی از ابرچالش‌های نیم‌قرن پیش‌روی ایران را، مساله آب عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌آید این چالش همین حالا هم تا اندازه‌ای سربرآورده و کار به بحث درباره احتمال جیره‌بندی آب در آینده نزدیک هم رسیده است.

آمار رسمی می‌گویند که ذخیره‌ سدها و همچنین میزان بارندگی کاهش چشمگیر داشته و در صورت ادامه همین وضعیت، جیره‌بندی آب در تهران و برخی شهرها گزینه محتمل خواهد بود. حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند. مسئولان هشدار داده‌اند که احتمالا سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب تهران وجود دارد.

قطعی آب در تهران و هشدار درباره جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب

مدیرعامل آبفای تهران از عادی شدن شرایط آبی در تهران خبر می‌دهد؛ در حالی که همچنان بسیاری از شهروندان از افت شدید فشار آب گلایه دارند و نگران ادامه دار شدن این وضعیت هستند.

بیش از یک هفته از قطعی و افت فشار آب در برخی از مناطق تهران می‌گذرد. اگر چه آبفای تهران در روزهای ابتدایی سکوت پیشه کرد اما محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران اخیراً در ارتباط تلویزیونی گفت: دچار حادثه بی‌سابقه‌ای شدیم، کوه ریزش می‌کند و بر اثر بارندگی و مسیر جریان آب از سد کرج به سمت تهران که ۲۰ درصد آب شهر تهران را تأمین می‌کند مسدود شد، طبعاً باید ۲۰ درصد آب شهر قطع می‌شد، اما با اقداماتی که انجام شد تأثیرات آن به چهار درصد شهر رسید.

مدیرعامل آبفای تهران ادامه داد: این شرایط را مدیریت کردیم تا در بعضی از نقاط کمبود فشار باشد اما طبقات هم کف آب داشته باشند، ولی بعد از مدت سه روز این مسیر باز شده و اکنون آب کاملاً به سمت تصفیه خانه‌ها جریان دارد و عموماً دیگر قطعی آب به دلیل کمبود منابع آبی نداریم.

اردکانی اضافه کرد: در بعضی از نقاط به علت نوساناتی ممکن است که مشکلاتی در تأمین آب نقاط موضعی و خانه‌های موردی وجود داشته باشد. راه استعلام این است که مشترکان با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند و همکاران ما موضوع را پیگیری کنند.

مدیرعامل آبفای تهران در پاسخ به این سوال که آیا قطعی آب اصلاً وجود ندارد؟ گفت: قطعی آب ناشی از کمبود منابع آبی وجود ندارد، چراکه آب داریم، اما به دلیل اینکه شبکه را برای ۲۰ درصد کمبود تجهیز کرده بودیم ممکن است نوساناتی در برخی نقاط مقطعی باشد. اگرچه اردکانی وضعیت تهران را اینگونه توضیف کرده اما تماس‌های مردمی خبر از وضعیت نابه‌سامان آبی در برخی از مناطق پایتخت را می‌دهد.

به گفته مدیر عامل آبفای تهران، اکنون جریان آب از سد امیرکبیر به سمت تصفیه خانه‌ها کاملاً در جریان است و آب با بالاترین کیفیت استاندارد ملی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

اردکانی در حالی از چنین شرایطی سخن به میان آورده که برخی از پایتخت‌نشینان، به خصوص غرب تهران از افت فشار و قطعی ادامه‌دار آب گلایه دارند و می‌گویند طی تماس‌هایی که با آبفای تهران داشتند، پس از حضور کارشناس مربوطه برای برسی علت افت فشار آب، این مساله را امری طبیعی می‌دانند و به این دست از شهروندان استفاده از پمپ آب را پیشنهاد می‌کنند.

حالا این سوال وجود دارد که آیا وخامت وضعیت آبی کشور به شکلی است که آبفای تهران قصد کاهش فشار آب پایتخت نشینان را دارد یا آنکه به وضعیت قبل از قطعی آب باز می‌گردیم و شهروندان نگرانی افت فشار و قطعی آب را ندارند. باید دید آبفای تهران و وزارت نیرو چه پاسخی برای شهروندان در این موضوع دارند.

اوایل خرداد ماه ۱۴۰۲ بود که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، محسن اردکانی با انتقاد از شیب صعودی مصرف آب در روزهای ابتدایی خرداد گلایه کرده و گفته بود: با وجود آنکه مصرف آب امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته قابل قبول بوده، اما در چهارم خردادماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲.۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده است که این رقم به طور میانگین در آن روز ۴۱ هزار لیتر بوده، درحالی که سال گذشته در این زمان ۳۷ هزار لیتر آب مصرف شده است.

به گفته اردکانی، مدیریت بهینه مصرف آب شرب در دسترس‌ترین راه حل مشکل کم‌آبی تهران است در صورتی که بارش به اندازه کافی نباشد، راهی برای تأمین آب اضافی نداریم و در این شرایط باید همه ما به مدیریت مصرف آب توجه بیش‌تری داشته باشیم.

اردکانی در حالی از این مسائل سخن به میان آورده است که تنها دو درصد از مشترکان شهر تهران بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مشترکانی که در ماه بیش از ۴۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، در مرحله اول تذکر و در صورتی که مصرف را کاهش ندهند، اخطار دریافت می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به اخطارها، برای رعایت حقوق سایر شهروندان، آب مشترکان بد مصرف را در ساعاتی از روز قطع می‌شود.اما نوک پیکان قطعی آب اکنون مردم عادی را نشانه گرفته است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92828

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر