وضعیت قرمز در تهران | آب جیره‌بندی می‌شود؟

بیش از یک هفته از افت فشار و قطعی آب در تهران گذشت و قطعی آب تهران وارد نهمین روز شد.

وضعیت قرمز در تهران | آب جیره‌بندی می‌شود؟

قطعی آب در تهران و بسیاری از شهرهای ایران، بدون اطلاعیه‌های قبلی به صورت مکرر و گسترده در کشور افزایش یافته است. بیش از یک هفته از افت فشار و قطعی آب در تهران گذشته و قطعی آب تهران وارد نهمین روز شده است. قطعی آب و برق گسترده در روزهای اخیر، موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از افت فشار، قطعی آب و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به‌موقع دولت در این زمینه گلایه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قطعی آب، قیمت آفتابه را نجومی کرد! + عکس

قطعی آب در تهران و بسیاری از شهرهای ایران گزارش شده است. قطعی آب موجب استقرار تانکرهای آب‌رسانی در برخی نقاط شهر تهران شده است.

بیشتر بخوانید: علت افت فشار و قطعی آب تهران اعلام شد | ماجرای آلودگی آب های تهران چیست؟

قطعی آب در تهران موجب شده که حتی آب معدنی نیز کمیاب شود. علاوه بر قطعی آب، قطعی برق نیز بر مشکلات شهروندان افزوده است.

قطعی آب

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد؛ حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند. مسئولان هشدار داده‌اند که احتمالا سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب تهران وجود دارد.

دلیل ادامه افت فشار و قطعی آب در تهران چیست؟

روز های گذشته مدیر عامل آبفای تهران از عادی شدن شرایط آبی در تهران خبر داد؛ در حالی که همچنان بسیاری از شهروندان از افت شدید فشار آب گلایه دارند و نگران ادامه دار شدن این وضعیت هستند.

بیش از یک هفته از قطعی و افت فشار آب در برخی از مناطق تهران می‌گذرد. اگر چه آبفای تهران در روزهای ابتدایی سکوت پیشه کرد اما محسن اردکانی، مدیرعامل آبفای تهران اخیراً در ارتباط تلویزیونی گفت: دچار حادثه بی‌سابقه‌ای شدیم، کوه ریزش می‌کند و بر اثر بارندگی و مسیر جریان آب از سد کرج به سمت تهران که ۲۰ درصد آب شهر تهران را تأمین می‌کند مسدود شد، طبعاً باید ۲۰ درصد آب شهر قطع می‌شد، اما با اقداماتی که انجام شد تأثیرات آن به چهار درصد شهر رسید.

مدیرعامل آبفای تهران ادامه داد: این شرایط را مدیریت کردیم تا در بعضی از نقاط کمبود فشار باشد اما طبقات هم کف آب داشته باشند، ولی بعد از مدت سه روز این مسیر باز شده و اکنون آب کاملاً به سمت تصفیه خانه‌ها جریان دارد و عموماً دیگر قطعی آب به دلیل کمبود منابع آبی نداریم.

قطعی آب

اردکانی اضافه کرد: در بعضی از نقاط به علت نوساناتی ممکن است که مشکلاتی در تأمین آب نقاط موضعی و خانه‌های موردی وجود داشته باشد. راه استعلام این است که مشترکان با شماره ۱۲۲ تماس بگیرند و همکاران ما موضوع را پیگیری کنند.

قطعی آب

مدیرعامل آبفای تهران در پاسخ به این سوال که آیا قطعی آب اصلاً وجود ندارد؟ گفت: قطعی آب ناشی از کمبود منابع آبی وجود ندارد، چراکه آب داریم، اما به دلیل اینکه شبکه را برای ۲۰ درصد کمبود تجهیز کرده بودیم ممکن است نوساناتی در برخی نقاط مقطعی باشد. اگرچه اردکانی وضعیت تهران را اینگونه توضیف کرده اما تماس‌های مردمی خبر از وضعیت نابه‌سامان آبی در برخی از مناطق پایتخت را می‌دهد.

قطعی آب

به گفته مدیر عامل آبفای تهران، اکنون جریان آب از سد امیرکبیر به سمت تصفیه خانه‌ها کاملاً در جریان است و آب با بالاترین کیفیت استاندارد ملی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

اردکانی در حالی از چنین شرایطی سخن به میان آورده که برخی از پایتخت‌نشینان، به خصوص غرب تهران از افت فشار و قطعی ادامه دار آب گلایه دارند و می‌گویند طی تماس‌هایی که با آبفای تهران داشتند پس از حضور کارشناس مربوطه برای برسی علت افت فشار آب، این مساله را امری طبیعی می‌دانند و به این دست از شهروندان استفاده از پمپ آب را پیشنهاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به ساکنان پایتخت | منتظر جیره‌بندی و قطعی آب در تهران باشید

اکنون یکی از شبهاتی که بر نگرانی شهروندان افزوده است، ادامه‌دار شدن این وضعیت حتی تا پایان تابستان به علت کمبود آب است چرا که روز گذشته هم اردکانی به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: امسال سال خشکی است، به طوری که ۴۴ درصد بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت کمتر ثبت شد، ولی ما خودمان را آماده کرده بودیم بهترین خدمت را به مردم استان تهران ارائه دهیم.

حالا این سوال وجود دارد که آیا وخامت وضعیت آبی کشور به شکلی است که آبفای تهران قصد کاهش فشار آب پایتخت نشینان را دارد یا آنکه به وضعیت قبل از قطعی آب باز می‌گردیم و شهروندان نگرانی افت فشار و قطعی آب را ندارند. باید دید آبفای تهران و وزارت نیرو چه پاسخی برای شهروندان در این موضوع دارند.

هشدار! مصرف کنترل نشود، آب تهران قطع می‌شود

بهینه‌سازی مصرف آب می‌تواند راهی برای جلوگیری از قطعی یا کاهش فشار آب آن هم در آستانه تابستان و افزایش دما باشد.

اوایل خرداد ماه ۱۴۰۲ بود که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران، محسن اردکانی با انتقاد از شیب صعودی مصرف آب در روزهای ابتدایی خرداد گلایه کرده و گفته بود: با وجود آنکه مصرف آب امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته قابل قبول بوده، اما در چهارم خردادماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲.۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده است که این رقم به طور میانگین در آن روز ۴۱ هزار لیتر بوده، درحالی که سال گذشته در این زمان ۳۷ هزار لیتر آب مصرف شده است.

به گفته اردکانی، مدیریت بهینه مصرف آب شرب در دسترس‌ترین راه حل مشکل کم‌آبی تهران است در صورتی که بارش به اندازه کافی نباشد، راهی برای تأمین آب اضافی نداریم و در این شرایط باید همه ما به مدیریت مصرف آب توجه بیش‌تری داشته باشیم.

اردکانی در حالی از این مسائل سخن به میان آورده است که تنها دو درصد از مشترکان شهر تهران بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: مشترکانی که در ماه بیش از ۴۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، در مرحله اول تذکر و در صورتی که مصرف را کاهش ندهند، اخطار دریافت می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به اخطارها، برای رعایت حقوق سایر شهروندان، آب مشترکان بد مصرف را در ساعاتی از روز قطع می‌شود.اما نوک پیکان قطعی آب اکنون مردم عادی را نشانه گرفته است.

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشت. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند.

آبفای تهران در این زمینه پاسخی نداد و این مساله را تکذیب و یا تأیید نکرد که این موضوع خود جای سوال دارد آیا ما در تابستان شاهد قطعی گسترده آب آن هم بدون اطلاع قبلی در مناطق ۲۲ گانه تهران هستیم؟ چرا که وزارت نیرو از شرایط مساعد آب خبر می‌دهد اما شهروندان از قطعی آّب آن هم بدون اطلاع قبلی گلایه دارند.

این طور که به نظر می‌رسد، در شرایط فعلی مصرف بهینه آب را می‌توان تنها راه گریز از قطعی و کاهش فشار آب دانست. زیرا در صورتی که بهینه سازی مصرف آب صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که قطعی آب یا کاهش فشار در تهران وجود داشته باشد.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92650

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر