قطعی گسترده آب و برق در چند شهر کشور | ماجرا چیست؟

قطعی آب در بسیاری از شهرهای ایران افزایش یافته است؛ علاوه بر قطعی آب، قطعی برق نیز بر مشکلات شهروندان افزوده است.

قطعی گسترده آب و برق در چند شهر کشور | ماجرا چیست؟

قطعی آب و برق گسترده در روزهای اخیر موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. قطعی آب در بسیاری از شهرهای ایران گزارش شده است. قطعی آب بدون اطلاعیه‌های قبلی به صورت مکرر و گسترده در کشور افزایش یافته است؛ علاوه بر قطعی آب، قطعی برق نیز بر مشکلات شهروندان افزوده است. برخی مقامات و مسئولان در شهرهای مختلف در خصوص قطعی آب و برق گسترده توضیحاتی ارائه کردند.

شرکت آب و فاضلاب در خصوص قطعی آب در شهرهای مختلف کشور چند اطلاعیه‌ صادر کرد.
قطعی آب

قطعی آب در غرب و مرکز تهران

به‌نظر می‌رسد علت وقوع این قطعی‌های پراکنده که در ۳ روز متوالی در حال بروز است، تنها مقوله رشد مصرف نباشد و بروز اشکال در شبکه آبرسانی در بخش تأمین و یا توزیع به‌ویژه در غرب تهران محتمل به‌نظر می‌رسد.

به گزارش عرشه آنلاین، قطعی‌های آب در تهران از روز جمعه (۱۹ خرداد ماه 1402)‌ آغاز شد، مناطقی از غرب پایتخت با افت فشار و قطع آب مواجه شدند. پیگیری‌ها‌ حاکی از این بود که افزایش مصرف آب، فشار کل شبکه را کاهش داده و موجب شده در طبقات بالاتر از طبقه دوم، افت فشار شدید و حتی قطعی آب در برخی ساعات روز جمعه بروز کند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه قطعی آب | شهروندان آب ذخیره کنند

اگرچه این قطعی‌ها پراکنده بود، اما در برخی نقاط تا چندساعت به‌طول انجامید. میانه روز شنبه، دوباره برخی مناطق غربی و حتی مرکزی تهران نیز با افت شدید فشار آب و قطعی مواجه شدند.

تماس‌های مردمی حاکی از این بود که پاسخ سامانه ۱۲۲ به مشترکانی که با قطع آب مواجه شده بودند، یک پاسخ یکسان و مشخص بود «با افت فشار ناشی از افزایش مصرف مواجه‌ایم و باید برای وصل مجدد آب صبور باشید.»

در روز جاری نیز برخی مناطق تهران که عمدتا در غرب پایتخت هستند، دوباره با افت شدید فشار و قطعی آب مواجه شده‌اند و سامانه ۱۲۲ نیز پاسخ مشخصی به سوالات مردم نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم شرکت آب و فاضلاب تهران درباره قطعی آب

به‌نظر می‌رسد علت وقوع این قطعی‌های پراکنده که در ۳ روز متوالی در حال بروز است، تنها مقوله رشد مصرف نباشد و بروز اشکال در شبکه آبرسانی در بخش تامین و یا توزیع به‌ویژه در غرب تهران محتمل به‌نظر می‌رسد.

اگر علتی فنی در بروز اختلال در آبرسانی پایتخت از روز جمعه نقش آفرین باشد، باید شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مجموعه آبفا و وزارت نیرو نسبت به عدم اطلاع رسانی در این زمینه، پاسخگوی افکار عمومی باشند.

قطعی آب در کرج

طی چند روز اخیر، آب در مناطق مختلف کرج با قطعی‌های چند ساعته و بدون اطلاع قبلی مواجه شده است. این وضعیت گلایه شدید شهروندان را به دنبال داشته است.

شهروندان با ارسال پیام‌هایی خواستار توضیح درباره قطع آب و حداقل اطلاع‌رسانی پیش از آن شده‌اند. در زیر چند مورد از انبوه پیام‎‌های مردمی درباره قطع آب در مناطق مختلف کرج آمده است:

«تو رو خدا پیگیری کنید ببینید این وضعیت تا کی قراره ادامه پیدا کنه؟ دو روزه از ساعت ٤ تا یک شب آب منطقه ما رو قطع میکنن هیچ‌کس هم نمیاد جواب بده که چرا قطع میکنن، مردم مریض دارن بچه دارن، آب لازم دارن»

«منطقه عظیمیه، میدان پرستو، آب از ساعت سه ظهر تا الان کامل قطع می‌باشد. لطفا نشر دهید...»

«دو روزه کمالشهر آب قطعه، امروز اصلا قطره‌ای آب نیومده، لطفا پیگیری و راهنمایی کنید»

«میخواستم ازتون خواهش کنم صدای ما باشید برای قطعی آب خیابان بهار دو روزه بدون هیچ اطلاعی آب قطع میشه و زندگی ما هم مختل میشه هیچکس هم پاسخگو نیست تو رو خدا یه جوابی یه خبری که کی آب وصل میشه حداقل»

«لطفاً از قطع آب خرمدشت کرج هم خبر بزارید هر روز از ۱۲ روز آب قطع میشه تاشب الانم از ظهر آب قطع شده و هنوز قطع»

«دیشب سه الی چهار ساعت از ۱۰ شب آب در شهرک کمالشهر قطع بود امروز هم از ساعت شش آب باز هم قطعه لطفاً اعلام کنید ممنون واقعا کلافه شدیم حداقل اطلاع رسانی بشه مردم یکم آب ذخیره کنن برای احتیاجشون»

«قطعی آب در منطقه میدان اسبی خیابان ماندانا واقعا غیر قابل تحمل شده از ساعت ۴ عصر تا ۲ شب»

«لطفاً پیگیر بشید آب برغان و اطراف باز قطع شده. خسته شدیم ببینید ایراد کجاست ممنون»

«لطفا به مسئولین محترم آب وفاضلاب بگویید چرا دو روز است که بدون اطلاع رسانی آب را قطع می کنند. ما در خیابان برغان گل آرا هستیم دیروز تا ساعت ۱۲ شب قطع بود امروز هم قطع است»

«آب در منطقه اسلام آباد از دیشب قطع شده و الان هم همچنان قطع هستش اگه دستتون میرسه کاری هم برای ما بکنید»

«اقا ما گلشهر کرجیم از دیشب آب قطع سده هنوزم وصل نشده»

«ما الان تو گرمدره سه هفته است آب نداریم»

«آب منطقه بهار-خیابان فروغی از ساعت ۵ عصر امروز تا به الان قطع هست شما می دونید علتش چیه ؟»

«۲روز منطقه میدان شهدا.طالقانی جنوبی کرج عصر آب قطع میشه به شماره ۱۲۲ زنگ میزنیم کلا اشغاله خطاشونو  لطفا شما پیگیری کنید ممنون»

«۱۰ ساعته آب نداریم خیابان فروغی کرج»

«واقعا تاسف‌بار است که امروز ۱۳ساعت قطعی آب داشتیم در کمالشهر؛ امان از مسئولین بی‌مسئولیت اصلا پاسخگو نیستند»

«هر روز ما ۱۲ساعت آب نداریم اصلا فکر کردین مردم چکار باید بکنن با بچه کوچیک و مهمون»

مدیرعامل آبفای البرز با اشاره به قطع آب در برخی مناطق کرج، گفت: این اتفاق به دلیل گل‌آلود شدن آب رودخانه کرج و کاهش سهمیه آب شهرستان از سد کرج رخ داده است.

حمیدرضا نامداری، مدیرعامل آبفای البرز با اشاره به گلایه ساکنین مناطق مختلف کرج مبنی بر قطعی چند ساعته آب اظهار کرد: در پی سیلاب و گل آلود شدن آب رودخانه، سهمیه آب شرب شهرستان از سد کرج کاهش پیدا کرده بود و بر این اساس شاهد قطعی آب در برخی مناطق بودیم.

مدیرعامل آبفای البرز ادامه داد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از مشکل رفع شده و تا چند ساعت آینده آب شرب تمام مشترکین مجدداً وصل می‌شود.

مدیرعامل آبفای البرز گفت: مشترکین می‌توانند افت فشار یا قطعی آب را با سامانه ۱۲۲ در میان بگذارند تا به سرعت نسبت به رفع آن اقدام شود.

قطعی آب در دهدشت

آب تمام مناطق شهر دهدشت قطع می‌شود.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد از قطع ۱٠ ساعته آب تمام مناطق شهر دهدشت در روز دوشنبه خبر داد.

علی محمد غریبی، مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد  در گفتگو با خبرنگاران، افزود: آب تمامی مناطق و محلات شهر دهدشت بعلت لزوم وارد مدار بهره برداری نمودن خط انتقال جدید قطع می‌شود.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این قطعی آب برنامه ریزی شده از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه تا ساعت ۲۰ شب ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ و به مدت ۱۰ ساعت خواهد بود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ضمن عذر خواهی از مردم گفت: انتظار داریم مردم عزیز شهر دهدشت از مصارف غیر ضرور آب جدا پرهیز نموده و با پیش بینی ذخیره آب کافی و صرفه جویی در مصرف آب، در ساعاتی که قطعی وجود دارد کارکنان خدوم آبفا را در اجرای کامل تعمیرات همراهی کنند.

او تصریح کرد: همچنین بروز افت فشار آب در شبکه توزیع تمامی مناطق و محلات شهری تا ساعاتی پس از وارد مدار بهره برداری شدن خط انتقال مورد نظر دور از انتظار نیست.

غریبی گفت: نکته مهم اینکه هیچ گونه نیازی به دستکاری کنتور و یا شیرهای آب توسط مشترکین نمی‌باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای استان تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی گرم شهر دهدشت در این برهه از زمان، عملیات کاری مورد نظر با به میدان آوردن تمامی امکانات کاری و پشتیبانی مدیریت ستادی و حتی بکار گرفتن نیروی انسانی و امکانات بخش‌های خصوصی انجام می‌گیرد.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به انجام عملیات در بستر مسیر سواره رو و خیابان اصلی، حد فاصل «تپه نور الشهدا تا چهار راه هلال احمر» تمامی رانندگان و سرنشینان خودروهای نقلیه سبک و سنگین و بویژه موتورسواران و همچنین عابرین پیاده، نهایت دقت و همکاری لازم پیرامون رعایت نکات ایمنی و دوری از محل انجام کار و عدم ورود به محیط و میدان عملیات کاری را مد نظر داشته تا مشکل و خللی در انجام امور کاری بوجود نیاید.

قطعی آب و برق در اهواز

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز توضیحاتی در خصوص علت نوسانات برق در برخی از خانه ها ارائه کرد.

عبدالحمید عباس شیاری، مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز اظهار کرد: ممکن است برخی خانه ها با توجه به میزان مصرف و شرایط استفاده برق با نوسان یا افت ولتاژ مواجه شوند. این مساله به صورت نقطه ای و در خانه هایی که الگوی مصرف را رعایت نکرده و مصرف بیشتر از قرارداد داشته اند رخ می دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز افزود: در ساعات پیک در اثر افزایش بار مصرف و همزمانی مصرف بالا و گرما به دلیل استفاده از وسایل غیر ضروری، حجم بار ترانس بالا می رود و همین موضوع باعث افت ولتاژ و نوسان می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز ادامه داد: این موضوع در مناطق حاشیه ای ممکن است بیشتر رخ دهد زیرا شرایط استفاده از برق در این مناطق متفاوت است.

شیاری عنوان کرد: در مناطق حاشیه ای اهواز علی رغم اینکه شبکه برق را کوچه به کوچه و خیابان به خیابان ساماندهی کردیم اما به دلیل استفاده از برق های غیر مجاز، اتفاقاتی نظیر سوختن تجهیزات و افت ولتاژ و نوسان برق در شبکه رخ می دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز ادامه داد: افزایش بار مصرف به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف و همچنین همزمانی مصرف بالا با گرمای هوا احتمال بروز حوادث در شبکه را بالا می برد و همین موضوع زمینه نوسان ولتاژ و افت ولتاژ شبکه را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز با اشاره به بحث کمبود برق در کشور و استان خوزستان گفت: در تلاش هستیم شبکه را مدیریت کنیم تا خاموشی ناشی از کمبود برق نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق اهواز در پایان تاکید کرد: غالب حوادثی که در شبکه رخ می دهد در ساعت های پیک است و عمدتا غیر مترقبه است اما اگر الگوی مصرف از سوی شهروندان رعایت شود قطعا این حوادث ناخواسته در شبکه برق اهواز کمتر خواهد شد.

کمبود و قطعی آب در سیستان و بلوچستان

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی از کمبود و قطعی آب در حوزه انتخابیه اش انتقاد کرد.

عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی در تذکری با اشاره به مشکل تامین آب در حوزه‌ انتخابیه‌اش گفت: من حق حداقلی برطرف نمودن تشنگی مردمم را بدون نیاز به دیپلماسی و مذاکره فریاد می زنم، مردم من به آب این مایه حیات محتاجند. آب این نیاز حداقلی هر موجود زنده ای برای مردم من محیا نشده است. استفاده از آب های آلوده و در امید جهاد آبرسانی ماندن مردم را جان به لب نموده است. وزیر نیرو تا چندین سال دیگر باید شاهده چهره کریه فقر بر اثر بی آبی در این دیار باشیم.

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعی های مکرر برق، افت ولتاژ، عدم‌ وجود ترانس برق در بسیاری از شهرستان های حوزه انتخابیه ام موجب معیوب شدن وسایل الکترونیکی بسیاری از افراد شده؛ در چنین شرایطی تعرفه های سنگین برق مردم را به ستوه آورده است.

نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی همچین از کمبود پزشک در سیستان و بلوچستان انتقاد کرد.

کمبود و قطعی آب در شاهرود

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کم آبی و قطعی آب در حوزه انتخابی خود گفت: چندبار به آقای محرابیان وزیر نیرو تذکر داده‌ایم اما اقدامی صورت نگرفته است.

علی اصغرخانی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، بیان کرد: کمبود و قطعی آب در حال تبدیل شدن به بحران است. در حالی که در جریان سفر چند ماه قبل آقای رئیسی به شاهرود، وضعیت آب منطقه را تشریح کردم اما تا امروز هیچ اقدام جدی برای حل آن نشده است. چندبار به آقای محرابیان وزیر نیرو تذکر داده‌ایم اما اقدامی صورت نگرفته است لذا لازم است به آنها تذکر جدی داده شود. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 91771

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر