هشدار هواشناسی: جمعه خطرناک در راه است

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی در نقاطی از کشور، برای روز‌های ششم تا دهم اردیبهشت، هشدار سطح زرد صادر کرد.

هشدار هواشناسی: جمعه خطرناک در راه است

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیل و سیلاب، بارش شدید باران، رگبار و وزش باد شدید برای امروز «جمعه، ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲» هشدار داد.

به گزارش سازمان هواشناسی، امروز «جمعه، ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲» احتمال سیلاب در استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد را خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به ساکنان کرج و البرز | از منزل خارج نشوید!

بیشتر بخوانید: خطر هولناک در کمین شهروندان کرمانی

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری در کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد رگبار و رعدوبرق و در خراسان شمالی و گلستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

از شنبه تا سه‌شنبه در اغلب مناطق کشور به‌ویژه نیمه غربی کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد و اختمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

همچنین تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان استان ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد بالاتر از نرمال برآورد و متوسط بارش استان در بهترین شرایط در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به‌طور کلی صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود.

هشدار هواشناسی و امدادرسانی هلال احمر به شهروندان ۱۹ استان

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که طی ۷۲ ساعت اخیر، ۱۹ استان متاثر از سوانح جوی بودند.

صادق محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تشریح عملیات امداد و نجات در سوانح جوی طی ۷۲ ساعت گذشته گفت: در این مدت  ۱۹ استان متاثر شدند  که بر این اساس ۱۲ استان نیازمند به خدمات امداد و نجات همچون خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس،کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، هرمزگان و یزد ثبت شدند.

او با بیان اینکه در این مدت ۱۴ شهرستان نیازمند به خدمات امداد و نجات بودند اظهار کرد: ۲۴ منطقه شامل سه شهر، ۱۶ روستا، یک منطقه عشایری و چهار محور مواصلاتی نیز درگیر حوادث بودند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه به ۶۷۳ نفر امدادرسانی شد، افزود: ۵۳ نفر که از این تعداد۴۱ نفر در خراسان شمالی و ۱۲ نفر در سیستان و بلوچستان بودند، به  مناطق امن منتقل شدند.

محمدی در پایان با اشاره به اینکه ۶۱ تیم شامل ۲۰۵ نفر در این عملیات حضور داشتند و آب را از ۸۷ واحد مسکونی نیز تخلیه کردند، گفت: ۱۱۵ کیلوگرم نایلون، ٣٣ بسته غذایی، ۳۲ قوطی کنسروجات، ۳۰ قرص نان توسط سازمان امداد و نجات میان حادثه دیدگان توزیع شد.

هشدار هواشناسی درباره رگبار شدید و وقوع سیلاب در ۱۰ استان کشور

معاون عملیات سازمان امدادونجات با اشاره به احتمال رگبار شدید و وقوع سیلاب در ۱۰ استان کشور، از آماده‌باش امدادگران هلال‌احمر خبر داد.

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امدادونجات با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی گفت: برای امروز جمعه، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و ریزش تگرگ در شرق و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، نیمه شرقی استان فارس، نیمه شرقی یزد، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و ارتفاعات تهران و البرز پیش‌بینی شده که امدادگران جمعیت برای پاسخگویی به حوادث احتمالی در حالت آماده‌باش قرار دارند.

او تاکید کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی، از هم‌وطنان درخواست داریم تا از صعود به ارتفاعات خودداری و از حضور در کنار رودخانه‌ها پرهیز کنند.

 

هشدار هواشناسی: جمعه خطرناک رسید

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور و خیزش گرد و خاک دراغلب مناطق کشور به‌ویژه نیمه غربی آن خبر داد.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و در خراسان شمالی و گلستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: شنبه (۹ اردیبهشت) در کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شمال غرب بارش پراکنده ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: یک‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) در شمال غرب، سواحل دریای خزر، البرز، قزوین، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان رگبار پراکنده باران گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان ادامه داد: دوشنبه و سه‌شنبه (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت) بارش پراکنده در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، برخی مناطق سواحل دریای خزر و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت‌.

او تاکید کرد: از شنبه تا سه‌شنبه در اغلب مناطق کشور به‌ویژه نیمه غربی کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد که در مناطق مستعد احتمال خیزش گردوخاک وجود دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۹ اردیبهشت) قسمتی ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد و در روز یکشنبه  (۱۰ اردیبهشت) نیمه ابری، در بعدازظهر افزایش ابر و در بعضی ساعات رگبار، رعدوبرق و وزش باد با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد که طی امروز و فردا (۸ و ۹ اردیبهشت) شهرکرد با دمای ۴ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۸ و ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

هشدار هواشناسی درباره جمعه خطرناک در ایران

اصغری، کارشناس هواشناسی گفت: جمعه نسبتا خطرناکی پیش‌روی ماست. پنج‌شنبه و روز جمعه احتمال آغاز رگبار شدید در استان‌های زیر وجود دارد:

کرمان، یزد، نیمه شرقی استان فارس، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و ارتفاعات تهران و البرز

سازمان هواشناسی با پیش بینی فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های جوّی در نقاطی از کشور، برای روز‌های ششم تا دهم اردیبهشت، هشدار سطح زرد صادر کرده بود

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، فعال شدن سامانه بارشی و بروز ناپایداری هایهشدار زرد هواشناسی برای ششم تا دهم اردیبهشت جوّی از امروز  تا یکشنبه هفته آینده، وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی نقاط بارش تگرگ را محتمل می سازد.

مناطق تحت تاثیر این سامانه عبارتند از:

روز جمعه هشتم اردیبهشت: اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، یزد، غرب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی فارس، هرمزگان، دامنه و ارتفاعات مازندران، تهران و البرز.

روز شنبه نهم اردیبهشت: کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق اصفهان، سمنان، ارتفاعات تهران، مازندران، آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی.

روز یکشنبه دهم اردیبهشت: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

احتمال می رود این سامانه بارشی لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌ها و سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی را سبب شود.

بر این اساس توصیه می‌شود هموطنان از اتراق در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند؛ در فعالیت های کوهنوردی، گذر از حاشیه رودخانه‌ها، جابه‌جایی عشایر و سفرهای برون شهری احتیاط صورت گیرد؛ دستگاه‌های اجرایی و امدادی در آمادگی باشند و دهانه پل‌ها پاکسازی و کانال‌ها و آب روها لایروبی شوند. 

منبع: صداوسیما

دیگر رسانه ها

کدخبر: 84347

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر