هشدار مهم درباره تغییر تاکتیک و زمان حمله گرگ‌ها به مناطق مسکونی | حمله گله‌ای گرگ‌ها ادامه دارد

بخشدار سرولایت خاطرنشان کرد: چون گرگ‌ها به صورت گله‌ای هستند، سگ‌های نگهبان هم جرات حمله به آنها را ندارند و این موجب شده تلفات دام‌ها افزایش یابد.

هشدار مهم درباره تغییر تاکتیک و زمان حمله گرگ‌ها به مناطق مسکونی | حمله گله‌ای گرگ‌ها ادامه دارد

بخشدار سرولایت گفت: دامداران و چوپانان بخش سرولایت از تداوم حمله گرگ‌ها به دام‌ها بسیار نگران هستند.

باقر صدیقی، بخشدار سرولایت تاکید کرد: طی سه روز متوالی گرگ‌ها به دام‌های ۶ روستا حمله کرده‌اند و تلفات بسیاری را برجای گذاشته‌اند.

او با اظهار نگرانی از اینکه حملات گرگ‌ها همچنان تداوم دارد، عنوان کرد: اگرچه به دلیل اتمام فصل سرما و گرم شدن هوا دام‌ها باید به چراگاه در خارج روستاها برده شوند اما از سویی با حمله گرگ‌ها مواجه هستیم.

بخشدار سرولایت افزود: با توجه به اینکه طی چند روز اخیر دامداران بسیاری گوسفندان و بره‌های خود را به دلیل حمله گرگ‌ها از دست داده‌اند، می‌طلبد در این خصوص تدابیر لازم از سوی مسوولان مربوطه اتخاذ شود.

او با بیان اینکه گرگ‌ها برخلاف گذشته که بیشتر در شب حمله می‌کردند اکنون در طول روز به اطراف روستاها نزدیک شده و به دام‌ها حمله می‌کنند، تصریح کرد: منطقه چرای گوسفندان با تداوم حمله گرگ‌ها ناامن شده است.

صدیقی گفت: باوجود اینکه تاکنون بارها مراتب نگرانی و اعتراض مردمی را به مسوولان محیط‌زیست اعلام کرده‌ایم اما کارشناسان این اداره در محل حضور یافته و موضوع را صورت‌جلسه کرده‌اند و فقط توصیه کرده‌اند که امنیت محیط نگهداری دام را با دیوارکشی و قفل کردن درب‌ها ارتقا دهیم.

او ادامه داد: چون اغلب چوپانانی که به صورت حرفه‌ای و منطقه‌ای فعالیت می‌کنند هنوز آمادگی لازم بردن دام‌ها را به صورت گله‌ای ندارند به همین دلیل دام‌های کوچک و در تعداد کمتر به افرادی که هنوز تجربه کافی ندارند و پسرهای کوچک سپرده می‌شود.

بخشدار سرولایت خاطرنشان کرد: چون گرگ‌ها به صورت گله‌ای هستند، سگ‌های نگهبان هم جرات حمله به آنها را ندارند و این موجب شده تلفات دام‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دو روز قبل ۶ قلاده گرگ به گله کوچک گوسفندان که در اطراف روستا بودند حمله کردند، تصریح کرد: گرگ‌ها با هر حمله تعداد بسیاری از گوسفندان را تلف کرده و تنها به کشتن یک گوسفند اکتفا نمی‌کنند.

صدیقی عنوان کرد: تاکنون چندین مرتبه با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تماس‌هایی داشتیم و مراتب نگرانی خود و دامداران را به آنها اعلام نمودیم و فقط توصیه دارند که امنیت محیط نگهداری دام را ارتقاء دهیم.

او گفت: اگرچه به لحاظ قانونی شکار یا صدمه زدن به وحوش از جمله گرگ ممنوع بوده و دامداران و روستائیان هم رعایت می‌کنند اما حمله این حیوانات وحشی به دام‌ها متوالی و نگران کننده شده است.

بخشدار سرولایت اظهار کرد: متأسفانه از سویی چون اغلب دام‌های سنتی بیمه نیستند خسارت‌های بسیاری را تاکنون متحمل شده‌اند، چون خسارتی که بیمه پرداخت می‌کند بسیار کم بوده به همین دلیل دامداران سنتی تمایلی به بیمه دام‌های خود ندارند.

او افزود: بیمه از ۱۰۰ درصد خسارت وارده به دام‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد آن را بیشتر پرداخت نمی‌کند؛ به همین دلیل بیمه دام‌ها مقرون به صرفه نیست.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه نگرانی بیشتر ما از وارد شدن صدمات جدی به چوپانان کم سن و سال در پی حمله گرگ‌ها است، گفت: نزدیک شدن گرگ‌ها در طول روز به روستاها نگرانی اهالی را دوچندان کرده است.

او تصریح کرد: دامداران اعتراض‌های شدیدی به وضعیت موجود دارند، از سویی با شکار گرگ‌ها نمی‌خواهند به حیات‌وحش آسیب برسانند، اگرچه محیط‌بانان آموزش‌هایی را داشته‌اند اما چون حمله گرگ‌ها پشت سر هم اتفاق می‌افتد نگرانی اهالی افزایش یافته است.

بخشدار سرولایت عنوان کرد: گرگ‌ها سه روز قبل به پنج روستا و روز قبل به یک روستای دیگر حمله داشته‌اند و در مجموع تاکنون ۴۰ دام را تلف و زخمی نموده‌اند.

او میزان خسارت وارده را بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: دام‌هایی که در قالب گله‌های کوچک مورد حمله قرار گرفته‌اند در فاصله یک کیلومتری روستا بودند.

صدیقی با بیان اینکه حتی گزارشی از ورود گرگاس به همراه توله‌های خود به یک روستا داشته‌ایم، گفت: گرگاس حاصل یکی از گونه‌های هیبرید است که از لقاح سگ ماده و گرگ نر ایجاد می‌شود و باوجود وحشی بودن چون از انسان هراس ندارند وارد روستا شده و حتی یک بره را از داخل خانه برده‌اند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76613

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر