هشدار مهم به شهروندان | مراقب حمله گرگ‌ها در شب‌های سرد باشید

اسماعیلی از مردم خواست با توجه به احتمال نزدیک شدن گرگ‌ها به گله‌ها، روستاها و حتی مناطق مسکونی، از کشتن آنها خودداری کنند و گفت: چشم در چشم شدن با حیوان و یا پا به فرار گذاشتن و دویدن راهکار درستی نیست.

هشدار مهم به شهروندان | مراقب حمله گرگ‌ها در شب‌های سرد باشید

کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه درباره احتمال نزدیک شدن گرگ به مناطق مسکونی در شب های سرد هشدار داد و از مردم خواست در کنار مراقبت از خود، از آسیب رساندن به این حیوانات هم خودداری کنند.

سیامک اسماعیلی، با اشاره به سرد شدن هوا و کاهش غذایی که در دسترس حیات وحش است، اظهار کرد: خشکسالی هم کاهش منابع غذایی مورد نیاز پستانداران از جمله گرگ که معمولا از پستانداران با جثه کوچکتر تغذیه می‌کنند را تشدید کرد است.

وی از تنوع غذایی قابل توجه گرگ ها یاد کرد که اگرچه عمدتا سراغ بره و میش می‌روند، اما می‌تواند از انواع جوندگان مانند خرگوش، موش و حتی برخی پرندگان نیز تغذیه کنند.

کارشناس مسئول حیات وحش محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه با وجود این تنوع غذایی باز هم گرگ ها در این فصل سال دسترسی چندانی به منابع غذایی ندارد، یادآور شد: در چنین شرایطی این حیوانات تنها برای به دست آوردن غذا به مناطق مسکونی از جمله روستاها نزدیک می‌شوند.

اسماعیلی هدف اصلی گرگ ها را حمله به گله‌ها دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است افراد در این روزها بیشتر مراقب گله‌های خود باشند.

وی از گرگ به عنوان حیوانی بسیار هوشمند یاد کرد و ادامه داد: چون حمله گرگ به گله معمولا با سروصدا همراه است، از همین رو برای اینکه سروصدایی که ایجاد می‌کند کمتر شنیده شود، بیشتر در شب‌هایی که هوا بارانی و همراه با صدای رعد و برق است، حمله می‌کند.

کارشناس مسئول حیات وحش کرمانشاه همچنین حرکت گرگ با گله‌های گوسفند را نشان دیگری بر هوشمندی این حیوان دانست و عنوان کرد: گرگ‌ها برای اینکه بره و میش راحت‌ترین شکار برای آنها است، همراه با عشایر جابجا می‌شوند و اکنون عمدتا همراه آنها به مناطق گرمسیر می‌روند.

اسماعیلی از مردم خواست با توجه به احتمال نزدیک شدن گرگ‌ها به گله‌ها، روستاها و حتی مناطق مسکونی، از کشتن آنها خودداری کنند و گفت: چشم در چشم شدن با حیوان و یا پا به فرار گذاشتن و دویدن راهکار درستی نیست، بلکه تنها کاری که می‌شود کرد ایجاد سرووصدا برای فراری دادن آنها است و افراد به جای شلیک به گرگ بهتر است که تیر هوایی شلیک کنند تا دور شود.

موضوع دیگری که وی به آن اشاره کرد جمعیت بیشتر گرگاس‌ها نسبت به گرگ ها بود و افزود: در حال حاضر جمعیت گرگ خالص بسیار کم شده و آنچه که ما می‌بینیم عمدتا گرگاس (حاصل جفت‌گیری سگ و گرگ) است، این موجودات به دلیل اینکه حاصل ژنتیک سگ و گرگ با هم هستند، بیشتر به انسان نزدیک می‌شوند.

به گفته این مسئول، امکان تشخیص گرگ و گرگاس از یکدیگر نیز دشوار و عمدتا از طریق ارزیابی ژنتیکی میسر است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 57050

ارسال نظر