تاثیر حقوق معلمان بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان

سال گذشته با همکاری یونسکو و یونیسف، بانک جهانی توجه را به اهمیت تضمین رفاه معلم در تلاش‌های بازیابی یادگیری جلب کرد.

تاثیر حقوق معلمان بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان

معلمان به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا استرس و فرسودگی شدیدی را تجربه کرده‌اند و به گفته بانک جهانی، این موضوع اهمیت تضمین رفاه معلم در تلاش‌های بازیابی یادگیری را برجسته کرده است. نتایج بررسی‌ها نشان داده که برای نتایج یادگیری بهتر باید رفاه معلم را در اولویت قرار داد.

به نقل از ویفروم، امسال بعد از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، اولین بار از زمان شروع همه‌گیری است که دانش‌آموزان و معلمان تقریبا در هر گوشه از جهان سال تحصیلی خود را با بازگشت به آموزش کاملا حضوری آغاز می‌کنند. با این حال بازگشت به مدرسه، بازگشتی عادی نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد معلمان استرس و فرسودگی شغلی شدیدی را تجربه کرده‌اند.

سال گذشته با همکاری یونسکو و یونیسف، بانک جهانی توجه را به اهمیت تضمین رفاه معلم در تلاش‌های بازیابی یادگیری جلب کرد.

محققان اظهار کردند: ما قصد داریم چهار نکته از بحث در مورد اهمیت حمایت از رفاه و توانمندسازی معلمان را در این دوره بحرانی بهبود به اشتراک بگذاریم که شامل موارد ذیل است:

بدون معلمان به خوبی آماده، ارزیابی‌ شده و توانمند هیچ بهبودی در یادگیری رخ نخواهد داد؛ همانطور که آندریاس شلیچر، مدیر مهارت‌های تحصیلی در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل پیش‌بینی کننده برای از دست‌دادن یادگیری، ساعت‌های تکالیف شما یا دسترسی به فناوری نبود و در واقع رابطه دانش‌آموز با معلم بود.

بسیاری از معلمان ممکن است از مسائل مربوط به بیماری همه‌گیر آسیب دیده باشند و فرسودگی را تجربه کرده‌اند. بیش از هر زمان دیگری معلمان تنها مهم‌ترین عامل برای اطمینان از یادگیری دانش‌آموزان هستند. بازیابی یادگیری بدون حمایت معلمان امکان‌پذیر نیست. معلمان بزرگترین منبع دانش‌آموزان هستند.

رفاه معلم نه تنها به شرایط کاری بلکه به احساس خودکارآمدی آن‌ها نیز بستگی دارد. حقوق و شرایط کاری مناسب کلید رفاه معلمان است اما معلمان نیز باید در شغل خود احساس موثر و توانمندی داشته باشند.  

معلمان باید به خوبی آماده، حمایت و توانمند شوند تا در زمینه کلاس‌های درس ناهمگون‌تر، فقدان یادگیری را جبران کنند. احساس خودکارآمدی آن‌ها به اندازه آمادگی واقعی آنان برای مقابله با این چالش مهم است و سرمایه‌گذاری‌های سیستماتیک برای حمایت از رفاه، تاب‌آوری و احساس خودکارآمدی معلم مورد نیاز است.

مداخلات متمرکز و مقرون به صرفه‌ای برای افزایش رفاه معلمان وجود دارد و حمایت از تلاش‌های بازیابی یادگیری ۱.۶ میلیارد دانش‌آموزی که در سراسر جهان در اوج همه‌گیری از مدارس دور شده‌اند، وظیفه‌ای عظیم است.

معلمان قبل از این برنامه، احساس می‌کردند که قادر به مقابله با چالش‌های همه‌گیری و پس از همه‌گیری نیستند اما این برنامه به آنها کمک کرد تا احساس کنند، توانایی بیشتری برای مقابله با آنچه اتفاق می‌افتد را دارند.

سلامتی معلمان و صدای آن‌ها باید سرلوحه و مرکز تلاش‌ها برای بازیابی یادگیری و ایجاد سیستم‌های آموزشی انعطاف‌پذیر، عادلانه و مؤثر باشد. این بیماری همه‌گیر، حفظ و انگیزه معلمان را به یک موضوع اصلی سوق داده است.

در حال حاضر یک محیط اجتماعی محترمانه که در آن معلمان عمیقا مورد احترام و ارزش قرار می‌گیرند برای کارکرد سیستم‌های آموزشی ضروری است. طراحی و اجرای برنامه‌های بازیابی یادگیری باید به‌طور فعال به دنبال دیدگاه معلمان باشد.

معلمان را نمی‌توان تنها موضوع این سیاست‌ها دانست و دیدگاه‌های آن‌ها در خود فرآیند سیاست‌گذاری ضروری است. تأثیرات بر رفاه، توانمندسازی و احترام حرفه‌ای معلمان راه را برای موفقیت سیاست‌های با هدف بازیابی و تسریع یادگیری هموار می‌کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49029

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر