جزئیات نشست ویژه فراکسیون زنان مجلس با وزیر آموزش و پرورش

عضو کابینه دولت سیزدهم ، به نحوه تکریم معلمان برجسته پرداخت و افزود: آموزش و پرورش 2.7 درصد بودجه سایر دارد و مابقی آن برای حقوق‌ها هزینه می‌شود.

جزئیات نشست ویژه فراکسیون زنان مجلس با وزیر آموزش و پرورش

 نشست فراکسیون زنان مجلس بعداز ظهر امروز (سه شنبه ۱۹ مهر ماه) با حضور اعضای این فراکسیون و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی موضوع هویت دانش‌آموزان برگزار شد.

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ابتدا با یادآوری اینکه این نشست به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که در ۱۲ اردیبهشت ماه در دیدار با معلمان درخصوص بحث هویت‌یابی و توجه به قشر نوجوان و تربیت آن‌ها، برگزار شده است، گفت: سبک آموزش ما باید تغییر کند، کما این‌که رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه ماموریت مهمی به وزارت آموزش و پرورش داده‌اند، اما اتفاقات اخیر نشان داد که این وزارتخانه ماموریت اصلی خود در این زمینه را به درستی انجام نداده که بخشی از تحولات اخیر به این بحث باز می‌گردد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان این‌که از سند تحول بنیادین تنها موضوع رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفته و محورهای دیگر این سند در محاق جدی است، ادامه داد: البته این مشکلات تنها ماحصل برنامه‌های کنونی نیست و از گذشته انباشته شده است و قطعاً بخشی از آن به استانداردهای دوگانه‌ای باز می‌گردد که مجلس و دولت در آن نقش دارند.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه در حوزه آموزش و پرورش جهت‌دهی کرده و هشدار دادند، اما تاکنون اتفاقی برای ایجاد تحول در کتب درسی رخ نداده و ما جهت‌گیری در آموزش و پرورش در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم که نتیجه آن وضع موجود است.

قاسم‌پور خطاب به وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: البته شما تنها مسئول انباشته‌شدن این مسائل که از گذشته باقی مانده است، نیستید اما در این یکسال نیز جهت‌گیری مناسبی نسبت به حل مسائل حوزه آموزش و پرورش مشاهده نشده است. شما در ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی داشتید، اما به جز چند کارگاه و دوره آموزشی پراکنده و بی‌کیفیت، چه اقدامی در این حوزه انجام داده‌اید؟ چرا کتاب سبک زندگی سال دوازدهم تدریس می‌شود؟ سواد رسانه‌ای کجا تدریس شده است؟ چرا برای ساماندهی بازماندگان از تحصیل به عنوان یک مسئله جدی در جامعه، جهت‌گیری مناسبی نداشته‌اید که نتیجه آن شکل‌گیری جمعیت NEET در کشور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ما در قانون بودجه مبلغ یکصد میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی قرار دادیم، اما هیچ حرکت و انگیزه‌ای از سوی شما برای پیگیری تخصیص آن ندیدیم. آموزش و پرورش با تشکل‌های دانش‌آموزی چه نسبتی دارد؛ آن هم در شرایطی که چهار تشکل مهم اعم از بسیج دانش‌آموزی، انجمن دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و هلال احمر می‌توانند حلقه میانجی شما با جامعه دانش‌آموزان باشند. چرا به نیروهای طرح امین اجازه فعالیت در مدارس نمی‌دهید؟

رئیس فراکسیون زنان مجلس در پایان با تأکید بر اینکه جهت‌گیری آموزش و پرورش باید به سمت حل مسائل فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان باشد که تاکنون شفاف نبوده است، از وزیر آموزش و پرورش و معاونانش خواست که تا هفته آینده گزارشی از عملکرد بخش‌های مختلف این وزاتخانه و اقداماتی که در حال انجام است، به این فراکسیون ارائه کند تا براساس آن نشستی به منظور جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در این حوزه تشکیل شود.

در ادامه معصومه پاشائی بهرام نماینده مردم مرند با اشاره به این‌که مسائل تربیتی ارجح از مسائل علمی هستند که در مدارس باید به آن‌ها توجه شود، با انتقاد از تمایل دانش‌آموزان دهه ۸۰ برای خروجی از ایران که نشان می‌دهد آموزش و پرورش در ایجاد عِرق به وطن در آن‌ها موفق عمل نکرده است و این حاصل ۹ سال سهل‌انگاری است، افزود: چرا آموزش و پرورش برنامه‌های خود را به‌روز نمی‌کند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس یازدهم یادآور شد: سیکل تربیتی که آموزش و پرورش می‌سازد، تأثیر زیادی در آینده کشور دارد، بنابراین باید در این زمینه برنامه داشته باشید، ضمن این‌که ما هم خود را سرباز این راه می‌دانیم و برای تربیت نسل وفادار به وطن آماده همکاری با شما هستیم.

همچنین فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد با بیان این‌که رسالت اول آموزش و پرورش «یزکیهم» و سپس «یعلمون» است، افزود: آموزش و پرورش چه برنامه‌های برای حوزه پرورشی و انتقال آموزه‌های دینی و تقویت عِرق دانش آموزان به وطن دارد؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم با اشاره به ضرورت نظارت دقیق بر روند گزینش افراد برای جذب در آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش تاکنون از ابزارهای مختلف فرهنگی به خوبی استفاده نکرده و در معرفی قهرمانان کشور به دانش‌آموزان موفق عمل نکرده است، ضمن این‌که لازم است محتوای دروس نیز به‌روز شود.

وی تصریح کرد: مدارس غیرانتفاعی که مجوز، تسهیلات و امکانات خود را از دولت می‌گیرند، رها شده‌اند و هیچ نظارتی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد. آموزش و پرورش چه برنامه‌هایی برای ساماندهی این بخش دارد، از سوی دیگر وضعیت استعدادهای درخشان در مدارس سمپاد چگونه بررسی می‌شود؟ چرا آن‌ها علاقه‌مند به مهاجرت هستند؟ آموزش و پرورش برای تکریم معلمان برجسته چه برنامه‌ای دارد؟

پروین صالحی مبارکه نیز گفت: مهم‌ترین اصل در حوزه تربیت و تربیت، خانواده بوده و در مدارس نیز اول معلمان، سپس دانش‌آموزان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و این در حالی است که اغلب معلمان به درستی گزینش نشده‌اند و فراموش کرده‌اند که کارمند و از خانواده دولت هستند، بنابراین لازم است آموزش و پرورش نظارت دقیقی بر این بخش داشته باشد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس یازدهم با اشاره به مطالبات گسترده جامعه معلمان که با انواع قراردادها فعالیت دارند، تصریح کرد: در این زمینه باید سوابق مبنای ساماندهی معلمان قرار گیرد تا از تراکم آن‌ها پشت درهای آموزش و پرورش کاسته شود، همچنین باید به جای جذب معلمان بازنشسته از ظرفیت معلمان خرید خدمت و جوانان تحصیلکرده استفاده شود.

وی در پایان یادآور شد: متأسفانه اغلب نیروهای خرید خدمت با حقوق‌های بسیار پایینی فعالیت می‌کنند و معتقدند که آموزش و پرورش آن‌ها را استثمار کرده است.

در ادامه فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در این نشست با بیان این‌که قرار بود حوزه تعلیم و تربیت پیام‌آور صلح، دوستی، آرامش و عدالت باشد، افزود: ما در این زمینه با تقدیم شهدایی همچون شهید حسین فهمیده برای حفظ این نظام و انقلاب هزینه داده‌ایم، ما وارث این فرهنگ هستیم، اما بعد از گذشت ۴۰ سال شاهد تعدادی محدودی از این نمونه‌ها هستیم، چرا که محصول نظام تعلیم و تربیت ما در دهه ۸۰ مطلوب نبوده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آموزش و پرورش در حوزه برگزاری جلسات اولیا و مربیان نیز عملکرد مطلوبی نداشته است، و این جلسات نه تنها به صورت محدود برگزار می‌شود. از سوی دیگر در حوزه سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان قرار بود با انجمن روانشناسی کودکان همکاری شود، اما بازخوردی از وزارت آموزش و پرورش در این زمینه ندیده‌ایم.

وی ادامه داد، محتوای کتب درسی ضعیف است، ضمن این‌که باید در اردوگاه‌های شما نیز طرح‌های ایجاد نشاط اجتماعی اجرا شود، از سوی دیگر سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان ارتقا یابد.

زهره الهیان نماینده مردم تهران نیز در این نشست گفت: قرار بود آموزش و پرورش نرم‌افزار نظام تعلیم و تربیت را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، کما این‌که این موضوع در وعده‌های انتخاباتی آیت‌الله رئیسی نیز بود، بنابراین دولت باید برای تخصیص اعتبارات به این بخش پای کار بیاید، چراکه ما به تغییر اساسی رویکرد و شیفت پارادایم در نظام تعلیم و تربیت نیاز داریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: ۴ میلیون دانش آموز جزو جمعیت NEET هستند که عِرق وطن ندارند و دچار بحران هویت شده‌اند و این‌ها خروجی آموزش و پرورشی است که نتوانسته وطن‌پرستی را در بین جوانان تقویت کند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: شما به روزمرگی افتاده‌اید و تعلیم و تربیت نیز به حاشیه رفته است؛ سازمان پژوهش شما چه خروجی دارد؟ چرا از مدل جدیدی که نخبگان در این زمینه طراحی کرده‌اند، کمک نمی‌گیرید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: شما اپلیکیشن شاد را برای ورود دانش‌آموزان به فضای مجازی ایجاد کردید، اما نتوانستید این روند را به درستی مدیریت کنید. از سوی دیگر افزایش سطح استرس معلمان و دانش‌آموزان بیانگر این است که برای ایجاد نشاط برنامه‌ریزی مناسبی نداشته‌اید.

همچنین فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در این نشست با یادآوری این‌که به عنوان یک معلم به حوزه تعلیم و تربیت، دلسوزانه نگاه می‌کند، افزود: وضع موجود گویای فاجعه در آموزش و پرورش است، شما باید مدیران خود را از بین فرهیختگان انتخاب کرده و مدیران ضعیف را کنار بگذارید، تمام نیروهای شما باید از دل دانشگاه فرهنگیان استخراج شوند و نباید از این ظرفیت غافل شوید تا نسلی مطلوب برای آینده تربیت کنید.

نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم در ادامه از وزیر آموزش و پرورش خواست تا به جای استفاده از معلمان بازنشسته از ظرفیت نیروهای جوان دانشگاه فرهنگیان استفاده کند.

در ادامه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیتی که برای دانش‌آموزان و معلمان قائل است، گفت: حمایت از دانش‌آموزان در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد و باید ابتدا برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم و انگاره غلطی که در این حوزه وجود دارد، باید اصلاح شود. هرچند آموزش و پرورش در حرف اولویت و در عمل هیچ است.

یوسف نوری تصریح کرد: تعداد ۵۰ هزار دانشجوی تربیت معلم در دوران کرونا جذب شده بودند، ۱۰ هزار ظرفیت داشتیم و می‌توانستیم ۱۰ هزار ظرفیت اضافه نیز ایجاد کنیم، در نهایت ۴۰ هزار نفر زمین ماندند و هر چه تلاش کردیم هیچ‌کس حاضر نشد یک متر فضای آموزشی برایمان ایجاد کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم یادآور شد: به‌رغم جلسات متعددی که با سازمان برنامه داشتیم، هم‌اکنون ۵ هزار دانشجو روی زمین مانده و ۱۵ هزار دانشجوی سال چهارم را به مدارس فرستادیم و ۲۵ هزار نفر نیز بلاتکلیف مانده‌اند. بنابراین با این وضعیت ما در اولویت قرار نمی‌گیریم. ضمن این‌که گزارشی هم در رابطه با برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه دریافت نکرده‌ایم.

نوری تاکید کرد: از ۹۱۱ هزار بازمانده از تحصیل، ۱۲۷ هزار نفر را با دست خالی ساماندهی کردیم. ضمن این‌که مخالف مصوبه ستاد ملی کرونا برای تداوم آموزش مجازی بودیم که عوارض آن مشکلات فرهنگی و اجتماعی کنونی در بین دانش‌آموزان است و در نهایت با همکاری رئیس‌جمهور این مشکل حل شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تاکنون در رابطه با محتوای کتب درسی و سند تحول بنیادین، اقداماتی که انجام شده، در آسمان کار شده و در زمین کار نشده است.

وی با اشاره به اقدامات گروه‌های جهادی فعال در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: ۳۸۶ گروه جهادی داریم که تنها در یک نمونه برای بازسازی دو مدرسه تخریب‌شده در سیستان و بلوچستان به گونه‌ای عمل کردند که این مدارس در مدت زمان ۳ روز ساخته شدند.

نوری یادآور شد: قرارگاه عدالت تربیتی را تشکیل دادیم که در تمام استان‌ها فعالیت دارند و گروه‌های مردمی فعال در آن‌ها عضو هستند، همچنین برای انتخاب مدیران از ظرفیت جوانان انقلابی استفاده کردیم. از سوی دیگر ۶ هزار معلم پرورشی در تابستان و ۱۴۰۰ رهیار تحول در حوزه مهارت سواد رسانه‌ای آموزش دیده‌اند، همچنین در طرح امین ۲۱ هزار نیرو داریم که این میزان تا پایان سال به ۳۰ هزار نفر افزایش می‌یابند.

وی در ادامه گزارشی از نحوه گزینش معلمان و نحوه برگزاری اردوگاه‌ها و اجرای طرح‌های تعلیم و تربیت و فرهنگی ارائه داد. همچنین به تشریح افتخارآفرینی دانش‌آموزان و معلمان در مسابقات جهانی پرداخت.

عضو کابینه دولت سیزدهم ، به نحوه تکریم معلمان برجسته پرداخت و افزود: آموزش و پرورش ۲.۷ درصد بودجه سایر دارد و مابقی آن برای حقوق‌ها هزینه می‌شود.

 

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46701

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر