لیست مشاغلی که در 10 سال اخیر به وجود آمدند

با گسترش روز افزون‌ حوزه‌های فناوری، پیشرفت‌های علم و فناوری، ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، شغل‌های جدیدی در حوزه‌ی ‌فناوری به وجود آمده‌اند.

لیست مشاغلی که در 10 سال اخیر به وجود آمدند

با گسترش روز افزون‌ حوزه‌های فناوری، پیشرفت‌های علم و فناوری، ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، شغل‌های جدیدی در حوزه‌ی ‌فناوری به وجود آمده‌اند.

به گزارش عرشه آنلاین، از آنجایی‌ که گستره این تغییرات بسیار زیاد بوده است، تصمیم گرفتیم در این متن به‌ اختصار به چند مورد اشاره ‌کنیم و به‌طور مختصر به مهم‌ترین تحولات شغلی عصر حاضر بپردازیم.

شغل‌های جدید حوزه فناوری

شاید بتوان گفت، مهم‌ترین مشاغل ۱۰ سال اخیر در لیست زیر خلاصه می‌شود:

کارشناس سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

تحلیل‌گر داده

دستیار مجازی

متخصص رایانش ابری

مدیر رسانه‌های اجتماعی

توسعه‌دهنده هوش تجاری

محقق دیتا و توسعه‌دهنده رابط کاربری

کارشناس سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو

یکی از جدیدترین مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات، کارشناسی سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) است. در این مورد ابتدا باید بدانیم کارشناس سئو چه کسی است و چه وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد.

SEO کارها یا کارشناسان سئو با قوانین و اصول کارکرد موتورهای جستجو آشنا هستند. علاوه‌ بر این، آن‌ها روش‌هایی را برای بالا بردن و بهبود رده و رتبه‌ی وب‌سایت‌ها می‌دانند و در این زمینه تخصص دارند.

 کارهایی که کارشناسان سئو برای بهبود رده یا رتبه‌ی وب‌سایت‌ها انجام می‌دهند، بدین شرح است: رعایت اصول و قوانین فنی تا قوانین و استانداردهای تولید محتوا و شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت.

شناسایی واژه‌های کلیدی برای هر سایت یکی از مهم‌ترین وظایف متخصصان SEO است. کارشناسان سئو برای ارتقا و بهبود رده یا رتبه‌ی هر وب‌سایت، همواره باید به دنبال کلمات کلیدی محبوب باشند. از مهم‌ترین اهداف یک کارشناس سئو، دستیابی به رتبه‌ی بالا در واژه‌های کلیدی و در نتیجه بردن وب‌سایت به صفحه اول نتایج گوگل و نگه‌داری از این رتبه است.

بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

یکی دیگر از جدیدترین مشاغل حوزه فناوری و اطلاعات که در گذشته وجود نداشت، بازاریابی برای شبکه‌های اجتماعی است. امروز میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی، از جمله اینستاگرام، فیسبوک و توییتر عضو هستند.

از آنجایی‌ که رقابت زیادی بین این شبکه‌ها برای جذب کاربر وجود دارد، هر کدام از این شبکه‌های اجتماعی برای رقابت با دیگر شبکه‌ها به افرادی نیاز دارند که با نوشتن مطالب جذاب و همچنین ساخت و ایجاد ویدیوهای تبلیغاتی، کاربران بیشتری را جذب کسب‌وکار خود کنند.

بخشی از وظایف بازاریابان شبکه‌های اجتماعی عبارت است از: بهره‌گیری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با کاربران، برندسازی، افزایش فروش و حتی افزایش ترافیک وب‌سایت. همچنین بازاریاب شبکه‌های اجتماعی باید بتواند بهترین محتواها را منتشر کرده و تعاملاتی نیز با کاربران صفحات اجتماعی داشته باشد. علاوه‌ بر این، کارهای تبلیغاتی نیز به این فرد واگذار می‌شود و بازاریاب باید برای جذب کاربر، تبلیغاتی هم انجام دهد.

از مزایای مهم شغل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افزایش آگاهی از برند، تولید سرنخ‌های با کیفیت، بهبود نرخ تبدیل، برقراری روابط عمیق بلندمدت و دوسویه با مخاطبان، تحلیل رقبا و یادگیری از آن‌ها، افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت، اثرگذاری مثبت بر سئو و ...

برای مطالعه بیشتر، روی اینجا کلیک کنید.

تحلیل‌گر داده

از جدیدترین مشاغل حوزه فناوری اطلاعات، می‌توان به شغل تحلیل‌گر داده اشاره کرد. در گذشته عنوان شغلی تحلیل‌گر داده رایج نبود و کسی در مورد این شغل چیزی نشنیده بود. اما با پیشرفت‌های علم و فناوری، این شغل در بین افراد رواج پیدا کرد.

هر چیزی که بتوانید تصور کنید (عدد، تصویر، کلمه و...) را داده می‌گویند. به عبارت دیگر، هر چیزی که به‌نوعی قابل تفسیر باشد را می‌توان داده در نظر گرفت. داده‌ها دو نوع هستند که عبارت‌اند از: داده‌های کمی و داده‌های کیفی. داده‌های عددی داده‌های کمی هستند و اصوات، تصاویر و کلمات داده‌های کیفی.

تحلیل داده یا Analytics به فرآیند و گردآوری تئوری و عمل برای شناسایی و انتقال بینش به مدیران و سهامداران یک سازمان برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر می‌گویند. تحلیل‌گر داده یا Data Analyzer به کسی می‌گویند که به جمع‌آوری اطلاعات، پردازش و تجزیه‌وتحلیل آماری می‌پردازد.

همچنین تحلیلگر داده، داده‌های خام را دریافت کرده و به دانشی تبدیل می‌کند که بتوان آن را در اختیار مدیران مشاغل مختلف قرار داد.

سخن پایانی

با گسترش روزافزون‌ حوزه‌های فناوری، ظهور تکنولوژی‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی، شغل‌های جدیدی در حوزه‌ی ‌فناوری به وجود آمده‌اند. همچنین با پیشرفت فناوری، امید است که مشاغل جدیدی هم ظهور و رواج پیدا کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46363

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر