با مشاغل آینده آشنا شوید!

در دنیایی که تکنولوژی تاثیر چشم‌گیری دارد و تغییرات با سرعت زیادی انجام می‌شود، انسان‌ها با مشاغل جدیدی روبه رو می‌شوند و با بعضی از مشاغل قدیمی خداحافظی می کنند.

با مشاغل آینده آشنا شوید!

 دو سال و نیم از تمرین خانه‌نشینی و دورکاری تغییرات جالبی را به چشم بشر آورده است. تجربه «دورکاری» در برخی از مشاغل بسیار موفق بوده و برای مشاغل دیگری هم خلل داشته و این برای شناسایی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر اتفاق مفیده بود. «الجزیره» در یک گزارش با بررسی آمار جهانی مربوط به دوران خانه‌نشینی و همه‌گیری کرونا، به معرفی برخی از مشاغل نوظهور پرداخته است:

«کار، بخش مهمی از زندگی انسان است و حتی ممکن است مهم‌ترین آنها باشد. چرا که علاوه بر تامین نیازهای اولیه زندگی مانند غذا، نوشیدنی، پوشاک و سرپناه، به هویت شخص معنا و ارزش می‌بخشد. به انسان حس اعتماد به نفس و توانایی انتخاب سبک زندگی مورد نظرش را می دهد. بیکاری یکی از آفت‌های اجتماعی و اقتصادی است که کشورها و مردمشان درگیر آن هستند پس برای خلاص شدن از شرش و محدود کردن اثرات سوء آن باید تا جایی که می توانند تلاش کنند.

مشاغل با تغییر زندگی و پیشرفت تکنولوژی تغییر می کند، حرفه‌های دیروز ممکن است برای حال حاضر مناسب نباشند و حرفه ها و مشاغل فعلی ممکن است در آینده وجود نداشته باشند.

با انقلاب صنعتی چهارم و ورود فناوری به تمام عرصه‌ها که همه چیز را در زندگی تسخیر کرده است، بسیاری از مشاغل منقرض شده‌اند یا در راه انقراض هستند. حرفه ها و مشاغلی هستند که ظاهر می‌شوند در حالی‌که سال‌ها پیش وجود نداشتند یا دیگر مشاغلی که هنوز وجود ندارند و در آینده خواهند آمد.

کشورهای زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به دلیل کمبود تقاضا، برخی از رشته‌های دانشگاهی را لغو کرده اند و برخی از کشورهای جهان عرب ما، مانند اردن، به دلیل عدم نیاز در بازار کار، دریافت درخواست برای استخدام در بعضی رشته‌ها را متوقف کرده اند.

از جمله مشاغلی که در آینده نزدیک منقرض شده یا در راه انقراض هستند: کار کارگران چاپخانه که روزنامه چاپ می کردند، توزیع کنندگان پست، کارگران بنزین، کتابداران، آژانس های مسافرتی، کارگران مونتاژ کارخانه‌ها و همچنین بسیاری از مشاغل و حرفه‌های مشابه.

در این گزارش به بررسی برخی از مهم ترین این مشاغل و حرفه هایی می پردازیم که در روزهای آینده رونق خواهند گرفت.

این روزها شرکت‌های غول پیکر به استخدام یک مدیر که کار خود را از راه دور انجام می‌دهد بیشتر رغبت دارند و این درصد در آینده به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

مدیر کار از راه دور

با رونق «دورکاری» و رشد زیاد آن، پس از به رسمیت شناختن آن به عنوان یک اقدام موقت در طول دوره همه گیری کرونا، در حال حاضر یک نوع شغل جدید در حال ظهور است. شرکت ها و موسسات که مدیر دورکار است.

در حال حاضر، ۱۶ درصد از شرکت ها در جهان از انتصاب هر کارمندی در دفتر خودداری می‌کنند و کارکنان جدید خود را ملزم به دورکاری می‌کنند. تعداد شرکت‌هایی که مشاغل از راه دور ارائه می‌دهند افزایش قابل توجهی دارد، به طوری که در آخرین آمار حدود ۵۵ درصد از شرکت ها در سرتاسر دنیا این نوع خدمات را ارائه می‌دهند که پیش بینی می شود در آینده نزدیک این درصد افزایش چشمگیری داشته باشد.

غول های فناوری مانند GitLab، Facebook و Twitter جزو اولین و مشهورترین شرکت هایی هستند که شروع به استخدام کارمندان متخصص برای مدیریت دورکار کرده اند، به خصوص که طبق گزارش اخیر «سیاتل تایمز» در آینده در نقاط مختلف جهان، تعداد زیادی از کارکنان آنها جزو این دسته هستند و انتظار می رود این شغل رونق زیادی داشته باشد.

مثلاً کارشناس امنیت سایبری یک حرفه پررونق است و در آینده تقاضای زیادی خواهد داشت.

کارشناس امنیت سایبری

این یکی از حرفه هایی است که اخیراً رونق گرفته است و تقاضا برای آن در آینده بسیار افزایش خواهد یافت، زیرا امنیت سایبری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بشر در زمان انقلاب صنعتی چهارم است.

برای درک جدیت این چالش کافی است بدانیم که جرایم سایبری در انواع مختلف آن تنها در سال گذشته بیش از ۶ تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشته است و انتظار می رود هزینه این جنایات برای اقتصاد جهانی به حد زیادی بالا برود. بر اساس گزارشی که اخیراً در مجله جرایم سایبری منتشرشده است، این هزینه تا سال ۲۰۲۵ سالانه به ۱۰.۵ تریلیون دلار می رسد.

تعداد مشاغل با نیاز به حوزه امنیت سایبری با رشد ۳۵۰ درصدی از یک میلیون شغل در سال ۲۰۱۳ به ۳.۵ میلیون شغل در سال ۲۰۲۱ رسیده است. به همین دلیل کشورها، دولت ها و شرکت ها در تلاش هستند تا با ارائه آموزش‌های حرفه ای مناسب برای تشویق جوانان به انتخاب این حرفه حیاتی به این مشکل رسیدگی کنند.

در سال ۲۰۲۵، انتظار می رود نیروی کار به طور مساوی بین انسان و ماشین تقسیم شود.

مدیر تیم «انتروپو ماشین»

مارتین فورد نویسنده آمریکایی در کتاب خود «قاعده ربات ها» می گوید: «روبات‌ها همه چیز را به معنای واقعی کلمه تغییر می دهند.» شاید یکی از مهم ترین تغییراتی که در حال حاضر آغاز شده و در آینده گسترش خواهد یافت، حوزه کاری باشد. بر اساس بررسی مجمع جهانی اقتصاد، میزان وابستگی به ماشین آلات (Automation) در انواع مشاغل در حدی افزایش خواهد یافت که تا سال ۲۰۲۵ به ۵۲ درصد خواهد رسید.

این مطالعه نشان داد که ربات ها در پنج سال آینده حدود ۸۵ میلیون شغل را در شرکت های متوسط و بزرگ حذف خواهند کرد و تا سال ۲۰۲۵ کارفرمایان کار خود را به طور مساوی بین انسان و ماشین تقسیم خواهند کرد.

از این رو شغل مدیران تیم که از ترکیب انسان و ماشین تشکیل شده است، برای سازماندهی و تقسیم کار شکوفا می‌شود تا ربات ها وظایفی را انجام دهند که بهتر از انسان ها پیاده می‌شود و بالعکس! مدیر تیم‌سازی انسان و ماشین است که باهم کار می کنند و همکاری روانی بین دو طرف ایجاد می‌کند. همچنین راه‌ها و ابزارهایی را برای تقویت این همکاری و ایجاد مشارکت طولانی مدت بین انسان و ماشین به جای رقابت بین آنها پیدا می کند.

با مشاغل آینده آشنا شوید!

تقاضای حرفه مربیگری بازی های الکترونیکی در سال ۲۰۲۳ به ۳.۰۷ میلیارد خواهد رسید.

مربی بازی های الکترونیکی

بازی‌های ویدیویی و بازی‌های الکترونیکی، مخصوصاً پس از شیوع بیماری همه‌گیر، به بخش قابل توجهی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند. تعداد افرادی که این بازی‌ها را در سراسر جهان انجام می‌دهند در سال ۲۰۲۰، ۲.۶۹ میلیارد نفر بود و این تعداد در سال ۲۰۲۳ به ۳.۰۷ میلیارد خواهد رسید.

در حال حاضر از طرف فدراسیون های بین المللی، مسابقات قهرمانی جهانی برای این بازی‌ها برگزار می شود که جوایز آن ده ها میلیون دلار داده می‌شود که مجموع جوایز فقط برای یکی از این بازی ها، مثلاً بازی Fortnite، ۲۰ میلیون دلار است.

با رشد مداوم این بازار، شاهد افزایش تعداد مسابقات بین المللی برای این بازی‌ها و ورود میلیون‌ها بازیکن جدید در هر روز و تمایل آنها برای تبدیل شدن به بازیکنان حرفه ای که در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند و جوایز جذاب آنها را به دست می آورند را هستیم. نیاز به مربیان متخصص در این بازی ها هم روز به روز در حال افزایش است. در این راستا تعداد موسساتی که علاقمندان به کار در حرفه‌های جدید را آموزش می‌دهند و به آنها گواهینامه علمی اعطا می‌کنند که شایستگی و توانمندی آنها را ثابت کنند نیز رو به افزایش است.

بر اساس آنچه که اخیراً پلتفرم Business Insiderگزارش داده است ، حجم بازار کوچ به سمت بازی‌های الکترونیکی در جهان در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار است و برخی از مربیان این بازی‌ها در هفته حدود ۱۳۵۰ دلار درآمد دارند.

با مشاغل آینده آشنا شوید!

یکی از مشاغلی که درخواست به سمت آن رو به افزایش است مهندس جزر و مد آب است که در حرفه های آینده به دلیل چالش های ناشی از افزایش سطح دریا پررونق خواهد شد.

مهندس آب جزر و مد

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، مهندسی جزر و مد آب یکی از پرتقاضاترین مشاغل در آینده خواهد بود که دلیل آن هم تغییرات اقلیمی بزرگی است که در جهان در حال رخ دادن است و چالش های عظیمی که در حال شتاب هستند. جلوه‌های بارز این درخواست افزایش سطح دریا است، جایی که در برخی از بزرگترین پروژه‌های مهندسی عمران قرن بیست و یکم، مهندسان جزر و مد آب با طبیعت کار می‌کنند و نه علیه آن.

بر اساس شاخص CJOF، فرصت‌های شغلی برای این مشاغل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ رشد ۳۷ درصدی داشته است و با گذشت زمان و تداوم مشکلات تغییرات آب و هوایی که یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی حال و آینده بشریت است، نیاز به این حرفه افزایش خواهد یافت.

با مشاغل آینده آشنا شوید!

پس از همه‌گیری کرونا، نیاز به دانشمندان و اپیدمیولوژیست‌ها بیش از هر زمان دیگری ضروری شده است.

کارشناسان اپیدمیولوژی

در آینده مشاغل زیادی در علوم زیستی وجود خواهد داشت و از جمله این مشاغل شغل اپیدمیولوژیست است که در آن شخص، در مورد علل و اثرات ویروس‌ها و بیماری‌ها در بشریت و جوامع انسانی و ابزارهای مبارزه با آنها و محدود کردن اثرات آنها تحقیق می کند. پس از همه گیری اخیر ناشی از ویروس کووید -۱۹، نیاز به اپیدمیولوژیست بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد.

خانه‌های هوشمند از طریق نمایشگرهای صوتی به دیوار و دستگاه‌های امنیتی کنترل می‌شوند.

مدیر طراحی خانه هوشمند

در طول همه‌گیری کرونا، اکثر مردم جهان به دلیل قرنطینه که بخش‌های زیادی از جهان را فراگرفته بود، مدت زیادی در خانه‌های خود ماندند و متوجه شدند که خانه‌هایشان قلعه آنهاست و بنابراین باید به بهترین وسایل مجهز شوند.

در آینده با گسترش ایده خانه‌های هوشمند در نقاط مختلف جهان، حرفه طراح یا مدیر طراحی خانه هوشمند معرفی شده است که در زمینه ساخت یا اصلاح خانه‌ها به روش هوشمند با ارائه فضاهای اداری خانگی سفارشی شده، پر از «روترها» در مکان مناسب فعالیت می‌کند. خانه‌ای که دارای عایق صدا، ورودی‌های مجزا که توسط صدا کنترل می شوند، به صفحه های دیواری، دستگاه های امنیتی و سایر تجهیزات و ابزارهای نوآورانه که خانه را با تعریف امروزی و برپایه تکنولوژی، به واحدهای واقعی تبدیل می کند که آسایش، آرامش و ایمنی را به ساکنان آن می بخشد. مجمع جهانی اقتصاد این حرفه را در فهرست مشاغلی که تا سال ۲۰۳۰ شکوفا خواهند شد، معرفی کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 36158

ارسال نظر