5 درخواست مهم بازنشستگان از وزیر جدید کار

گمانه ها درست از آب در آمد و «حجت عبدالملکی» با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خداحافظی کرد تا اولین تغییر در کابینه دولت سیزدهم رقم بخورد و جامعه 50 میلیون نفری کارگری که به طور مستقیم و غیرمستقیم با این وزارتخانه و به ویژه سازمان تامین اجتماعی سر و کار دارند منتظر آمدن وزیر جدید و راهکارهای او برای مدیریت این وزارتخانه باشند.

5 درخواست مهم  بازنشستگان از  وزیر جدید کار

گمانه ها درست از آب در آمد و «حجت عبدالملکی» با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خداحافظی کرد تا اولین تغییر در کابینه دولت سیزدهم رقم بخورد و جامعه ۵۰ میلیون نفری کارگری که به طور مستقیم و غیرمستقیم با این وزارتخانه و به ویژه سازمان تامین اجتماعی سر و کار دارند منتظر آمدن وزیر جدید و راهکارهای او برای مدیریت این وزارتخانه باشند.

حالا از روز گذشته با حکم رئیس جمهور، «محمدهادی زاهدی‌وفا» مسئولیت سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده گرفته اما باید منتظر روزهای پیش رو بود و دید گزینه ای که به عنوان وزیر جدید به مجلس معرفی خواهد شد، چه کسی خواهد بود و آیا می تواند عهده دار این مسئولیت سنگین شود؟

این که چرا وزیر جوان دولت سیزدهم، ترجیح داد استعفا و سکان وزارتخانه را رها کند، دلایل متعددی دارد که برخی کارشناسان، آن را معطوف به تصمیمات اشتباه وی در این وزارتخانه می دانند و مشروح آن در گزارش صفحه اقتصادی امروز خراسان آمده است. ولی ما در گزارش پیش رو به سراغ نمایندگان تشکل های کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی رفته ایم تا بشنویم که از نگاه آن ها مهم ترین اقدامات و ماموریت های وزیر آینده چه مواردی است و اساسا وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی چه ویژگی هایی را باید دارا باشد.

محمد کوهستانی عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته کشور در مطلبی نوشت : بازنشستگان تامین اجتماعی نیازها و انتظاراتی از وزیر آینده دارند  که به شرح زیر است

1. اجرای دقیق مصوبه سالانه شورای عالی کار برای همه کارگران و بازنشستگان

انتظار تشکل های کارگران و بازنشستگان از وزیر آینده، رعایت حقوق قانونی آن هاست و مصداقش هم اجرای دقیق مصوبه عالی شورای کار درباره میزان افزایش سالانه حقوق ها و لحاظ کردن 38 درصد افزایش برای سایر سطوح حقوقی است که باید محقق شود. در این باره، دو روز قبل جلسه ای 6 ساعته با معاون اول رئیس جمهور و نمایندگان همه بخش های متولی برگزار کردیم و آن ها هم قول دادند منابع مالی اجرای این مصوبه را  فراهم کنند.

 ۲. اجرای ۲۵ درصد باقی مانده متناسب سازی ها

اگرچه متناسب سازی حقوق ها برای حدود 75 درصد بازنشستگان اجرایی شده، اما 25 درصد دیگرکه البته جزو حقوق های بالا هستند، می توانند اجرای متناسب سازی را مطالبه کنند و وزیر جدید باید برای آن ها هم برنامه داشته باشد.

۳. پیگیری پرداخت ۳۷۰ هزار میلیارد بدهی دولت به تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی، حدود 370 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و وزیر جدید باید پرداخت آن را در دولت پیگیری کند، در غیر این صورت این سازمان طی سال های آینده دچار مشکل خواهد شد و توان پرداخت حقوق بازنشستگان را نخواهد داشت.

۴. افزایش پرداخت تسهیلات 

بازنشستگان ما نیازمند حمایت های مالی و معیشتی همچون دریافت تسهیلات کم بهره و وام های ازدواج فرزندانشان هستند و لازم است مبلغ فعلی این وام ها که 12 میلیون تومان است افزایش یابد.

۵. حمایت از بازنشستگان حداقلی بگیرِ اجاره نشین

70 درصد بازنشستگان ما حداقلی بگیر و 40 درصد آن ها هم مستاجر هستند و در تامین مسکن دچار مشکل اند که وزیر جدید باید به فکر حمایت از آن ها باشد.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25936

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر