بیماری هولناکی که در کمین انگشت سیگاری‌هاست!

یک متخصص قلب و عروق با اشاره به شیوع بیماری بورگر در برخی افراد سیگاری، گفت: در صورت عدم درمان به موقع این بیماری، قطع انگشتان دست و پا محتمل است.

بیماری هولناکی که در کمین انگشت سیگاری‌هاست!

دکتر مصطفی بهره‌مند به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) با بیان اینکه بیماری بورگر بیماری انسداد عروق اندام هاست، گفت: این بیماری عمدتا در عروق اندام‌های تحتانی و گاهی فوقانی بدن خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم این بیماری با مصرف سیگار گفت: یکی از مهمترین علل ابتلا به این بیماری مصرف مزمن سیگار است که موجب تشکیل پلاک در عروق اندام‌های تحتانی بدن می‌شود.

وی افزود: تشکل پلاک منجر به کاهش جریان خونرسانی به عروق می‌شود و در همین راستا اولین علائم بیماری خود را با درد حین راه رفتن نشان می‌دهد.

بهره‌مند تصریح کرد: این درد کم کم افزایش یافته، طوری که فرد را در راه رفتن ناتوان می‌کند و در ادامه فرد حتی در حالت استراحت هم این درد را تجربه می‌کند.

وی افزود: در صورتی که این روند ادامه داشته و فرد درمان را شروع نکند و به مصرف سیگار ادامه دهد، در نهایت پلاک موجود در عروق منجر به قطع خونرسانی به اندام‌ها شده و همین امر موجب مرگ این اندام‌ها می‌شود که عمدتا انگشتان پا و بعضا دست را شامل می‌شود.

وی افزود: با مرگ این اندام‌ها تنها راه درمان قطع انگشتان است، وگرنه بافت مرده دچار عفونت شده و عفونت کل بدن را در برگرفته و موجب مرگ بیمار می‌شود.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: قطع بافت مرده ممکن است از انگشتان هم فراتر رفته و مچ دست و پا را هم شامل شود.

بهره‌مند با اشاره به لزوم درمان به موقع جهت پیشگیری از قطع اعضای بدن در این بیماری، گفت: نیاز است افراد سیگاری به محض مشاهده درد در ناحیه پا و دست حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: درمان‌های خوبی برای این بیماری وجود دارد و در کنار آن درمان اصلی ترک مصرف سیگار است.

وی با بیان اینکه این بیماری در تمام افراد سیگاری مشاهده نمی‌شود، گفت: در کنار مصرف سیگار، استعداد ژنتیکی هم تا حدی برای بروز این بیماری موثر است و افرادی که در بستگان نزدیک آن‌ها این بیماری مشاهده شده بیشتر باید مراقب بوده و از مصرف سیگار خودداری کنند./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23004

ارسال نظر