هشدار خطرناک مدیرکل ثبت احوال در خصوص ازدواج زنان هرمزگانی با اتباع خارجی

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان در خصوص ازدواج زنان هرمزگانی با اتباع خارجی هشدار داد.

هشدار خطرناک مدیرکل ثبت احوال در خصوص ازدواج زنان هرمزگانی با اتباع خارجی

مدیرکل ثبت احوال  هرمزگان در خصوص ازدواج زنان هرمزگانی با اتباع خارجی هشدار داد.

به گزارش عرشه آنلاین؛ مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان اظهار کرد: فرزندان ماحصل این ازدواج‌ها (ازدواج‌های عادی و غیررسمی) تا قبل از ۱۸ سالگی صدور شناسنامه برای آن‌ها منع قانونی دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان اظهار کرد: ازدواج زنان ایرانی با تبعه خارجی بدون رعایت ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی و اخذ پروانه زناشویی ممنوع و در صورت وقوع، منجر به ایجاد آثار سوء اجتماعی و خانوادگی می‌شود.

 منطقه خلیج‌فارس، مهدی عسکری‌زاده، با هشدار درباره ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی گفت: فرزندان ماحصل این ازدواج‌ها(ازدواج‌های عادی و غیررسمی) تا قبل از ۱۸ سالگی صدور شناسنامه برای آنها منع قانونی دارد و به همین دلیل از حقوق اجتماعی در برخی موارد محروم خواهند بود.

عسکری‌زاده افزود: این گونه افراد از مزایای اجتماعی نظیر اقامت قانونی، تحصیل در مدارس ایران و به طور کلی آموزش، بهداشت و بیمه اجتماعی و هرگونه خدمات اجتماعی دیگر که به اتباع ایرانی تعلق می‌گیرد، محرومند که این موضوع موجب بروز ناهنجاری‌های متعدد و وقوع جرایم مختلف در اجتماع می‌شود.

وی با بیان اینکه آمارهای مختلفی از تعداد این ازدواج‌ها وجود دارد، گفت: تعداد این ازدواج‌ها هر تعداد که باشد به عنوان خطری برای آینده محسوب می‌شود، زیرا فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها اغلب بی‌سوادند و این مساله افزون بر به وجود آوردن عدم ثبات در این خانواده‌ها، مشکلات عدیده‌ای در مسیرزندگی آنها پدید خواهد آورد.

عسکری‌زاده در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام مراحل قانونی و اخذ پروانه زناشویی برای این نوع ازدواج‌ها عنوان کرد: چنانچه این ازدواج‌ها به صورت رسمی انجام شده باشد، فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها امکان تحصیل و اشتغال برای آنها فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بانوان ایرانی بدون رعایت قوانین و مقررات مربوطه و مشاوره‌های حقوقی اقدام به ازدواج‌های شرعی با اتباع بیگانه کنند، برخی مشکلات حقوقی از جمله نبود ضمانت‌نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، نامشخص بودن وضع حضانت و قیومیت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه یا هر دو نفر آنها، بلاتکلیفی وضع هویتی فرزندان آنان، پیگیری نکردن مسائل حقوقی و اقامه دعوی از سوی زوجه علیه زوج به سبب ثبت نشدن ازدواج، برای آنان به وجود نخواهد آمد.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان گفت: علل و انگیزه افزایش این گونه ازدواج‌ها اغلب شامل عواملی از قبیل آسان بودن شرایط آن، تمایل به تحصیل تابعیت و ماندگاری در ایران و سکونت اتباع خارجی در بافت اجتماعی، شهری و روستایی در کنار شهروندان ایرانی است.

عسکری‌زاده اضافه کرد: شاید از مهمترین علل بروز این گونه ازدواج‌ها کافی نبودن آگاهی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها و بعضا ناکافی بودن سواد بویژه در مناطق روستایی و قشرهای آسیب پذیر جامعه و بدنبال آن ناآگاهی از اصول و موازین قانونی و شرایط ازدواج تبعه بیگانه با تبعه ایران باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: مطابق موازین قانونی هرگاه دختر ایرانی بخواهد با مرد خارجی ازدواج کند، باید با مراجعه به مراجع مربوط از جمله اداره امور اتباع مهاجرین خارجی نیروی انتظامی و استانداری ضمن ارائه درخواست ازدواج رسمی و ارائه مدارک اقامتی و معتبر زوج، با رعایت موازین قانونی موضوع ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی نسبت به ثبت ازدواج رسمی اقدام تا شرایط اجرای قانون مبنی بر ثبت ولادت و صدور گواهی وِیژه اتباع بیگانه موضوع تبصره ماده ۱۳ قانون ثبت احوال برای فرزندان زیر ۱۸ سال آنها فراهم شود.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119806

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر