ال نینو به این استانهای ایران رسید | هشدار درباره ورود پسر کوچک سیل آسا

طبق پیش بینی کارشناسان هواشناسی در آبان‌ پدیده ال نینو در ایران رخ خواهد داد و برای همین پیش بینی بارش های سنگین در این رابطه وجود دارد. حالا رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر گفته است: با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در ۶ استان کشور به حالت آماده باش درآمدند.

ال نینو به این استانهای ایران رسید | هشدار درباره ورود پسر کوچک سیل آسا

ال نینو در ایران طبق پیش بینی کارشناسان هواشناسی در آبان‌ رخ خواهد داد  ال نینو در زبان اسپانیایی به معنای پسر کوچک است. ال نینو، یک رویداد اقلیمی بزرگ است که بر اثر تغییراتی در جریان‌های اقیانوسی در اقیانوس آرام ایجاد می‌شود.  پدیده آب‌وهوایی ال نینو  ایران را تحت تاثیر قرار می دهد؟

رویداد اقلیمی ال نینو مسئول افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی است. علت آن دمای اقیانوس و بادهای اقیانوس آرام است که بین گرم شدن ال نینو و خنک شدن لا نینا در نوسان است.

به گزارش عرشه آنلاین،طبق پیش بینی کارشناسان هواشناسی در آبان‌ پدیده ال نینو در ایران رخ خواهد داد و برای همین پیش بینی بارش های سنگین در این رابطه وجود دارد. حالا رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر گفته است: با توجه به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در ۶ استان کشور به حالت آماده باش درآمدند.

 بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی،گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی، بارش شدید و رگبار باران روز چهارشنبه در جنوب لرستان، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات بیان کرد: در روز پنجشنبه در هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و ارتفاعات چهارمحال و بختیاری با وزش باد شدید مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: در روز جمعه نیز در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان شاهد این پدیده خواهیم بود.

محمودی گفت: به هموطنان توصیه می‌شود از حضور در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌ها، جویبارها، کانال‌های آب، تنگه‌ها و... که به ظاهر آرام‌اند دور شوند زیرا بطور ناگهانی و بدون هشدار ممکن است گرفتار سیلاب در این مناطق شوند.

ال نینو

تاثیر ال‌نینو بر ایران

محمدرضاجاویدی، کارشناس‌مستقل‌هواشناسی هم به تاثیر ال‌نینو بر ایران می‌گوید: «بر اثر فعال شدن امواج مدیترانه‌ای بر روی کشور و همگرایی با دریای سرخ، بارش‌های خوبی  را طی مهرماه در غرب، شمال غرب و نوارشمالی کشورشاهد بودیم، اما با فعال شدن دریای سرخ و  امواج سودانی، بارش های آبان ماه بیشتر متاثر از سامانه های تلفیقی، سودانی - مدیترانه ای است و  می تواند کل کشور را بهره‌مند کند. در حالی که در آذرماه بارش‌ها بیشتر در نوار جنوبی، یعنی در جنوب غرب و جنوب کشور خواهد بود.

به‌طور کلی بررسی چینش و توزیع سیستم‌های اتمسفر منطقه از منظر مدل‌های مختلف، متفاوت است، اما برآیند همه اینها نشان می‌دهد که سیستم‌های کم‌فشار مرطوب بارشی از سمت مدیترانه یا ترکیه وارد منطقه ما می‌شود و با پرفشار مستقر بر آب‌های دریای عرب در هم کنش می‌دهند و نتیجه این همگرایی، تشکیل جبهه بارشی از دریای سرخ به سمت فلات ایران بوده و مسیر عبور همه این جریانات به‌نحوی است که اکثر استان‌های کشور را در بر می‌گیرد.

برخلاف سال‌های گذشته در سال‌های ال‌نینو، به‌دلیل اینکه طول عمر سیستم بارشی زیاد است، احتمال سیلاب در نواحی یادشده وجود دارد؛ ضمن اینکه طول عمر سیستم‌های بارشی باعث می‌شود حجم بالایی از آب وارد سدها و دریاچه‌ها شود؛ برهمین اساس امیدوار هستیم براثر این بارش‌ها، اکثر سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها آبگیری شوند. براین اساس، پیش بینی می شود استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال استان فارس، لرستان، ایلام و بوشهر بیشترین بارش‌ها را در پاییز امسال شاهد باشند.

ال نینو چیست و از کجا می‌آید؟

جاویدی در توضیح پدیده ال‌نینو به همشهری آنلاین می‌گوید: «پدیده ال‌نینو بین ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد و باعث گرمای کره‌زمین می‌شود. دلیل عمده افزایش گرما، ورود به سال ال‌نینو وافزایش سیستم های گرم ومرطوب ودلیل دیگر آن تاثیر گازهای گلخانه‌ای وگرمایش جهانی است که بر کشور ما هم تاثیر دارد. طی این پدیده، آب‌های شرق اقیانوس آرام در قسمت خط استوا گرم‌تر از شرایط عادی شده ‌است.

همچنین بین غرب و شرق اقیانوس هند نیز عدم‌توازن دمای آب و فشار هوا روی سطح دریا رخ داده و در غرب اقیانوس هند (ساحل شرقی آفریقا) آب‌ها گرم‌تر و در نتیجه اتمسفر کم‌فشارتر و در شرق اقیانوس هند آب‌ها سردتر و در نتیجه اتمسفر پرفشارتر شده است. افزایش سیستم‌های بارشی در منطقه مشهود است، اما میزان بارش‌ها کاملا متغییر ویک برآورد ۵۵درصدی است که احتمال تغییرات در نقشه های آینده‌نگری وجود دارد. با توجه به این اینکه در کشور ما ال‌نینو تاثیر مستقیم ندارد، احتمال تغییرات در مناطق مختلف کشور وسیع ایران وجود دارد. نکته مهم دیگر اینکه ایجاد بندال یا سیستم پرفشار روی غرب روسیه و دریای عرب یکی از مهم‌ترین دلایل پربارشی مناطق جنوبی کل کشور است. نتیجه این عوامل باعث می‌شود که محور بلند جابه‌جایی سیستم‌های آب‌وهوایی از شمال غرب اروپا تا بالکان امتداد پیدا کرده و موج‌های کوتاه‌تر از این قسمت جدا شده و راهی شرق مدیترانه، خاورمیانه و در نهایت ایران شود.»

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111752

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر