ال نینو، برگشته است؟ پسر کوچک به ایران هم می آید؟

وقوع چنین شرایط فوق‌ نرمال در فاز ال‌نینو ، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌ آسا دارد و در صورت تحقق پیش‌بینی‌های فصلی، انتظار آن می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع حدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

ال نینو، برگشته است؟ پسر کوچک به ایران هم می آید؟

ال نینو بازگشته است؟گزارش‌ها نشان می‌دهد که پدیده ال نینو که باعث افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی می‌شود، بازگشته است.

 ال نینو در حال حاضر در جریان است و سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل (WMO) هشدار می‌دهد که می‌تواند جان انسان‌ها را تهدید کرده و کشاورزی را در برخی از نقاط جهان ویران کند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های سازمان ملل، پس از سه سال از الگوی آب‌وهوای خنک لانینا، ال نینو اکنون بازگشته است و این رویداد آب‌وهوایی حداقل تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

رکوردهای دما در حال حاضر شکسته شده است و ال نینو می‌تواند جهان را از یک رکورد جدید دمای متوسط عبور دهد. این رویداد آب‌وهوایی همچنین می‌تواند اثرات آب‌وهوایی شدیدی مانند افزایش بارندگی و طوفان های شدیدتر داشته باشد.

ال نینو چیست؟

 ال نینو در زبان اسپانیایی به معنای پسر کوچک است. ال نینو، یک رویداد اقلیمی بزرگ است که بر اثر تغییراتی در جریان‌های اقیانوسی در اقیانوس آرام ایجاد می‌شود.  پدیده آب‌وهوایی ال نینو  ایران را تحت تاثیر قرار می دهد؟

رویداد اقلیمی ال نینو مسئول افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی است. علت آن دمای اقیانوس و بادهای اقیانوس آرام است که بین گرم شدن ال نینو و خنک شدن لا نینا در نوسان است.

پیش‌بینی می‌شود امسال گرم‌تر از سال ۲۰۲۲ و پنجمین یا ششمین سال گرم‌ترین سال در تاریخ باشد. اثرات ال نینو ماه‌ها طول می‌کشد تا احساس شود و ممکن است به این معنی باشد که سال ۲۰۲۴ رکوردهای دما را می‌شکند.

اگرچه تغییرات آب‌وهوایی حتی در سال‌های بدون این پدیده باعث افزایش دماهای شدید شده اما گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان تاکنون سال ۲۰۱۶ بوده است که مصادف با ال نینوی قوی بوده است.

هشت سال گذشته، هشت سال گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در جهان بود. که منعکس‌کننده روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

تأثیر ال نینو بر آب و هوا

به گزارش یورونیوز، ال نینو آب گرم اقیانوس آرام را به سمت شرق هل می‌دهد و باعث می‌شود جریان جت اقیانوس آرام به سمت جنوب موقعیت خنثی خود حرکت کند.

این امر باعث خشک شدن و گرم شدن هوا در شمال آمریکا و بارش شدید باران و سیل در جنوب شرقی آمریکا می‌شود.

در اروپا، ال نینو می‌تواند منجر به زمستان‌های سردتر و خشک‌تر در شمال و زمستان‌های مرطوب‌تر در جنوب شود. این می‌تواند به معنای شکستن حد تعیین کننده ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی باشد.

پروفسور آدام اسکایف در اداره هواشناسی بریتانیا می‌گوید: «احتمال داشتن دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد در سال اول در دوره پنج ساله بعدی، اکنون حدود ۵۰ ۵۰ است.»

در نتیجه، جهان با امواج گرمای شدیدتر ، فصول گرم طولانی‌تر و طوفان‌های قوی‌تر مواجه خواهد شد. اولین مکان‌هایی که اثرات آن را احساس می‌کنند، کشورهای نزدیک به اقیانوس آرام، مانند سواحل غربی قاره آمریکا، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند هستند. اندونزی و استرالیا احتمالاً هوای گرمتر و خشک‌تری را تجربه خواهند کرد و احتمال آتش‌سوزی بیشتر خواهد بود. بارش‌های موسمی در هند و باران‌ها در آفریقای جنوبی ممکن است کاهش یابد در حالی که در شرق آفریقا ممکن است بارندگی‌ها و سیل بیشتر شود. ال نینو همچنین فعالیت طوفان را در اقیانوس آرام افزایش می‌دهد به این معنی که مکان‌هایی مانند هاوایی در معرض خطر طوفان های استوایی قرار خواهند گرفت.

 تاثیرات ال نینو در ایران چه خواهد بود؟

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه پدیده ال‌نینو در اقیانوس آرام قرار دارد و فاصله ۲۰ هزار کیلومتری با ایران دارد، می‌گوید: «این پدیده اثر مستقیمی بر آب‌وهوای ایران ندارد و نمی‌توان از همین الآن وقوع سیل را به‌عنوان یکی از اثرات آن پیش‌بینی کرد. با توجه به تجربه سال‌های گذشته، احتمال وقوع سیل در ایران در پاییز و زمستان امسال بیشتر از سال گذشته است و بارش‌ها در نیمه دوم پاییز و نیمه اول زمستان نرمال و بالاتر از نرمال خواهد بود.»

وی با تأکید بر اینکه نباید بیخودی در مردم ایجاد نگرانی کرد، می‌گوید: «باید با اطلاعات و داده‌هایی که در اختیار داریم، پدیده‌هایی مانند سیل را مدیریت کنیم و بهترین بهره را از آن ببریم. همچنین باید اقدامات پیشگیرانه برای حفظ آب ناشی از بارندگی‌ها داشته باشیم.»

 

آیا ال نینو وارد ایران می‌شود؟

پدیده ال‌نینو که باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود، امسال قرار است پاییز و زمستان پربارشی را برای ایران رقم بزند.

به نقل از خبرگزاری تسنیم، سخنگوی صنعت آب ایران می‌گوید: «به جز در جنوب و جنوب شرق کشور، سایر بخش‌های کشور با افزایش بارش و شرایط فوق‌نرمال روبرو خواهند بود.»

این شرایط فوق‌نرمال، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد و انتظار می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع حدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

 

گرمای بالای فاز ال‌نینو نیز باعث ذوب سریع برف‌ زمستانه خواهد شد و بر شدت سیلاب‌ها تأثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی، حوضه‌های آبریز دارای سدهای مخزنی بزرگ، می‌توانند ضمن ذخیره‌سازی آب برای مصرف در سایر فصول، با کنترل سیل، جلوی وقوع خسارات جانی و مالی را نیز بگیرند.

 

اما در حوضه‌های فاقد مخازن ذخیره‌ای و کنترل سیلاب، امکان وقوع خسارت محتمل‌تر است. وزارت نیرو، ضمن اهتمام جدی برای برنامه‌ریزی مخازن سدها و تأمین شرایط رودخانه‌ها برای عبوردهی مطمئن سیلاب‌ها، تعداد حدود ۸۰۰۰ نقطه حادثه خیز و سازه تقاطعی را شناسایی و به دستگاه‌های متولی اعلام کرده است تا مسائل موجود در این نقاط ارزیابی و رفع و عبور ایمن سیلاب تضمین شود. لازم به ذکر است توجه به پیش‌بینی‌های کوتاه مدت هواشناسی و هشدارهای صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور، می‌تواند باعث کاهش جدی خسارات سیلاب‌ها بویژه خسارات جانی شود

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111473

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر