هشدار! تابستان سختی در راه است

بروز این پدیده آب و هوایی در تابستان، علاوه بر ایجاد خطرات جدی برای جان انسان‌ها و آسیب‌رسانی به طبیعت، خسارت‌های بی‌سابقه اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

هشدار! تابستان سختی در راه است

بر اساس پیش‌بینی متخصصان بین‌المللی،‌ پدیده آب و هوایی «ال نینو» تابستان امسال (۲۰۲۳) در بسیاری از نقاط جهان رخ خواهد داد و خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

به نقل از دویچه‌وله، کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که ویرانی‌های ناشی از این پدیده اقلیمی نیز احتمالا باعث تضعیف رشد اقتصادی در دنیا خواهد شد.

پدیده آب و هوایی «ال نینو» از چرخه‌های فوق‌العاده شدید آب و هوایی در جهان است که اغلب بین دو تا هفت سال یک‌بار، باعث ایجاد تغییرات بزرگی در وضعیت آب و هوای سراسر کره زمین می‌شود.

ال نینو

کارشناسان می‌گویند خشکسالی، آتش‌سوزی، سیلاب‌های ناگهانی، قحطی و اپیدمی جزو پیامدهای ناشی از این پدیده آب و هوایی محسوب می‌شوند.

اکنون سازمان جهانی هواشناسی (WMO) نیز وقوع ال نینو در تابستان سال جاری را با احتمال ۸۰ درصد پیش‌بینی کرده است.

شماری از متخصصان هواشناسی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که ال نینو در تابستان سال جاری احتمالا باعث ایجاد بحران‌های سنگین از قبیل خشکسالی و آتش‌سوزی در قاره‌های آسیا و استرالیا و نیز افزایش سیلاب‌ها در قاره آفریقا خواهد شد.

گفته می‌شود بروز احتمالی این پدیده آب و هوایی در تابستان سال جاری، علاوه بر ایجاد خطرات جدی برای جان انسان‌ها و آسیب‌رسانی به طبیعت، همچنین خسارت‌های بی‌سابقه اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

طبق محاسبات «کریستوفر کالاهان» و «جاستین منکین»، دو دانشمند کالج «دارتموث» در ایالت «نیوهمپشایر» آمریکا، رشد اقتصادی و میزان درآمد شهروندان نیز به شدت سقوط خواهد کرد.

ال نینو

کالاهان در بیانیه کالج دارتموث اشاره کرده است: «میزان کل زیان مالی ناشی از چنین اتفاقاتی هیچ وقت به طور کامل برآورد نشده است. در این زمینه نه تنها خسارت‌های مربوط به زمان وقوع رویداد بلکه کاهش‌ رشد اقتصادی که متعاقبا رقم می‌خورد نیز باید محاسبه شود.»

طبق پیش‌بینی‌ها، مجموع زیان‌های اقتصاد جهانی ناشی از وقوع پدیده ال نینو و تحولات اقلیمی در طول دوره زمانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۹۹ میلادی، احتمالا بیش از ۷۱ هزار میلیارد یورو خواهد بود.

گفته می‌شود به ویژه کشورهای استوایی که در حال حاضر از وضعیت مناسب اقتصادی برخوردار نیستند، تحت تاثیر عواقب احتمالی ال نینو قرار خواهند گرفت.

هشدار درباره بازگشت ال‌ نینو و جهش دما در تابستان

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که احتمال بازگشت پدیده اقلیمی «ال نینو» در نیمه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۳) بسیار بالاست و احتمالا به افزایش گرما، خشکسالی یا بارندگی در مناطق مختلف جهان منجر خواهد شد.

به نقل از یورونیوز،‌ «ال نینو» و «لا نینا» پدیده‌های اقلیمی هستند که منجر به وقوع ناهنجاری در دمای آب در سطح اقیانوس‌ها می‌شوند و پیامدهایی برای آب و هوای جهانی دارند.

«ال نینو» به طور کلی با افزایش دما و افزایش خشکسالی در برخی از نقاط جهان و در عین حال باران‌های شدید در برخی کشورهای دیگر همراه است و در مقابل «لا نینا» اثراتی معکوس مانند کاهش دما دارد.

پدیده «لا نینا» که در سه سال گذشته غالب بوده به‌ تازگی به پایان رسیده است و به رغم تأثیر تعدیل‌کننده‌ای که بر دما دارد، هشت سال گذشته گرم‌ترین سالها در تاریخ بوده است.

بدون «لا نینا» وضعیت گرم شدن هوا می‌توانست بدتر هم بشود و این در حالیست که سازمان جهانی هواشناسی در گزارشی تازه نسبت به بازگشت ال نینو و متعاقب آن، جهش جدید دما هشدار می‌دهد.

رئیس بخش خدمات پیش‌بینی اقلیم منطقه‌ای در این سازمان می‌گوید: ال نینو با جهش جدید دما در سطح جهانی همراه خواهد بود با این حال اثرات دمایی آن را اندکی با تاخیر احساس می‌کنیم.

ال نینو

وی در عین حال تاکید کرد که این سازمان در حال حاضر نمی تواند شدت و طول دوره ال نینو را پیش بینی کند.

هشدار درباره بازگشت ال نینو و شکسته شدن رکورد دمای زمین در ۲۰۲۳

کارشناسان آب و هوایی می‌گویند با تغییرات اقلیمی پیش رو حاصل از بازگشت پدیده «ال‌ نینو»، جهان ممکن است در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳ شکستن رکورد دمای متوسط زمین را تجربه کند.

به نقل از یورونیوز، مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که پس از گذشت سه سال از الگوی آب‌وهوایی «لا نینا» در اقیانوس آرام که به طور کلی دمای کره زمین را اندکی کاهش می‌دهد، جهان در اواخر امسال به الگوی آب و هوایی ال نینو بازخواهد گشت که سبب خواهد شد دما بالاتر رود.

اِل‌نینو (El Niño)، معکوس لا نینا، نوعی رخداد اقلیمی کلان و چرخه آب و هوایی است که هر چهار یا پنج سال یکبار تکرار می‌شود. بر اثر این پدیده و با کاهش سرعت بادهایی که به سمت غرب در امتداد استوا می‌وزند، آب گرم به سمت شرق رانده شده و دمای اقیانوس‌ها را بالا می‌برد. افزایش دمای اقیانوسی شدت گرفتن خشکسالی‌ها، ریزش باران‌های سیل‌آسا و بروز تغییرات بزرگ در آب و هوای کره زمین را در پی دارد.

«کارلو بوونتمپو»، مدیر اقلیم برنامه کوپرنیک اتحادیه اروپا در این باره گفت: ال نینو معمولاً با رکوردشکنی دما در سطح جهانی همراه است. این که آیا این اتفاق در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست؛ اما به نظر من احتمال زیادی وجود دارد که این اتفاق بیفتد.

بوونتمپو اضافه کرد که مدل‌های آب و هوایی بازگشت به شرایط ال نینو را در اواخر تابستان و احتمال وقوع ال نینوی قوی را در پایان سال نشان می‌دهند.

اگرچه گرم‌ترین سال ثبت شده جهان تا کنون سال ۲۰۱۶ و همزمان با وقوع یک ال نینوی قوی بوده، با این حال تغییرات آب و هوایی حتی در سال‌های بدون ال نینو نیز باعث افزایش دمای شدید شده است. کارشناسان می‌گویند هشت سال گذشته گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در جهان بوده‌اند، امری که روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را نشان می‌دهد.

«فریدریک اتو»، مدرس ارشد در مؤسسه گرانتام کالج امپریال لندن گفت که افزایش دمای ناشی از ال نینو می‌تواند تأثیرات تغییرات آب و هوایی کنونی در کشورها را (از جمله موج‌های گرمای شدید، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی) بدتر کند.

او اضافه کرد: اگر ال نینو گسترش پیدا کند، احتمال زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۳ حتی گرمتر از سال ۲۰۱۶ باشد، به ویژه با توجه به اینکه انسان‌ها به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند.

کارشناسان اتحادیه اروپا در برنامه کوپرنیک گزارشی منتشر کردند که در آن تغییرات اقلیمی شدید جهان در سال گذشته ارزیابی شده است.

بنابر این گزارش، سال گذشته در رتبه پنجم گرم‌ترین سال‌های تاریخ قرار گرفته است. اروپا گرم‌ترین تابستان خود را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است، در حالی که بارش باران‌های شدید ناشی از تغییرات اقلیمی سبب وقوع سیل فاجعه‌آمیز در پاکستان شده و سطح یخ دریای قطب جنوب نیز در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

مطابق برآورد کارشناسان اتحادیه اروپا، میانگین دمای جهانی در حال حاضر ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیش از انقلاب صنعتی است.

این گزارش می‌افزاید به رغم اینکه اکثر تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه‌ای در جهان متعهد شده‌اند که در نهایت انتشار خالص خود را به صفر برسانند، با این حال انتشار جهانی گاز دی‌اکسید کربن در سال گذشته همچنان به افزایش خود ادامه داده است.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 88133

ارسال نظر