رفع محدودیت سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان | ابطال دو بخشنامه مهم آموزش و پرورش | جذب معلمان هموار شد

دیوان عدالت اداری دو مصوبه وزارت آموزش پرورش را ابطال کرد که مهمترین آن برداشته شدن محدودیت سنی در دانشگاه فرهنگیان است.

رفع محدودیت سنی ورود به دانشگاه  فرهنگیان | ابطال دو بخشنامه مهم آموزش و پرورش | جذب معلمان هموار شد

دیوان عدالت اداری به تازگی دو بخشنامه وزارت آموزش و پرورش را ابطال کرده است.دیوان عدالت اداری دو مصوبه وزارت آموزش و پرورش درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و مجوز جذب ۶ هزار معلم در آموزش و پرورش قرارداد کار معین از بخش‌های خاص را ابطال کرد. براساس بخشنامه دیگر که با ابطلال آن صورت می گیرد :محدودیت سنی آموزش و پرورش ورود به دانشگاه  فرهنگیان رفع شد 

بخشنامه نخست، مربوط به شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان است. در جدیدترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام (در سال۱۴۰۳)، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر و... از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش تعیین شد.

دانشگاه فرهنگیان

دیوان عدالت اداری به تازگی این مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش را ابطال کرد.

در همین ارتباط موسی‌الرضا کفاش؛ مدیر کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش به تسنیم گفت: دیوان عدالت اداری مصوبه اخیر شورا درباره سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد و رأی دیوان عدالت از زمانی که مصوبه را ابطال می‌کند، حاکم است.

وی افزود: سقف سنی برای افرادی که از طریق آزمون استخدامی به شغل معلمی وارد می‌شوند، 40 سال است اما سقف سنی برای دانشجویانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، 22 سال است.

کفاش گفت: دیوان عدالت اداری، مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش برای سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را باطل کرد و آموزش و پرورش نیز دفاع لازم را انجام داده است اما ظاهراً نتوانستند دیوان عدالت را اقناع کنند به این ترتیب از کنکور امسال به بعد دیگر شرط سن وجود نخواهد داشت چون رای دیوان هم قطعی است.

موضوع دیگر مربوط به مجوز جذب  6 هزار و 382 نفر به صورت قرارداد کار معین برای تدریس در دوره ابتدایی است.

براساس مجوز سازمان اداری و استخدامی، وزارت آموزش و پرورش می‌تواند در مناطقی که دارای کلاس‌های با تراکم 45 نفر یا بیشتر یا کلاس‌های متعدد فاقد معلم هستند به مدت یک سال افرادی را به عنوان آموزگار از میان اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سازمان مدارس صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه آموزشی راهیان کوثر، طرح شهید بهنام محمدی وابسته به بسیج دانش‌آموزی کشور و سایر طرح‌های آموزشی و تربیتی همچون طرح مدارس امین با نظر ستاد حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به کار گیرد.

دیوان عدالت اداری این مجوز را ابطال کرد.

رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بدین شرح است: به موجب تبصره ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان اداری و استخدامی صرفاً می‌تواند به کارگیری افراد را با شرایط مندرج در تبصره تأیید کند و این سازمان اختیاری درخصوص تصریح جذب نیرو از مراجع خاص در مجوزهای صادره خود ندارد و بر همین اساس مجوز این سازمان که براساس آن به کارگیری نیرو در وزارت آموزش و پرورش محدود به جذب آن در مخازن سرمایه انسانی مراکز مشخصی شده و به محرومیت افراد دیگر از امکان بهره مندی از فرصت به کارگیری در آموزش و پرورش منجر شده، خلاف قانون و خارج از حدود اختیار است و ابطال می‌شود.

سهمیه جدید؛  ورود بدون کنکور برای این افراد به دانشگاه فرهنگیان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در برنامه افق رادیو قرآن از پذیرش حافظان کل قرآن کریم در این دانشگاه به صورت بدون کنکور از سال‌های آینده خبر داد.

برنامه افق رادیو قرآن دیروز هفتم مردادماه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و سیده فاطمه موسوی،‌ مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و اجرای جواد نصیری، به روی امواج  شبکه رادیویی افق رفت.

در ابتدای این برنامه سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به میزبانی این دانشگاه از سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، گفت: دانشگاه فرهنگیان امسال افتخار دارد میزبان ۱۳۸۰ دانشجوی منتخب قرآنی از دانشگاه‌های سراسر کشور باشد.

وی افزود: جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در ۹ بخش و ۴۰ رشته در دستگاه‌های مختلف برگزار شده و نفرات برتر هر دستگاه به مرحله ملی راه یافته‌اند. این جشنواره شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، پژوهشی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، فناوری، رسانه و نوآوری‌های قرآنی و هنری است.

دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد:‌ تاکنون مسابقات در بخش‌های مختلف طی دو مرحله برگزار شده که مرحله اول داوری بخش‌های ادبی، هنری، فناوری، رسانه و نوآفرینی قرآنی و پژوهشی بود که طی روزهای ۲۰ و ۲۱ تیرماه به صورت داوری آثار ارسال شده، برگزار شد.

موسوی افزود:‌ مرحله دوم نیز مربوط به برگزاری آزمون بخش معارفی بود که روز ۲۷ تیرماه در ۱۱ رشته و به صورت همزمان در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور برگزار شد. مرحله سوم این مسابقات که بخش آوایی اختصاص دارد نیز مسابقات بخش آوایی است که رقابت‌های آن طی روزهای ۱۶ تا ۱۸ مردادماه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود. 

در بخش دیگری از این گفت‌وگو حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان نیز به بیان نکاتی در مورد جشنواره ملی قرآن دانشجویان و نیز نوآوری‌هایی که در این جشنواره صورت گرفته است، گفت: با توجه به گسترش حوزه‌هایی که دانشجویان به آن علاقه‌مند هستند، ضرورت دارد فعالیت‌های دینی و قرآنی در فضای مجازی هم مورد توجه قرار گیرد. از این جهت برخی رشته‌ها متناسب با این موضوع به مجموعه رشته‌‌های جشنواره اضافه شده است. 

وی با اشاره به اینکه مجموع رشته‌های جشنواره تلفیقی بین هنر و مباحث قرآنی و دینی است، بیان کرد: خوشبختانه همیشه استقبال خوبی از این جشنواره به عمل آمده است و هر زمان هم رشته جدیدی اعلام شده شاهد این استقبال بوده‌ایم. 

در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو سیده‌فاطمه‌ موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در مورد برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان در بخش دستگاهی،‌ بیان کرد:‌ امسال مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان با حضور ۱۲ هزار نفر از دانشجومعلمان برگزار شد. حضور این تعداد دانشجومعلم در جشنواره داخلی دانشگاه فرهنگیان نشان دهنده استعداد و علاقه آن‌ها به مباحث قرآنی است. نفرات برتر این جشنواره به مرحله ملی راه یافته‌اند. 

وی افزود: بر اساس تصمیمی که گرفته شده، از امسال مقرر شده است در هر دوره دانشگاه میزبان جشنواره پنج سهمیه بیشتر دریافت کند و لذا ما در این دوره از پنج سهمیه در نظر گرفته شده استفاده خواهیم کرد. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این برنامه سیدجعفر صادقی، مسئول کمیته فنی و داوری سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد و به بیان نکاتی در مورد این جشنواره پرداخت.

وی با اشاره به اینکه از بین ۴۰ رشته جشنواره ۱۰ رشته مربوط به بخش آوایی است، گفت: بخش آوایی این جشنواره به صورت حضوری و طی روزهای ۱۶ تا ۱۸ مردادماه در ارومیه برگزار می‌شود. در ۳۰ رشته دیگر که به صورت ارسال اثر برگزار شده، داوری‌ها انجام شده و نفرات برتر نیز مشخص شده‌اند. 

صادقی در ادامه در مورد داوری بخش‌های غیرآوایی، بیان کرد: در بخش‌های غیرآوایی همه داوران متخصص که در سطح کشوری و ملی داوری کرده‌اند، حضور داشتند و اغلب هم از چهره‌های دانشگاهی بودند. نتایج این بخش‌ها هفته قبل در رسانه‌ها منتشر و به دانشگاه‌ها هم اعلام شد.

در ادامه سیده‌فاطمه موسوی، دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در مورد تبلیغات و اطلاع‌رسانی جشنواره و میزان اطلاع دانشجویان کشور از برگزاری چنین رویدادی در دانشگاه، گفت: در مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها که زیر نظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هست، نمایندگان دستگاه‌های مختلف حضور دارند، از طریق این مجمع نمایندگان دستگاه‌ها موظف شده‌اند اطلاع‌رسانی لازم در مورد جشنواره را در دانشگاه‌های خود داشته باشند و در واقع یکی از وظایف اصلی هر نماینده انعکاس جشنواره قرآنی در دانشگاه داخلی خود است. ضمن اینکه از طریق رسانه‌هایی همچون ایکنا و سایر رسانه‌ها اقدام به انعکاس این مسابقات خواهیم کرد.

 در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد:‌ لازم می‌دانم از وزیر فعلی آموزش و پرورش که سال گذشته ریاست دانشگاه فرهنگیان را بر عهده داشتند، نهایت تشکر را داشته باشم، چرا که تمام هم و غم ایشان در آن دوران مباحث فرهنگی و قرآنی بود و با حمایت ایشان ۶۱ دارالقرآن در پردیس‌های مختلف راه‌اندازی کردیم.

وی در ادامه به برخی اقدامات دانشگاه فرهنگیان در حوزه فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و افزود:‌ یکی از طرح‌هایی که در دانشگاه به اجرا درآمد، طرح ملی حفظ قرآن است که طی آن از مؤسسات مردمی و دانشجویان فعال قرآنی کمک گرفتیم تا دانشجویان علاقه‌مند به حفظ قرآن به این عرصه ورود پیدا کنند.

مبشری یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در حوزه قرآن در دانشگاه فرهنگیان را شبکه‌سازی دانشجویان سراسر کشور برشمرد و افزود: در این زمینه دانشجویانی که در یک رشته خاص فعالیت داشته باشند، در قالب شبکه‌های به یکدیگر مرتبط خواهند شد تا فعالیت‌های خود را در آن حوزه ارتقاء دهند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان همچنین از سطح‌بندی قرآنی دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت:‌ بر اساس نظام جامع فرهنگی که دانشگاه فرهنگیان آن را دنبال می‌کند، به این موضوع که هر معلم یک مربی قرآن باشد، اشاره شده است. در همین راستا کاری که برای اساتید و مدرسان دروس قرآنی داریم، تربیت مربی آموزش روش تدریس قرآن است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در سال‌های آینده آن را دنبال خواهیم کرد، این است که حافظان کل قرآن این امکان را داشته باشند تا بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شده و به عنوان معلم استخدام شوند. 

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100420

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        ۴۰ سال دیگه سن بازنشستگی هست مخصوصا برای خانمها اینقدر کار مدرسه سنگین شده با کلاسهای ۴۰ نفر و دانش آموزان جدید که پرجنب و جوش هستن
        که فرسودگی شغلی برای دبیران بسیار زیاد شده به نظر من سن ۴۰ سال اصلا خوب نیست برای ورود به اموزش و پرورش

      • زهرا

        یعتی هرکسی می تونه استخدام اموزش وپرورش بشه جز ما معلمین غیر انتفاعی.انگار ما توکشور دیگه ای خدمت کردیم

      ارسال نظر