دردسر جدید آموزش و پرورش برای گزینش معلمان

هیئت عالی گزینش کشور اخیراً مصوبه‌ای داشت تا برگزاری آزمون‌ها به‌گونه‌ای باشد که گزینش آموزش و پرورش سه ماه فرصت بررسی داشته باشد؛ بر همین اساس آموزش و پرورش درخواست داشت تا دانشگاه فرهنگیان در کنکور 1402 برای دوره ابتدایی پذیرش نیمه‌متمرکز داشته باشد

دردسر جدید آموزش و پرورش برای گزینش معلمان

 هیئت عالی گزینش کشور اخیراً مصوبه‌ای داشت تا برگزاری آزمون‌ها به‌گونه‌ای باشد که گزینش آموزش و پرورش سه ماه فرصت بررسی داشته باشد؛ بر همین اساس آموزش و پرورش درخواست داشت تا دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۲ برای دوره ابتدایی پذیرش نیمه‌متمرکز داشته باشد

 وزیر علوم در پاسخ به درخواست آموزش‌ و پرورش برای پذیرش نیمه متمرکز دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد داد: زمان ثبت‌نام کنکور، گزینه علاقه به تحصیل در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به شکل نیمه‌متمرکز برای داوطلبان لحاظ شود.

آزمون استخدامی برای جذب معلم در سال ۱۴۰۱ با مشکلات بسیاری مواجه شد به گونه‌ای که همزمانی اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان به گزینش وزارت آموزش و پرورش و فرصت محدود در اختیار نه‌تنها باعث خلل در فرآیند گزینش دقیق شد بلکه نتایج گزینش پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی پس از حضور آنها در کلاس‌های درس اعلام شد؛ در نهایت این وضعیت شرایطی را رقم زد که اکنون برخی افراد هم در گزینش رد شده‌اند و هم به عنوان معلم در حال فعالیت هستند!

همین مسائل منجر شد، هیئت عالی گزینش کشور اخیراً مصوبه‌ای داشته باشد تا برگزاری آزمون‌ها به‌گونه‌ای باشد که گزینش آموزش و پرورش سه ماه فرصت بررسی داشته باشد؛ بر همین اساس آموزش و پرورش درخواست داشت تا دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۲ برای دوره ابتدایی پذیرش نیمه‌متمرکز داشته باشد و با این روند گزینش، فرصت لازم برای بررسی پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی را خواهد داشت.

محمدعلی زلفی‌گل؛ وزیر علوم در پاسخ به درخواست آموزش و پرورش برای پذیرش نیمه متمرکز رشته‌های دوره ابتدایی در نامه‌ای اعلام کرده است:

بازگشت به نامه ۱۱ دی در خصوص معرفی چند برابر ظرفیت، انجام مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی برای رشته آموزش ابتدایی در آزمون سراسری به استحضار می‌رساند:

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ظرفیت رشته‌های دوره فرهنگیان ۲۵۵۵۸ نفر بود که از این تعداد ۷۳ درصد (۱۸۶۸۳) نفر به رشته آموزش ابتدایی اختصاص داشت.

آزمون سراسری پذیرش دانشجو مختص دانشگاه فرهنگیان نیست و پذیرش تمامی دانشگاه‌ها و موسسات از طریق این آزمون انجام می‌شود بنابراین لازم است برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت پذیرد که دانشگاه‌ها، سال تحصیلی جدید خود را در اول مهر آغاز کنند.

پذیرش به شیوه نیمه متمرکز که در سنوات گذشته برای برخی از رشته‌ها یا دانشگاه‌های دارای آزمون عملی یا مصاحبه از جمله دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شد مشکلات زیادی را برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد می‌کرد به این علت که بسیاری از افراد معرفی شده ابتدا در رشته‌های متمرکز قبول و سپس با شرکت در آزمون عملی یا مصاحبه و پذیرش نهایی در رشته‌های نیمه متمرکز عملاً جابجا می‌شدند در نتیجه بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌ها در نیمسال دوم ریزش داشتند.

بر این اساس برای حل این مشکلات زمان آزمون عملی یا مصاحبه این رشته‌ها به قبل از گزینش نهایی انتقال یافت تا خللی در برنامه دانشگاه‌ها به وجود نیاید. در صورت پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی، با توجه به استقبال داوطلبان از رشته‌های دوره فرهنگیان و اشاره به این امر که بیشتر پذیرفته‌شدگان در دوره فرهنگیان از سطح علمی و مطلوبی برخوردارند بسیاری از آنان ابتدا در رشته متمرکز قبول و با اشغال ظرفیت این کد رشته محل‌ها مانع قبولی سایر داوطلبان علاقه‌مند می‌شوند و با انتقال به دانشگاه فرهنگیان ظرفیت رشته محل‌های قبولی اولیه خالی می ماند.

با توجه به موارد فوق، امکان پذیرش نیمه متمرکز رشته آموزش ابتدایی وجود ندارد و این وزارت با برگزاری آزمون سراسری در اوایل خرداد بازه زمانی جلوتر به این علت که مستلزم تغییر برنامه امتحانات نهایی است نیز موافق نیست.

لذا پیشنهاد می‌شود در زمان ثبت نام برای آزمون سراسری گزینه علاقه به تحصیل در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان به شکل نیمه متمرکز برای داوطلبان لحاظ شود تا از ابتدا تعداد افراد علاقه‌مند مشخص و برای مصاحبه به آن وزارت معرفی شوند.

۶۰ هزار نفر را در ۱۵ روز نمی‌توان گزینش کرد

امیرمحمد خرازانی دبیر هیئت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش درباره نامه وزیر علوم معتقد است: با توجه به ضرورت انتخاب افراد صالح و سالم برای شغل معلمی با مخالفت وزارت علوم و ادامه فرآیند فعلی، کار گزینش با دقت انجام نمی‌شود، امکان اشتباه و خطا زیاد خواهد بود و عملاً گزینش صوری است.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار داوطلب کنکور برای دوره‌های آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان متقاضی می‌شوند، مگر می‌توان این تعداد را در مدت محدود ۱۵ روز گزینش کرد؟

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 73270

ارسال نظر