خبر بد برای گندمکاران / اصلاح قیمت گندم فعلا درکار نیست

قیمت خرید تضمینی گندم این روزها به ماجرای عجیبی تبدیل شده است

خبر بد برای گندمکاران / اصلاح قیمت گندم فعلا درکار نیست

قیمت خرید تضمینی گندم این روزها به ماجرای عجیبی تبدیل شده است. از یک سو دولت به قیمت مصوب خرید تضمینی گندم پایبند نیست و از سوی دیگر گندمکاران به همان نرخ هم اعتراض دارند. در این میان هر هفته وعده جدیدی برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت گندم، مطرح می‌شود.تعیین تکلیف افزایش قیمت گندم، نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، همچنان به جایی نرسیده است و درخواست کشاورزان برای افزایش قیمت گندم در حال پیگیری است.

در حالی که هفته گذشته اعلام شده بود که کمیته تخصصی نرخ گندم و جو احتمالا در جلسه روز یکشنبه یازدهم تیر خود در مورد اصلاح قیمت گندم تصمیم‌گیری می‌کند، این اتفاق رخ نداد. حالا عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که تصمیم‌گیری در این مورد به هفته آینده موکول شده است.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده او گفته است: «با تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری در دوشنبه هفته آینده انتظار می‌رود که نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شود.

به گفته او، با توجه به بررسی و آنالیز هزینه‌های تولید، نرخ منطقی خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزارتومان است که با تشکیل جلسه شورا در هفته آینده، تکلیف کشاورزان روشن می‌شود.

وعده‌ها برای افزایش قیمت گندم ناممکن است؟

این در حالی است که برخی گندمکاران نرخ 17 هزار تومان را نیز قابل قبول نمی‌دانند و بر قیمت 20 هزار تومانی هر کیلو گندم تاکید می‌کنند. البته دولت در حال حاضر حتی نرخ مصوب 15 هزار تومانی را نیز برای پرداخت‌های خود به کشاورزان رعایت نمی‌کند و خرید گندم با نرخ 11500 تومان انجام می‌شود. روز گذشته، امید جهان‌نژادیان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان به ایسنا گفته بود پرداخت‌ها به گندم‌کاران به صورت علی‌الحساب انجام می‌شود و پرداخت باقی مانده مطالبات آنها براساس مابه‌التفاوت نرخ خرید تضمینی اولیه و نهایی، در انتظار تصمیم‌گیری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص قیمت خرید گندم است.

او وعده داده که نرخ خرید گندم در روزهای آینده افزایش می‌یابد. وعده‌ای که البته گندمکاران چندان به آن امیدوار نیستند. البته با وجود دستور رئیس‌جمهور برای اصلاح قیمت این کالای اساسی، با گذشت بیش از یک و نیم ماه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. بعضی از مسئولان از جمله داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز قیمت مصوب فعلی (15 هزار تومان) را نرخ مناسبی می‌دانند. این موضوع کار را برای افزایش نرخ خرید گندم سخت می‌کند چرا که دولت برای خرید این محصول استراتژیک با همین قیمت فعلی نیز کمبود اعتبار دارد. در صورتی که قرار باشد قیمت مصوب افزایش یابد، چاره‌ای نیست مگر اینکه اعتبارات در این زمینه افزایش پیدا کند. وقتی رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمت مصوب فعلی را مناسب می‌داند، تحقق این موضوع مشکل به نظر می‌رسد. مگر اینکه ترس از تغییر الگوی کشت دولتمردان را ناچار به قبول این موضوع کند. برخی از گندمکاران تاکید می‌کنند که از عملی شدن وعده‌های دولت ناامید شده‌اند و سال آینده یا گندم نمی‌کارند یا آن را به دولت نمی‌فروشند. همین امسال هم برخی در مورد فروش گندم به دامداران یا افزایش قاچاق آن هشدار داده‌اند و کمبود آرد و نان در برخی شهرها را بی‌ارتباط با این موضوع نمی‌دانند. این شرایط نگرانی‌هایی را در مورد امنیت غذایی جامعه ایجاد کرده است.

چرا حجم خرید تضمینی افزایش یافته است؟

با وجود این چالش‌ها، در هفته‌های اخیر تقریبا روزی نبوده است که یک مقام مسئول از افزایش حجم خرید تضمینی گندم خبر ندهد. دولتمردان هر روز از افزایش درصدها نسبت به سال گذشته می‌گویند و احتمال می‌دهند که حجم خرید تضمینی از پیش‌بینی‌ها فراتر رود.

در همین رابطه، روز گذشته روزنامه دولتی ایران، از افزایش 28 درصدی خرید تضمینی گندم خبر داده است. این رسانه نوشته: «میزان خرید گندم در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل پنج میلیون و ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته، از رشد بیش از ۲۸ درصدی برخوردار بوده است.»

با وجود این، برخی گندمکاران نسبت به این آمار هم گلایه دارند. آنها می‌گویند دو دلیل باعث افزایش حجم خرید گندم شده است. نخست آنکه بارندگی‌های سال گذشته حجم کشت محصول دیم را افزایش داده. دوم هم اینکه دولت مرزها را برای صادرات گندم بسته و کشاورزان گزینه‌های زیادی برای فروش محصول خود ندارند.

فروش گندم به دولت صرف نمی‌کند

«با این کاری که امسال سر کشاورزای گندم کار آوردن اون هم بخاطر اینکه محصول دیم داشتیم عمرا اگه سال آینده ما کشاورزا گندم بکاریم بزار وارد کنن با قیمت سه برابر که اون موقع قدر کشاورزایی که اینقدر بشون ظلم کردن رو بدونن . سال آینده در راه است ان شالله دریغ از کشت یا دادن یه کیلو گندم به سیلو ها ضرری که کردیم برای هفت پشتمون کافیه.»

«یکی به این دولت محترم بگه امسال اگه محصول گندم خوب بود فقط وفقط برای برداشت دیم بود که اون هم خرجش زیاد نیست و گندم ابی امسال تناژ قبل خودش رو نداد سال دیگه اگه گندم دیم محصولش کمترشد دولت باید فکر تامین گندم باشه چون گندم ابی هزینه ای خیلی بالاتر از دیم داره و برای کشاورز صرفه اقتصادی نداره که تحویل دولت بده اصلا نباید از کشاورز انتظار داشته باشن که برای تولید گندم زندگی خودش رو به حراج بزاره بعد چشم به دست دولت بدوزه.خیلی از کشاورزان امسال سودی نداشتن تاسال دیگه توان کاشت گندم داشته باشن.انگار بعضی فک میکنن فقط سود کشاورز کم شده نمیدونن قدرتش صفر شده .اضافه بر ان مثلا در خوزستان ممانعت از کشت برنج را هم داریم تافقر کشاورزان خرد به اوج خودش برسه»

«چطور با این همه تورم وتحریک مردم بیچاره کرده دولت برای مالیات وداره هرجوری دلش میخواد حسابی از ملت بیچاره پول میگیره بابت هیچ ولی کشاورزی که اینهمه بدبختی کشیده با این تورم حتی همون ۱۵تومن هم بعد از چندماه نمیده ومفت از کشاورز با بستن مرز می‌خره.»

«قانون درموردخریدکشت تظمینی اینجوری توضیح داده که چنانچه کشاورزبازاری برای فروش محصوله تظمینی پیدانکنددولت موظف به خریدان میباشدولی شمابه کشاورزاجازه فروش دردیگربازارنمیدهیدمادوست داریم گندممان رابه کشورعراق باقیمت هرکیلو۲۵هزارتومان بفروشیم چرابه مردم زور میگویید.»

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95487

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر